Avanza

Underrubriker

söndag 20 oktober 2019

Kindreds aktie känns övervärderad




Kindred var ett innehav som blev ett rejält sänke i min aktieportfölj när bolaget kom med sin Q2-rapport för 2019. Aktien sjönk på rapportdagen nästan 30% och även ledningen för bolaget verkade vara tagna på sängen. Sedan dess äger jag inte bolaget längre men det finns på min bevakningslista. Nu är det snart dags för Kindred att släppa nästa kvartalsrapport och den 25:e oktober kommer bolaget med sin niomånaders rapport.

Anledningen till det brutala fallet var att kanaliseringen av spelare efter den svenska omregleringen inte varit så gynnsam som man trott. Istället har omregleringen i Sverige kostat bolaget en hel del i dels ökade administrativa kostnader och dels minskad marginal på grund av den höga spelskatten.



Även marknadskostnader som en relation till Gross winnings revenue (GWR) ökade kraftigt i Q2 och uppgick till 29%, vilket är det högsta sedan 2013. Som lök på lax har kanske de mest lönsamma kunderna, de som inte kan hantera spelandet, valet att trycka på spelpaus, vilket gör att de inte längre kan spela i samma utsträckning. I för sig är det bra för dem själva och för samhället, men det slår på bolagets marginaler.

Efter rapporten för det andra kvartalet skrev jag en analys om att det var Game over i Kindred. Helt enkelt har jag svårt att se att deras affärsmodell, där man vill vara på reglerade marknader, kommer att generera höga marginaler som bolaget har gjort tidigare.

Anledningen är att man kommer att tvingas till att lägga en hel del pengar på att marknadsföra sina olika spel och det spelöverskott som genereras kommer att beskattas rätt så högt till skillnad från när de verkade på oreglerade marknader. Sedan tror jag också att en viss kostnadsnivå för IT-investeringar kommer att krävas mer eller mindre som en regel år efter år, för att kunna hålla en hög kvalitet på sitt spelutbud.

Nästa stora europeiska marknad som kommer att regleras är Nederländerna, där bolag kommer att behöva ha licens för att erbjuda bettingspel efter 1 januari 2021. Om effekten blir som i Sverige kommer det innebära ett ytterligare hårt slag mot bolagens vinster. Just nu känns det som att den stora förhoppning för Kindred är att USA blir bolagets framtida vinstmotor.

Men den stora frågan är vart ska Kindred hitta lönsam tillväxt under de närmaste åren. Själv tror jag att det kommer att bli tufft och därför har jag svårt att förstå varför man redan nu är villig att betala nästan 60 kronor per aktie. Det känns som att investerarna redan tagit ut en viss höjd för en positiv framtida tillväxt i USA. Jag tycker det är för tidigt och tror att aktie kommer att åka ned mot 45-50 kronor.

Tittar man på Q2 rapporten är vinstutvecklingen i nivå med vad den låg på 2015/2016 och utan något stort sportevenemang i år som man hade 2018, har jag svårt att se vinsten öka kraftigt det andra halvåret som motiverar den höga aktiekursen.

Källa: Bolagets Q2 rapport 2019

Därför tror jag att man landar på en vinst runt 3-3,50 kronor per aktie.  Det skulle i sånt fall innebära ett PE-tal runt 16,5-19,3.


Källa: Börsdata

Om man roar sig med att jämföra min tro med hur PE-talet historiskt har sett ut för Kindred historiskt, handlas aktien i snitt med 5 år PE-talet, men klart högre alla andra historiska snittår.
Att PE-talet just nu är 10,6 är för att man baserar det på rullande 12 månader.

Vad är din analys av Kindred? Är aktien över- eller undervärderad?

2 kommentarer:

  1. Väldigt bra tankar! Jag har kvar mina Kindred i portföljen. Regleringen i Nederländerna är jag lite orolig för. Hoppas också på att tillväxt ska komma från USA, men man ska nog inte räkna med att den businessen ska ge ett betydande tillskott för Kindred än på några år. Jag delar dina tankar, men har ändå valt att behålla aktierna i förhoppning om turn-around i vinstutvecklingen framöver. De tidigare lönsamhetsnivåerna är nog borta för alltid, men marknaden blir samtidigt större när man kan konkurrera på lika villkor med de tidigare monopolen. Siffrorna man kan få fram från Skatteverket gällande utvecklingen för Kindreds svenska verksamhet i Q3-verkar inte heller ha varit top-notch :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar :). På några års sikt tror jag också att bolaget kommer att komma igen och att den amerikanska marknaden kommer att bidra med större volymer även om totalmarginalerna från svunna tider nog är borta för gott. Att spela kommer det alltid att finnas en marknad för och Kindred har storleken att kunna kapitalisera på denna marknaden genom uppköp av mindre aktörer samt genom att utveckla sig på nya marknader.

      Jag håller med om Sverigesiffrorna, kollade också upp dessa hos Skatteverket.

      Radera