Avanza

Underrubriker

måndag 2 september 2019

Augusti månads sparkvot och portföljförändringar




Ytterligare en månad har gått och nu har böckerna för augusti stängt. En månad som innehöll en hel del regn och målande av hus mellan skurarna.

Månadens sparkvot


Räknat på månadens lön blev sparkvoten 0% även för juli månad.

När jag räknar ut sparkvoten tar jag bara med det sparande som jag gör till min egen aktieportfölj. Sparande till barnen, ev amortering samt resekassa och husbuffert ser jag mer som en kostnad. Nu amorterar vi inget på våra bolån utan de pengarna får istället jobba i aktieportföljen. Hade jag tagit med dessa också skulle sparkvoten blivit 6,4%

Denna månad åter klart lägre jämfört med tidigare månader. Anledningen är dels bilsemestern till Simrishamn och inköp av färg till målning av huset.




Månadens köp i aktieportföljen


Denna månad har det blivit en hel del rotation i aktieportföljen. Nya inköp har gjorts i kvalitetsbolag där kursen har trycks ned och jag tycker att det har givit fina ingångsvärden.  Jag har också tagit in fonden Spiltan Aktiefond Investmentbolag för att få en fin exponering mot just investmentbolag som historiskt har visat sig vara en bra investering.

Helt nya innehav markeras med ett "ny" efter innehavets namn. De köp som har gjorts är


  • Gränges (ny)
  • Handelsbanken A (ny)
  • John Mattson (ny)
  • Industrivärden C (ny)
  • Instalco (ny)
  • Investor
  • Latour
  • Lundbergs
  • Nibe
  • SBB B (ny)
  • SCA B
  • Spiltan Aktiefond Investmentbolag (ny fond)
  • SSAB (ny)


Månadens försäljningar i aktieportföljen


Det har varit en hel del aktivitet på säljsidan också. Akelius Pref gick helt ur och det kan ni läsa i inlägget Akelius ger ut D-aktier. Försäljningen av Nordea avser de aktier som delades ut av Sampo.

För att vara tydlig även med dem, så om jag valt att helt kliva ur ett innehav har jag markerat det med "ur". De försäljningar som har gjorts är:


  • Akelius Pref (ur)
  • Björn Borg (ur)
  • Europris
  • Konsolidator (ur)
  • Lundbergs
  • Nordea (ur)
  • Nilörngruppen (ur)
  • Sampo
  • Sinch (CLX)
  • Sobi (ur)
  • Xylem (ur)


Månadens utdelningar


Augusti är en riktigt svag månad och jag har inte erhållit några utdelningar alls.


Nu är min aktieportfölj uppdaterad om man vill se hela mitt innehav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar