Avanza

Underrubriker

torsdag 19 september 2019

Akelius meddelar villkoren kring D-aktierna



För någon dryg månad sedan skrev jag om att bolagsstämman i Akelius hade beslutat att ge ut D-aktier. Ni hittar inlägget i länken nedan.

Akelius ger ut D-aktier

Det som inte var klart vid det tillfället var när det skulle ske och till vilket pris. Nu har prospektet kommit och det troliga användningsområdet som Akelius ska ha pengarna till är att lösa in preferensaktierna.

Nu säger de inte det rakt ut men man kan läsa att pengarna från emission ska användas för att lösa in sådant som ratingbolag helt eller delvis anser vara en skuld. När det gäller preferensaktierna räknas hälften som eget kapital och hälften som skuld.




Målet för Akelius är att höja kreditbetyget till BBB+ eller bättre. Anledningen till Akelius fokus på sin kreditrating är att en högre rating gör att bolaget kan låna till en lägre ränta. Något som gör att finansnettot minskar och vinsten på nedersta raden ökar.

Själv hade jag Akelius preferensaktier, men valde att sälja av dem då kursen låg cirka 15 kronor över lösenkursen på 345 kronor. Jag kände att risken fanns att Akelius löser in preferensaktierna genom att man får D-aktier utan kompensation för kursvinsten. Sedan dess har jag väntat på prospektet för att kunna köpa in D-aktierna istället.

Men när jag läste prospektet blev jag lite besviken då priset på aktie och även utdelning kommer att vara i Euro. Erbjudandet är satt i prisintervallet 1,75-1,85 Euro, vilket är högre än vad jag trodde. Jag hade gissat på 1,65 Euro. Då hade utdelningen som är planerad till 0,10 Euro gett en direktavkastning på cirka 6%. Nu hamnar direktavkastningen istället mellan 5,4-5,7%, vilket är lite i snålaste laget.

Det i kombination med att aktien handlas i Euro gör att inte bara avkastningen är låg. Man får även en valutarisk med på köpet. Plus när man handlar i annan valuta eller erhåller utdelning i annan valuta drabbas man också av en valutaväxlingsavgift hos nätmäklarna.

Mot bakgrund av att ränteläget är väldigt lågt nu och den svenska kronan är svag, känns det inte som att det finns så mycket uppsida i D-aktien. Men om räntan stiger eller att den svenska kronan stärks blir nedsidan desto större.

Just nu känns det inte självklart att köpa in denna aktie till aktieportföljen. Istället köper jag eventuellt in min när väl aktien är noterad. Noteringen är beräknad till 4:e oktober och D-aktien kommer att listas på First North. För allmänheten startar anmälningstiden 19 september och pågår till 2 oktober. Eftersom Akelius är ett svenskt bolag även om den kommer att handlas i Euro spelar det ingen roll skattemässigt om man väljer att teckna sig via en ISK eller en KF, vilket kan vara bra att veta.

Kommer du att teckna i Akelius emission? Kommentera gärna i bloggen vad du tycker om emissionen då din åsikt är viktig. 

2 kommentarer:

  1. Snygg sammanställning av prospektet Stojko. Jag investerar normalt inte i fastighetsaktier men det är ändå intressant att följa. Jag tycker att Akelius verkar lite väl beroende av lån. Såg du dokumentären på SVT Play om honom?

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar Aktiepappa. Jo, jag såg den och tyckte den var intressant. Men samtidigt lite tragisk med tanke på att hans relation med sina barn verkade obefintlig. Kan hålla med om att Akelius är rätt så låneberoende men tycker ändå att de jobbar aktivt med att sänka lånegraden och räntorna inför en ev kommande lågkonjunktur. Sedan har de fin spridning globalt sett med sina fastigheter även om Berlin kanske inte känns så lockande nu med stadens förslag om att sätta ett tak på hyresnivån.

      Radera