Avanza

Underrubriker

måndag 12 augusti 2019

Nordeaaktierna från Sampo trillade in på depån idag




Idag fick jag in mina Nordeaaktier på depån som Sampo delade ut efter beslutet på sin extra bolagsstämma. Totalt blev det 120 aktier. Eftersom Nordea är ett finskt bolag numera, var det också den finskregistrerade Nordeaaktien som jag erhöll.

Tidigare i bloggen har jag skrivit en del inlägg om hur jag ser på Nordeaaktien. Nedan två är de främsta:


Nu har Nordea ännu inte kommunicerat sin nya utdelningspolicy, men den nuvarande policyn som säger att man ska dela ut minst 90% av vinsten kommer nog att ändras rejält. Jämför man med Swedbank till exempel så minskar de sin utdelningspolicy från 75% av vinsten till 50% av vinsten.

Som jag skrivit tidigare tror jag nog att Nordea kommer att minska sin utdelning till någonstans mellan 50-60% av vinsten, vilket gör att man över tid får möjlighet att årligen höja utdelningen.

I mitt scenario för Nordea tror jag att man landar på en årsvinst på cirka 0,60-0,62 EUR per aktie för 2019. Givet en utdelningspolicy på runt 50-60% av årsvinsten hamnar utdelningen 0,30-0,37 EUR. När det gäller Nordea vill jag ha en direktavkastning på 7-7,5% vilket ger ett spann på 52-56 kronor för tidigast köp.

Hittills har Nordea (den svenska aktien) varit nära att gå under 60 kronor vid tre tillfällen de senaste 2,5 veckorna. Men den den har vänt på 60,48, 60,60 och 60,26 kronor. Idag stängde aktien på 60,30 och nu är det fjärde gången som den testar motståndet vid 60 kronor.

Källa: Avanza
Min tes är att nu när Sampo delat ut över 50 miljoner aktier i Nordea, att vi kommer att få se ett säljtryck i aktien under kommande veckor som förhoppningsvis pressar ned aktiekursen under stödnivån på 60 kronnor.

Anledningen är att många äger Nordea nog mest för den höga utdelningens skull och innan man vet vad den nya utdelningenspolicyn blir, vill man inte bli sittandes med Nordeaaktier. Nästa tryck nedåt tror jag kommer att komma när väl utdelningspolicyn kommuniceras och rapporten för det tredje kvartalet publiceras eftersom jag inte tror att den blir någon vidare munter läsning.

Därför sålde jag mina 120 finska Nordeaaktier och inväntar att den svenska Nordeaaktien kommer ned till minst 56 kronor innan jag börjar att köpa på mig.

För likviden från Nordeaaktierna köpte jag istället:

  • 10 st Sampo
  • 25 st Resurs Holding
  • 25 st SCA B

Totalt ökar det min utdelning baserat på de senast kända utdelningarna med 384 kronor årligen.

Hur gjorde du med dina finska Nordeaaktier? Kommentera gärna i bloggen då din åsikt är viktig.

4 kommentarer:

  1. Fick bara 4 Nordeaaktier dessutom på två olika konton, tyckte inte det var värt courtaget att sälja annars hade jag nog gjort det då jag redan har en bunt Nordeaaktier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som du säger, med tanke på courtaget, är det bättre att ha de 4 nya aktierna kvar.

      Radera
  2. Får min Nordealikvid först på fredag då jag har Sampo i en KF hos Nordea. Jag tror jag köper fler aktier i Sampo för pengarna. Blir lite onödiga transaktionskostnader, men det är det värt.

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Myntaren,

      Har också fyllt på med fler Sampo, gillar bolagets exponering mot försäkringsbranschen.

      Radera