Avanza

Underrubriker

fredag 4 oktober 2019

Ingen bra start för Akelius D-aktie




Idag noterades Akelius D-aktie på börsen. Teckningskursen var satt till 1,75-1,85 Euro per aktie men fastställdes till 1,75 Euro per aktie. Det verkar som att bolaget vid val av pris varit lite för aggressiva eller haft för höga tankar om efterfrågan på aktien.

Själv hade jag sett fram emot emissionen av D-aktier när den kommunicerades för första gången och hade tänkt att teckna mig för aktier i emissionen. Men efter att ha läst prospektet avstod jag då jag tyckte att villkoren inte för tillräckligt generösa.

Med en fastställd utdelning om max 0,1 Euro per aktie, skulle det innebära en direktavkastning på mellan 5,4-5,7%.



Med tanke på att man också tar en valutarisk om man investerar, känns inte uppsidan eller avkastningen speciellt lockande som kompensation. Till det så kommer en första utdelning först efter den första årsstämma som hålls efter att D-aktierna noteras. Det innebär att första utdelning kommer troligen att bli i maj nästa år.

Även börsen tycks ha resonerat lite som jag, då aktie har varit ned på 1,67 Euro och vänt. Nu handlas den runt 1,69-1,70, en nedgång på nästan 3%. Omräknat till direktavkastning handlas aktien till 5,88% direktavkastning.

Det är ju klart bättre än när den introducerades, men baserat på de begränsningar som finns i aktiens möjlighet till uppgång, vill jag ha 6% i direktavkastning innan jag slår till. Går den ned till 1,65 Euro kan jag tänka mig att köpa en första position, för att sedan fylla på om den kommer ned till 1,60 Euro. Sjunker den dit ned ger det en direktavkastning på 6,25%, vilket jag skulle vara nöjd med.

Tecknade du aktier i Akelius emission?

8 kommentarer:

  1. Jag tecknade mig för en mindre post.
    Jag har Akelius Pref som jag misstänker kommer bli inlöst, men det verkar inte ha påverkat priset än men vilka alternativ finns om preffen blir inlöst? (som ger bra risk/reward)

    Ser att SBB D tappat 2% idag så inte bara Akelius D som går dåligt... (den har ju dock gått väldigt bra sen den noterades!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att de löser in preffen och själv fyllde jag på med fler SBB D idag när den dippade under 35 kr. Tycker att den ger en bra avkastning i förhållande till risken.

      Radera
  2. Hej!

    Jag skulle också gärna vilja få över 6% direktavkastning innan jag överväger att slå till. Lite segt att man behöver vänta på utdelning tills nästa stämma har varit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig och vi får se, kanske kommer aktien ned och ger oss 6% :)

      Radera
  3. Där kan jag bara hålla med dig, allt för låg kupong för att vara intressant idag.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Kanske man ska fundera lite kring vad en teoretisk evig Akelius-obligation skulle kunna tänkas avkasta och vad som i praktiken är skillnaden mellan en icke säkerställd obligation och en D-aktie?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant, hur går dina tankebanor själv kring det? Vad skulle du vara villig att betala för respektive?

      Radera