Avanza

Underrubriker

söndag 28 juli 2019

Game over i Kindred




I tisdags kom Kindred med årets kalldusch i form av sin kvartalsrapport för det andra kvartalet 2019. Rörelseresultatet och vinsten minskade med 49%! Aktien slaktades av marknaden med nästan 30% och fortsatte ned ytterligare några procent dagen efter.

Tack vare att jag sålde av 40% av innehavet dagen innan rapport så sparade jag en hel del kronor, men trots det, med 3000 aktier kvar i aktieportföljen blev den orealiseade förlusten kännbar minst sagt. Nu var Kindred nästan 5% av aktieportföljen efter måndagens försäljning och i sådana här lägen inser man vikten av att vara diversifierad i sina investeringar.

Inte bara det att rapporten var usel, så känns det som ett trendbrott i affärsmodellen för spelbolagen. Reglerade marknader med de höga spelskatterna och dess tuffa konkurrens där du måste investera en hel del i marknadsföring, gör att den tiden då man hade vinstmarginaler på runt 20% och över troligen är förbi.

Lägg till en bransch där omsättningen också växer långsamt och där de spelare som inte kan hantera sin spelande (och tyvärr är de som är de lönsammaste) stänger av sig själv från spelsiter, gör också att antalet spelare stangerar. Både Betsson och Svenska Spel visar samma nedgång i antalet aktiva spelare.

Visserligen kan stora bolag alltid förvärva mindre bolag och på så sätt öka antalet aktiva spelare, men branschförutsättningarna förblir ändå desamma.


Därför ägnade jag resten av veckan åt att fundera på hur framtiden för Kindred skulle kunna tänkas komma att se ut. Eftersom bolaget vill växa på reglerade marknader, innebär det att deras affärsmodell måste vara väldigt kostnadseffektiv.

Men i en bransch som kräver en viss kostnad för IT-investeringar och marknadsföring och ibland högre nivåer en normalt, tror jag att det är svårt att växa genom att trimma kostnaderna. Du måste helt enkelt jobba mer med intäktssidan och på reglerade marknader blir det svårare eftersom spelskatten tar en stor del av spelöverskottet.

Mina slutsatser


Min slutsats blev helt enkelt att jag tror att Kindred kommer att handlas runt P/E 9-12 och med en vinstmarginal runt 10-12%. Visserligen har man en hyfsat stark balansräknning, men några större förvärv till låga multiplar som adderar tillväxt har jag svårt att se.

Lägg sedan till en ökad spelskatt i Nederländerna, så lär nog marginalerna pressas ytterligare. Den enda positiva drivern som jag ser det är hur USA kan komma att utvecklas, men än så länge är det långt kvar innan den delen ger materiella avtryck i siffrorna.

Vidare kommer utdelningen med största sannolikhet att sänkas, troligen till runt 2,5-3 kronor. I dagsläget är vinst per aktie per rullande 12 månader 5,48 kronor. Då Kindred rapporterar i GDP, som riskerar att försvagas i och med en eventuell "hard Brexit" i höst, känns det som att det också är en faktor som jobbar mot bolaget.

Slutligen, för många är Kindred ett utdelningscase och direktavkastningen har historiskt legat runt 5% och uppåt. En utdelning på 3 kronor med en direktavkastning på 5% indikerar en kurs på 60 kronor. Samtidigt, om man ska ha ett P/E-tal på 12, innebär det att man vid en kurs om 60 kronor ska göra en vinst på 5 kronor. Hittills i år för två kvartal har bolaget gjort 1,48 kronor i vinst per aktie. Jag har lite svårt att se att man gör 3,52 kronor i vinst per aktie i de sista två kvartalen.

Jag tror att Kindred kommer att ligga och skvalpa runt 50-60 kronor per aktie under lång tid, ungefär som Betsson gör och jag har svårt att se någon större skillnad i marginalerna på en överskådlig framtid och därför valde jag att realisera förlusten i Kindred och sålde samtliga 3000 aktier i bolaget nu i fredags.

Hur gör du med Kindred? Berätta gärna om dina tankar kring bolaget och dess framtid. Dina åsikter är viktiga och intressanta.

6 kommentarer:

  1. Hej Stojko.

    Jag brukar ibland lockas av att investera i branscher jag egentligen inte vill stödja. Det sägs ju att tex alkohol, tobak, spel mfl branscher ska vara mindre konjunkturkänsliga då kunderna ofta är beroende av deras produkter. Men jag har själv svårt att glädjas om fler dricker för mycket, förstör sin hälsa genom rökning, eller spelar bort allt det här. Sen kan man alltid säga att det är varje persons eget ansvar att inte hamna i missbruk. Men jag tror ingen som dricker sin första öl eller köper sin första triss tror att det tids nog ska bli ett problem. Jag brukar även tänka på mina barn. Önskar jag att de ska nyttja dessa företags produkter, tjänster för att jag ska kunna tjäna än mer pengar? För en dag är de kanske de som som sitter där med problem. Nu har många spelberoende fått en chans att ändra sitt liv genom att stänga av sig själva och kanske detta har gjort att vinsten har gått ner en del för spelbolagen överlag. Som ägare i spelbolag, ska man då hoppas att fler inte stänger av sig själva för att man själv ska tjäna mer pengar på sikt? När man inte äger bolag i denna sektor kan man istället glädjas över de som lyckas ta sig från spelmissbruket. Har man aldrig träffat någon som är riktigt beroende av spel vet man kanske inte hur det är. Spelandet kostar ju även samhället flera miljarder per år. Om man tar bort den etiska synvinkeln skulle jag även ha svårt att öka i något bolag i dessa branscher om mina aktier skulle tappa rejält i värde. Jag tror många har satsat på dessa bolag just för att de ska vara konjunkturstabila. Men med en så pass sjunkande vinst i senaste rapporten tycker jag Kindreds aktie känns allt annat än stabil. Sen kan jag ju också fråga sig hur många fler som kommer stänga av sig från spel framöver? Jag tror iallafall inte detta kommer gynna spelandet i det korta perspektivet. Jag önskar dig iallafall fortsatt lycka till med dina invedteringar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Slimis för dina tankar och bra svar.

      Radera
  2. Jag håller med Slimis och ett jätte bra svar. Mycket bra skrivet. Jag håller mig borta även från Snap och liknande som även de bolagen ställer till det för speciellt tonåringarna just nu. Har barn själv i åldern och ser hur mycket dåligt det för med sig bland barnen/kompisarna. Man slutar spontan ringa varandra för att bara höra vad dom gör och var dom är för alla ser ju redan var alla är och med vem via tex snapkartan. Det är mycket i denna värld som inte är bra och det sliter mycket på folk som inte riktigt klarar av dagens samhälle.

    Mvh Leva drömmen

    SvaraRadera
  3. Förstår beslutet. Håller mig själv borta från allt spelrelaterat. För hög risk i förhållande till avkastningen.

    mvh
    myntaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, särskilt när affärsmodellen verkar ha ändrats.

      Radera