Avanza

Underrubriker

torsdag 24 oktober 2019

Kan man lita på vad Sampo säger?




På en telefonkonferens för inte så länge sedan klargjorde Sampo att de inte såg några problem med att behålla sin höga utdelningen utan snarare kunde se den höjas. Även avgående VD Kari Stadigh sa i en kommentar till Q2 siffrorna att Nordeas utdelningspolicy inte har någon direkt inverkan på Sampos utdelningsmöjligheter till följd av intäktsströmmar från andra enheter. Till och med analytikerna trodde i snitt på en höjning till 2,94 euro per aktie i utdelning för 2019. Det skulle även vara i linje med Sampos utdelningspolicy som säger att bolaget ska dela ut minst 50% av det underliggande nettoresultatet.

Själv har jag väl tänkt att detta känts väl ambitiöst och undrat om inte en utdelningssänkning skulle komma från Sampo också, då jag spekulerat i att Nordea kommer att sänka sin utdelning kraftigt. Eftersom Sampo äger 20% i Nordea borde de få en markant effekt på Sampos möjlighet att dela ut lika mycket eller högre i utdelning för 2019 om Nordea kraftigt sänker sin utdelning för 2019. Något som vi nu vet att de kommer att göra. Från 0,69 euro till 0,40 euro.


Men när man får lugnande besked från högsta ledning tänkte jag att för att vara konservativ räknar jag med en utdelning på 2,60 euro, vilket skulle vara en sänkning med 0,25 euro. Då uppskattar man inte som ägare av ett bolag att bolaget nu kommunicerar att det inte ligger i bolaget och aktieägarnas intresse att höja utdelningen i den nuvarande operativa miljö. Här hänvisar Sampo till de negativa räntorna på statsobligationer.

Det har jag lite svårt att förstå, men menar de att de skulle ha behövt låna till utdelningen genom att ge ut statsobligationer? Vidare så stärker Nordeas beslut kring en sänkt utdelning och översyn av utdelningspolicyn Sampoledningens syn på utdelningsfrågan. I februari 2020 kommer också Sampo att se över sin utdelningspolicy och då undrar man som ägare vad det är får överraskningar som kommer.

Det jag inte uppskattar som ägare är att bolagets ledning inte kunde ha klämt ur sig detta redan i augusti. Det borde ha varit ganska enkelt att förstå att om Nordea sänker sin utdelning med 30-50% så kommer det att leda till att Sampo också måste se över sin utdelning för 2019.

Istället ger de marknaden felaktiga förhoppningar att en utdelningssänkning inte ligger i korten, trots att risken borde varit hög att så skulle ske. Jag kan tänka mig att flertalet har beslutat att behålla sina aktier i Sampo alternativt köpa in sig baserat på det besked som gavs från ledningen i augusti. Själv låter jag mina aktier vara kvar än så länge då jag är mer intresserad av att komma åt de nordiska försäkringsbitarna likväl som de olika fintechsbolagen och nischbankerna som Sampo äger.

Troligen får detta inte någon effekt eller svar, men jag tycker att det är viktigt att som aktieägare markera när ledningen tafflar sig på detta vis och skickade därför nedan mail till Jarmo Salonen, som är IR ansvarig.


Vad tycker du om Sampos besked?

12 kommentarer:

  1. Det urholkar förtroendet. Har de betalt för att hålla upp aktiekursen?

    Jag behåller

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man kan undra lite och jag håller med om att det urholkar förtroendet. Jag vill inte att det ska bli som hos Swedbank, som är ett skämt vad gäller sättet att kommunicera.

      Radera
  2. Ja den typen av kommunikation är ett haveri. Det måste jag hålla med om. Samtidigt så ska en bra ledning vara flexibel och kunna ändra sig även om utdelning, i det fall bra skäl föreligger. Och även där anser jag att Sampo havererade med förklaringen.
    Ett alltför överdrivet fokus på en utdelnings storlek anser jag kan vara farligt, när alltför många personer bedriver utdelningsbaserade investeringar. Det gynnar i förlängningen vare sig samhälle, kunder, aktieägare eller anställda.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut ska en ledning vara flexibel, men i detta fall kändes det rätt så uppenbart det det inte skulle gå att upprätthålla utdelningen. Att då under en Analyst Day kommunicera att det inte var någon fara med utdelningen tycker jag är märkligt. Men även oroväckande, för de borde ha insett att behålla eller höja från 2,85 euro inte var hållbart om de tappar säg 30-40 procent av den utdelning som Nordea betalade för 2018.

      Radera
  3. Jag blev väldigt förvånad av Sampos pressmeddelande idag, det är långt ifrån vad de kommunicerade för cirka 2,5 månader sedan. Låga avkastningar på statsobligationer och sänkt utdelning hos Nordea kan ju inte ha kommit som en överraskning :) Illa kommunicerat tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt klart med dig och det är som sagt något som ledningen borde har förstått redan i augusti och då kommunicerat att en sänkning låg i korten om Nordea sänker kraftigt.

      Radera
  4. Med tanke på att jag kanske en timme innan jag läste detta köpte på mig en ganska stor post Sampo kan du gissa vad jag tycker. Fy fan för den ledningen...

    Det är inte okej att enda stunden kommunicera ut att allt är lugnt, utdelningen är säker, och sen i nästa veva göra en kraftig sänkning. Jag trodde faktiskt att Sampo var ett bolag vars ledning man kunde lita på. Uppenbarligen inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajdå, lider med dig. Hoppas att det på sikt kan bli en bra investering.

      Radera
  5. Riktigt dåligt hanterat av Sampo. Jag var precis som du väldigt skeptiskt när de tidigare i år sa att de skulle behålla/höja utdelningen. Hur hade de tänkt att det skulle gå till när nordea förväntades sänka så mycket?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajdå, lider med dig. Jag hoppas att investeringen på sikt ändå kan bli bra.

      Radera
  6. Behåller mina Sampo men kommer inte att öka på innehavet vilket jag hade planerat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Behåller också mina då deras andra innehav är vad som lockar mig till Sampo.

      Radera