Avanza

Underrubriker

tisdag 20 augusti 2019

Latour varnar för avmattning i industrin




Idag kom Latour med sin kvartalsrapport för det andra kvartalet. Bolaget har ett fantastiskt trackrecord. På de senaste 16 åren har aktien inklusive utdelningar stigit med nästan 2000%. Det jag gillar med Latour är att man får både en noterad del och en onoterad del. Lite som i Investor, vilket är en annan favorit jag har bland investmentbolagen.

Per den 30 juni ökade substansvärdet till 127 kronor, en ökning på 30,3% inklusive utdelning. Under samma period har SIXPRI ökat med 20,7%. Dagen innan rapporten släpptes uppgick substansvärdet till 125 kronor, jämfört med slutkursen om 131,70 kronor när inlägget skrivs. För tillfället handlas aktien till en premie på 3,7%, vilket är lägre än det rapporterade 1 års snittet.

Avgående VD Jan Svensson beskriver i sitt VD-ord den noterade börsportföljen på följande vis:

"I det närmaste alla våra börsnoterade innehav har rapporterat vid det här laget. Överlag har bolagen lämnat stabila och bra rapporter vilket återigen bekräftar att vi har kvalitetsföretag i vår portfölj. Förvärvsaktiviteterna i portföljbolagen har fortsatt medan den organiska tillväxten varierar."

Detta är den främsta anledningen till att jag gillar Latour. De har kvalitetsbolag i sin portfölj, som är stabila. Även om något eller några kvartal skulle bli sämre, behöver jag som investerare inte oroa mig. Dessa bolag kommer alltid tillbaka och jag kan sova gott om natten.

Källa: Latours Q2 rapport 2019
Enda smolket i bägaren har i år varit Fagerhult. Men i och med förvärvet av italienska iGuzzini, där Fagerhult nu blir ett av de största och ledande belysningsbolaget i Europa, tror jag på en vändning.

Vidare beskriver Jan den onoterade rörelse på följande sätt:

"Latours industrirörelse fortsätter utvecklas positivt och vi kan redovisa ännu ett rekordkvartal. Samtidigt blir det alltmer tydligt att vi står inför en avmattning. Vi kan konstatera att den organiska tillväxten i de helägda bolagen är något lägre under den senare delen av kvartalet. Det är emellertid inte en generell nedgång utan snarare relativt spridda tecken från olika branscher och olika marknader."

Normalt sett är bolaget väldigt försiktiga, på gränsen till vaga i sina beskrivningar av konjunkturen. Men denna gång är man tydligare tycker jag. Själv tolkar jag rapporten som att man nu kommer att gå in i en period av mer ensiffriga organiska tillväxttal.

Tittar man på tillväxten i det andra kvartalet för de fyra områdena är den 12-15%, men där Swegon sticker ut med 21% tillväxt jämfört med ett år sedan. För områdena Hultafors och Latour Industries var den organiska tillväxten 1,6% respektive 4,8% i kvartalet. Men för Nordlock och Swegon var den fortsatt hög, 9,3% respektive 12,4%. Det blir spännande att se hur de kommande kvartalen utvecklar sig för Latours onoterade del.

Latour finns sedan en tid i min aktieportfölj och jag lyckades tajma det inköpet när aktien handlades till rabatt, vilket är sällsynt. Som princip köper jag aldrig investmentsbolag till en premievärdering. Varför betalar mer än nödvändigt?

Men då 40% av Latour består av en onoterad rörelse, som kan vara svår att värdera, kan det vara motiverat att köpa Latour till en premie om max 5% tycker jag.

Latour är dock väldigt bra på att hjälpa oss investerare med att försöka värdera den onoterade rörelsen. I varje kvartalsrapport finner man nedan schema:

Källa: Latours Q2 rapport 2019
Där ser man att bolaget själva värderar den onoterade rörelsen mellan 33-44 kronor per aktie. Med ett värde på 95 kronor per aktie för börsportföljen och en nettoskuld per aktie på 6 kronor ger detta ett substansvärde mellan 122-133. Baserat på detta kan man motivera ytterligare köp av Latour, även om jag avvaktar ett tag.

2 kommentarer:

  1. Nja, jag anser nog att framförallt Tomra har en fullkomligt vettlös värdering idag. Det kommer korrigeras någon gång, rejält.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tomra hade jag gärna haft i portföljen själv men missade den. Kan hålla med om att värdering är väldigt hög, men globalt sett är den bransch de verkar i knappast utvecklad jmf med Norden, så jag ser en enorm potential 10 år framåt.

      Radera