Avanza

Underrubriker

fredag 11 oktober 2019

Tre böcker för hösten

(Inlägget innehåller affiliatelänkar till Bokus.com)




Idag kom paketet med böcker som jag beställt från Bokus. Just hösten är en period när jag får tid att läsa, om man bortser från lata semesterdagar. De böcker som jag varit nyfiken på och nu beställt är A randow walk down Wall Street, The Warren Buffett Stock portfolio och Rich Dad Poor Dad.


Denna bok fick jag upp ögon för av lite av en slump när jag bläddrade igenom böcker i en bokhandel. Det som jag fann intressant är kapitlen om hur Warren Buffett tänker när han gör sina investeringar. Författaren går igenom 17 av hans investering som case studies. När jag var i bokaffären läste jag lite snabbt och övergripande om hur han tänkte kring Coca-Cola.

Lite kort så utgår han från 2011 när Coca-Cola hade ett bokfört värde per aktie på 14,60 USD och tjänade 3,85 USD per aktie, vilket ger en årlig ROE på 26,3%. Men eftersom man inte kan köpa till bokfört värde utan till marknadsvärde som då var 65 USD, ger det en initial ROE på 5,9%.

Nu kommer det spännande då Buffett frågar sig hur mycket kommer de 3,85% ge i årlig ROE om bolag växer med 9,18% i tio år? Svaret blir 9,27 USD och delar man det med vad aktien kostar 2011 (65 USD) får man en årlig ROE på 14,2%. Det är ju jättebra, men vad innebär det att aktie kommer att stå i 10 år framåt? Här antar han att nuvarande P/E-tal på 16 är detsamma tio år. Med en vinst på 9,27 USD till P/E = 16, ger det ett aktiepris på 148,32 USD.

Om man tio år senare då sålde aktierna, skulle man tjänat 83,32 USD eller 128%, som ger en årlig genomsnittlig avkastning på 8,6%. Lägg till utdelningar så har man ytterligare 18,80 USD, vilket ökar den årliga genomsnittlig avkastning till 9,9%. Därför investerade han 13 miljarder USD i bolag 2011.

Jag ser verkligen fram emot att läsa om de andra 16 aktierna och se hur han resonerar kring dem. Men också för att se om han använder andra metoder än vad han använde i fallet med Coca-Cola.

Warren Buffett Stock Portfolio finns att beställa på Bokus.com


Denna bok är skriven med humor där författaren går igenom börsbubblor, investeringsteorier, rätt och fel när det gäller investeringar, analytiker, olika investeringsmöjligheter, vad ska man investera i med mera.

Boken har beskrivits som en resa på Wall Street över en lång period, där det bästa för nybörjaren verkar vara att köpa en indexfond. De recenssioner som jag läst om boken säger att den är skriven med en humoristisk twist och att man får ta den för vad den är. Själv tycker jag att den verkar spännande och ser fram emot att läsa den.




A random walk down Wall Street finns att beställa på Bokus.com


Rich dad, poor dad är en bok som jag hört mycket om men som jag aldrig kommit mig för att läsa. Boken handlar om Robert som lär sig om pengar från sina två pappor. Dels genom sin egen pappa, som representerar den fattiga hårt arbetande fadern. Dels genom pappan till en kompis, som representerar den rika fadern som låter pengar arbeta för honom.

Boken är lite tänkt som en privatekonomisk handbok har jag hört. I boken guidas Robert av den rika fadern genom ett antal lärdomar när det kommer till pengar.  Jag tror att mycket av dessa lärdomar är applicerbara idag och jag ser fram emot att läsa den.




Rich Dad, poor dad  finns att beställa på Bokus.com.


Har du läst någon av dessa böcker? Vad tyckte du om dem och vilka mer borde jag läsa nu i höst/vinter? Kommentera gärna i bloggen då din åsikt är intressant.

4 kommentarer:

  1. Spännande böcker, jag tycker också om att läsa. Dock är det svårt att läsa så mycket man skulle vilja :) Av ovan böcker har jag läst A random walk down Wall Street och Rich dad, poor dad. Det var ett tag sedan jag läste dem men tycker de var intressanta. Jag blev väldigt sugen på att läsa boken om Buffett så den ska jag kolla upp :) Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan meddela att jag plöjt halva Warrenboken redan :).

      Radera
  2. Har läst Robert Kiyosakis bok som är både lättläst och har många spännande perspektiv omkring hur vi tänker om ekonomi, pengar och rikedom. Hur den bakgrund vi kommer ifrån rent socioekonomiskt eller som vi tillhör eller snarare identifierar oss med faktiskt präglar vår syn på just pengar väldigt starkt.

    Jag är övertygad om att du kommer gilla den här boken och de tankar den väcker.

    Med vänlig hälsning,

    Atlas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter lovande och jag kommer nog att börja med den idag eller imorgon. Boken om Buffett är nu utläst och det kommer ett inlägg om hans metod under morgondagen.

      Radera