Avanza

Underrubriker

lördag 5 oktober 2019

Fredrik Lundberg samlar på sig i ladorna




Igår kom Industrivärden med sin kvartalsrapport för det tredje kvartalet 2019. En snabb sammanfattning är att Lundberg samlar på sig i ladorna inför vintern. Känslan jag får när jag läser rapporten är som när man ställer in utemöblerna inför vintern. Man städar och fixar och så händer det inte så mycket mera. I för sig gillar jag investeringar som är lite tråkiga men som tryggt taktar sakta uppåt.

Stort fokus i Industrivärden har under 2019 varit att minska ned sin skuldsättning. Nu är man nere på en skuldsättningsgrad på 3%, vilket är en minskning med 4%-enheter sedan årsskiftet. I övrigt kan de första nio månaderna sammanfattas med:


  • Förvärv av fler aktier Volvo A (1,6 miljarder), Skanska B (0,4 miljarder), Essity B (0,3 miljarder), Sandvik (0,3 miljarder) och SCA B (0,2 miljarder)
  • Avyttring av Essity A (0,3 miljarder) och SCA A (0,1 miljarder). Dessa avyttringar beror på att man bytt från A-aktier till B-aktier i respektive bolag
  • Under andra kvartalet såldes kvarvarande aktier i ICA Gruppen.
  • Substansvärdet den 30 september uppgick till 100,7 miljarder kronor eller 231 kronor per aktie
  • Inklusive åretinvesterad utdelning ökade substansvärdet med 21%.


I rapporten pratar VD om att den globala konjunkturen fortsätter att mattas av och den förväntade BNP-tillväxten för helåret uppgår till cirka tre procent. Tydligt är att tillväxttakten har avtagit under året som hittills gått. När det gäller marknadsläget i de branscher som innehavsbolagen verkar i, ser man tydliga tecken på lägre aktivitietsnivå och svagare utsikter framöver. Därför har man från Industrivärdens sida jobbat med att få bolagen att anpassa verksamheterna till rådande marknadsläge.



Som investering har Industrivärden bjudit på en bra resa och tittar man på den 10 åriga utvecklingen av substansvärdet har det get en årlig avkastning på 12% och med utdelningen inräknad 15%. Jämfört med SIXRX som gett 12%.

Så en viss överavkastning har man fått ändå. När det gäller Industrivärden har jag lärt mig att det gäller att köpa vid rätt tillfällen och helst när substansrabatten är minst 10-15%. Annars riskerar man att få en trist utveckling.


I år har de största bidragen kommit från Essity, Sandvik och Volvo.



Ser man istället på innehavens genomsnittliga utveckling under 3 år, är förutom årets tre innehav även SCA det som gått bäst.


Industrivärden har en given plats i min aktieportfölj och jag gillar Fredrik Lundbergs försiktiga styrning och fokus på att inte sväva ut på en massa "förhoppningsbolag". Man har en långsiktig strategi och den exekverar man på. När sedan kurserna är nedtryckta och det är tillfälligt billigt, fyller man på i befintliga innehav. En strategi som jag sympatiserar med och det är så som jag själv försöker investera. Men ibland är det svårt att inte ha "bråttom".

Däremot tycker jag att det är lite märkligt att man inte har kunnat addera ytterligare något innehav under flera år för att bredda portföljen. Och för en investmentbolags-VD som Helena måste det kännas lite märkligt att sitta på en stor kassa som inte utnyttjas, för att finna nya bra investeringar att  säkerställa en fortsatt tillväxt i substansvärdet.

Läs hela rapporten: Industrivärdens delårsrapport Q3 2019

9 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Just Industrivärden lockar inte mig jättemycket. Dels kan innehaven enkelt replikeras, men frågan är om deras insiderkunskaper egentligen tillför ett uthålligt och stort mervärde? Jag tycker inte de har nyttjat sin ägarmakt i tex Ericsson på ett föredömligt vis, snarare på ett väldigt svagt vis.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår hur du menar och till viss del kan jag hålla med dig i den kritiken. VD känns lite bakbunden med tanke på hur Lundberg styr. Men samtidigt har de haft en fin trackrecord på tio år. Den avkastningen skulle jag själv vara nöjd med.

      Radera
  3. Tack för bra sammanfattning! Jag gillar också Lundbergs tänk :)

    SvaraRadera
  4. Inget sexy alls över Industrivärden, men den här tråkigheten till trots gör bolaget sitt jobb. Förväntar mig att man kan fortsätta prestera viss överavkastning trots tråkigheten. Helt rätt att samla i ladorna också. Gillar bolag som stärkt sin balansräkning den senaste tiden istället för att bara gasa. Iofs förväntar jag mig sjunkande organiska orderingångar för många bolag även Q3, men prislappen på Industrivärden är i mitt tycke inte farlig nu även om det finns fallhöjd även där som i allt annat.

    SvaraRadera
  5. Total return i klass med en vanlig indexfond (SEB Sverige Indexfond).. Jag skulle passa iallafall om jag skulle handla aktier. Sorry

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den stora frågan, ska man strunta i aktier och köra indexfond bara? Ibland kan jag hålla med om det, men att köpa ett investmentbolag till hög substansrabatt känns ändå lockande. Kan jag får 15% i genomsnittlig årlig avkastning samtidigt som jag betalt 80-85 öre per 1 krona är jag klart nöjd.

      Radera