Avanza

Underrubriker

söndag 22 september 2019

Skapa jämvikt i Spiltan Aktiefond Investmentbolag




En typ av aktier som jag verkligen gillar är investmentbolag. De främsta anledningarna är att ledningen i dessa bolag ofta är starka ägarfamiljer, som Wallenberg, Lundberg, Stenbeck och så vidare. De är långsiktiga i sin investeringsfilosofi och jobbar tillsammans med de bolags ledningar som de investerat i för att utveckla dem vidare.

Man kan se investmentbolag som en fond, men till betydligt lägre förvaltningsavgifter än om man investerar direkt i en fond. Slutligen handlas de oftast med en rabatt mot substansen. Du kan köpa 1 krona för exempelvis 80-90 öre.



Om man inte vill äga flera investmentbolag kan man istället investera i Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Totalt kostar den 0,20% i förvaltningsavgift per år, vilket är i klass med en indexfond. Det är därför den finns som en byggsten i min aktieportfölj. Totalt har jag investerat cirka 300 000 kronor i den fonden.

Men som alltid när det gäller fonder, måste man titta igenom vilka innehav som fonden investerar i och hur stor andel varje innehav utgör. Tittar man på Spiltans aktiefond Investmentbolag, så är fondens topp 10 innehav följande:


Bilden visar innehavsfördelningen per 30 juni 2019. Av de 300 000 kronor, ligger cirka 81 000 kronor i Investor och Industrivärden vardera. Med andra ord mer än hälften av fonden utgörs av endast två investmentbolag. Nu gillar jag dem båda, men jag vill också ha en minst lika stor exponering mot Lundbergsföretagen, Latour och Svolder. Frågan är hur ska man göra då?

Det kan man enklast lösa genom att investera i dels fonden men även direktinvestera i Lundbergsföretagen, Latour och Svolder. Genom att ha investerat i fonden har jag 30 000 kronor, 13 000 kronor respektive 0 kronor exponerat mot de tre övriga bolagen.

För att få jämnvikt mellan dessa tre och Investor respektive Industrivärden, behöver jag investera 51 000 kronor direkt i Lundbergsföretagen, 68 000 kronor i Latour och 81 000 kronor i Svolder. Eftersom Spiltan inte redogör för samtliga innehav i sin fond antar jag lite förenklat att fonden har noll kronor investerat från början.

Kompletterar jag med dess tre aktieköpen, kommer jag att ha följande investerat:

  • Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 300 000 kronor
  • Lundbergsföretagen - 51 000 kronor
  • Latour - 68 000 kronor
  • Svolder - 81 000 kronor


  • Totalt - 500 000 kronor

Av totalen på 500 000 kronor kommer innehaven i Investor, Industrivärden, Lundbergsföretagen, Latour och Svolder motsvara 16,2% vardera. På så sätt har jag likaviktat mitt innehav i de fem investmentbolagen.

Nu kunde jag har köpt dessa fem direkt istället, men fördelen med att ha fonden är att jag får exponering mot andra investmentbolag som jag annars inte hade investerat i. Givetvis behöver man inte en halv miljon för att lyckats med detta utan oavsett kapital kan man applicera samma tänk.

Finns investmentbolag i din aktieportfölj? Om så, vilka är dina favoritbolag och varför? Kommentera gärna i bloggen då din åsikt är viktig och intressant.

10 kommentarer:

  1. Ja, det är en riktigt bra fond det där, trots (eller kanske tack vare) sin enkelhet och låga pris.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
  2. Jag äger just den fonden, men även en extra post i Investor. Önskar dock äga Lundbergföretagen också, ett bra bolag med innehav i flera företag jag vill ha i portföljen, bland annat Holmen och Skanska. Just nu lite "dyrt" i mina ögon, men jag bevakar och hoppas på läge inom kort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig angående Lundbergsföretagen. De har en hög premie just nu men hoppas på att kunna köpa in sig till bättre kurser.

      Radera
  3. Ett litet stavfel har smugit sig in. Det heter jämvikt :)

    SvaraRadera
  4. Har inte investerat i fonden. Men har sedan i år en liten portfölj av bla investmentbolag. Industriv C, Latour, Traction, Svolder, Kinnevik, Beijer-Alma, Swedish Match. (Kinnevik är det enda osäkra för tillfället då det har en ny strategi nu) Lite intresserad av Onoterat AB som alternativ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina bolag som du har intvesterat i. Beijer Alma är ett bolag som jag själv har på min bevakningslista.

      Radera
  5. Hej!
    En riktigt bra fond för de som inte köper aktier själv.
    För oss aktienördar kan jag dock tycka att det är mer intressant att själv äga investmentbolagen. Speciellt då mer än 75% av fonden faktiskt bara är 4 bolag.

    Men som sagt en bra fond annars.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Håller delvis med dig och på ett sätt är det roligare att äga aktierna direkt. Till exempel att man får gå på bolagsstämmorna.

      Men fördelen med fonden är att du får exponering även mot andra investmentbolag som du annars inte köpt. Sedan blir det lite snett då fonden har så stor del i just Investor och Industrivärden, vilket man antingen får kompensera för eller helt enkelt vara medveten om.

      Radera
    2. Problemet är just att det inte är så många investmentbolag.
      Som sagt gillar jag fonden men eftersom det är så lätt att kopiera 75% av fonden med 4 innehav så tycker jag exponeringen är för liten mot flera investmentbolag.

      Som sagt gillar jag verkligen fonden men hade gillat den mer om det var större spridning på fler Investmentbolag.

      Mvh PB?

      Radera