Avanza

Underrubriker

torsdag 26 september 2019

Borgo, ny utmanare på bolån skapas


(Detta inlägg innehåller affiliatelänkar)




I förra veckan kom en presslease ut om att ytterligare en ny utmanare har dykt upp på bolånemarknaden. Borgo heter bolaget som tillsammans med Ålandsbanken, ICA Banken, Ikano Bank (som delar grundare med Ikea och ägs av familjen Kamprad) samt Söderberg och Partners har tecknat avtal med avseende att etablera ett gemensamt hypoteksbolag på den svenska bolånemarknaden.

Veckan innan dess kom Lendify ut med att de vill börja med att erbjuda bolån om tre till fyra år. Detta skrev jag om i inlägget Lendify vill lansera bolån för den som missat det. För något år sedan var det bolaget Enkla som skulle erbjuda bolån på tre år till räntan 0,99%. Helt klart kommer gammelbankerna under de kommande åren att utmanas i deras kärnverksamhet på ett helt annat sätt än tidigare. Det kommer leda till en ökad press på storbankernas räntenetto, vilket i sin tur kommer att pressa vinsterna och utdelningarna till oss aktieägare.


Även om kunderna är trögrörliga när det gäller att byta bank, kommer detta nog att ändras under åren som kommer. Fördelen för de nya uppstickarna är att det är helt digitala och sitter inte med en massa fasta kostnader i form av kontor och personal. Det gör att de kommer att kunna erbjuda låga räntor men ändå tjäna bra med pengar. Bolåneutmanarnas stora utmaning som jag ser det är att kunna säkerställa långsiktig finansiering, vilket är ett måste innan människor vågar flytta sina bolån. Man vill ju veta att bolaget som man flyttar lånen till finns kvar och inte försvinner om två år.

Vilka är Borgo


Det senaste tillskottet på bolånemarknaden är alltså Borgo, som startades 2018 av Gustav Berggren och Peter Walldur, med bakgrund som höga chefer på Avanza. Förutom dessa två grundare är även Carl Martinson och Adam Lewenhaupt medgrundare. Adam har en bakgrund från Goldman Sachs sedan tidigare.

Anledningen till att man grundade Borgo är att de fyra grundarna anser att bolånemarknaden är den minst konkurrensutsatta inom finansmarknaden. Målsättningen med Borgo är att man vill med hjälp av en modern plattform för bolån, hjälpa så många svenskar som möjligt till bättre bolånevillkor över tid. Den svenska bolånemarknaden kännetecknas av några stora spelare, som driver den med olika kampanger och tillfälliga rabatter, något som man vill ändra på.


Finansieringen


Borgos bolån kommer att finansieras genom en svensk bolånefond, där kapitalet kommer att komma från institutionella investerare. Själva finansieringen bygger på 30-åriga åtaganden, med syfte att säkerställa ett långtgående kundskydd kan man läsa på bolagets hemsida.


När kommer bolånen att erbjudas


Först och främst har de fem parterna ingått ett avtal om att starta ett nytt hypoteksbolag, som i sin tur kommer att erbjuda en komplett plattform av bolåneprodukter. I samma veva köptes Borgo upp av de övriga fyra parterna och tanken är att ledningen i Borgo är de som kommer att vara operationellt ansvariga för det nya bolagets verksamhet och lansering.

Dock är transaktionen med Borgo villkorade av genomförda tillståndsprocesser hos Finansinspektionen. Det är först därefter som vidare information kring det nya bolaget kan kommuniceras enligt de inblandade parterna.

Mina tankar


Själv tycker jag att det är både spännande och positivt att det kommer fler utmanare in på bolånemarknaden. Eftersom jag själv har bolån gillar jag tanken av att kunna få en ännu lägre ränta på dem i framtiden. Men som fallet med Enkla, är det inte så lätt att utmana bankmonopolet och personligen är jag nog lite trögrörlig när det gäller att flytta bolånen till en alldeles ny aktör.

Den fråga som kvarstår är alltid kring finansieringen och kommer detta bolag att finnas kvar. Med tanke på vilka parter som är med, känns risken för att det nya hypoteksbolaget inte skulle kvar eller få problem med finansiering som mindre. Det blir spännande att följa utvecklingen för Borgo och kul att det händer lite på bolånemarknaden.

Men innan dess kommer att jaga låga räntor med hjälp av jämförelsesiten Mitt Bolån, som gör jobbet åt mig.





2 kommentarer:

  1. Hej!
    Härligt med mer konkurrens på bolånemarknaden.

    Jag själv var verkligen intresserad av Enkla när de kom men vågade inte ta steget. Tycker i det fallet att det var lite oklart vad som skulle hända när de 3 åren tog slut.

    Jag är kvar men bolån på min storbank, trots att jag kan få lite bättre villkor någon annanstans.

    Är sugen på Avanza men vill ha möjlighet att låna upp pengar i framtiden och det kommer inte att gå då jag ligger precis under 60% belåning

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PB,

      Jag kände samma sak angående Enkla. Vad händer om tre år? För mycket osäkerhet helt enkelt och det tror jag kommer att ligga utmanarna i fatet. När de löser det, så kommer storbankerna få det riktigt tufft.

      Radera