Avanza

Underrubriker

söndag 25 augusti 2019

Lägger racket på hyllan i Björn Borg




Björn Borg har varit ett av mina större innehav i aktieportföljen sedan de slutade att behöva betala royalty för användadet av namnet. Det var under förra året och man kunde se att marginalerna började att vända uppåt, vilket avspeglades i aktiekursen.


Men nu, ett år senare är aktien tillbaka på samma nivåer. Själv blev jag överranskad när bolagstämman för 2019 beslutade om en utdelning på 2 kronor per aktie. Jag hade innan jag investerade kalkylerat med en eventuell sänkning till 1,50 kronor. Kanske hade det varit bättre om de gjort det?

Förra veckan kom så Björn Borg med sin rapport för det andra kvartalet och om man summerar den:

  • Intäkterna ökade 1% till 141,7 miljoner kronor. 
  • Rörelseresultatet var en förlust på 1,7 miljoner kronor jämfört med en vinst på 2,9 miljoner kronor året innan
  • Resultatet efter skatt uppgick till minus 2,3 miljoner eller minus 0,09 kronor per aktie

Även om de rapporterade intäkterna ökade, så minskade de med 2,2% justerat för valutaeffekter. Försäljningen i egen e-handel och via e-tailers ökade endast 3,5% till 32,1 miljoner kronor under kvartalet. Totalt sett stod denna försäljning för 22,6% av den totala försäljningen. Detta är en minskning från kvartalet innan då den försäljningen stod för 26% av intäkterna.

Det som stod ut försäljningsmässigt i den förra kvartalsrapporten var att Björn Borg lyckats med att lyfta fram sin sportklädeskollektion och marknadsföra sig mer som ett sportklädesmärke. I kvartalsrapporten för det andra kvartalet minskade dock försäljningen av sportkläder och detta tror jag också förklarar minskningen i brutomarginalen som nu sjunkit för andra kvartalet i rad. Det är inte bara valutan som ligger bakom minskningen som bolaget vill få oss investerare att tro.

Dock går Sverige, Tyskland och Nederländerna bra, men i Finland minskar omsättningen eftersom man valt att avsluta vissa kundrelationer. Totalt sett var det en dålig rapport som Björn Borg kom med och det är något som VD Henrik Bunge själv säger i sitt VD-ord.

Mina slutsatser


Tanken när jag köpte Björn Borg var att jag tyckte mig kunna se ett turnaround case. Bolaget skulle kunna branda om sig och när 30 miljoner i årlig royalty försvann kändes det som rätt tillfälle att gå in i aktien. Mitt antangande stämde bra in och fram till och med Q1 rapporten 2019 kändes det som att bolaget var på rätt väg. Även marknaden kom fram till samma slutsats och handlade upp aktien till över 28 kronor.

Men som VD Henrik Bunge skriver i VD-ordet var det andra kvartalet svagt. Det är i för sig inget konstigt då bolaget visar på säsongsvariationer, där Q2 är det svagaste kvartalet. Det som däremot gjorde mig orolig är att marginalerna fortsätter att pressas och omstöpningen till att bli ett sportklädesmärke verkar inte få fart. Vidare så kan det finnas risk att resterande två kvartal också blir sämre än förra året. Då kan det bli svårt att behålla utdelningen på 2 kronor per aktie.

Historiskt sett har bolaget tidvis delat ut mer än vinsten men det har fungerat bra då man varit överkapitaliserat till viss del. Men det har ätits upp under åren.

Baserat på detta ser jag mest en nedsida i aktien och har därför valt att kliva ur positionen helt och hållet. Jag har helt enkelt svårt att se att Björn Borg kommer att visa upp någon större tillväxt att prata om.

Då utdelningsandelen på rullande 12 månader är 86,5% känns det som att det är för lite margin of safety för mig. Om Q3 och Q4 blir sämre än förra året, finns det risk att man måste sänka utdelningen. Att det nu är över 9% i direktavkastning lockar inte.

Så jag lägger helt enkelt racket på hyllan i Björn Borg. Vad tycker du om bolaget? Kommentera gärna i bloggen då din åsikt är intressant. 

4 kommentarer:

  1. Jag har själv funderat på björn Borg i över ett år, haft bevakning och funderat. Fortfarande inte kommit till skott, väntar nog ett år till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Eftersom du ännu inte köpt in dig tror jag att det kan nog vara klok för att se om Q2 bara var ett smolk i bägaren eller om det är starten på en negativ trend.

      Radera
  2. Tack för bra inlägg! Du har väldigt bra och sunda tankar tycker jag. Dina säljtransaktioner har ofta visat sig stämma väldigt väl. Har ser planerna ut gällande likviderna du fått från denna försäljning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade det och tack för de snälla orden. Hittills har det varit bra att ta förlusterna och inte ligga kvar, men det är trist att behöva göra det. Man får se det som läropengar och att jaga yield kan vara negativt. Jag kommer låta likviderna ligga på depån och troligen parkerar jag en del av dem i Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Xact Högutdelande. Två bra alternativ tycker jag. Skillnaden nu är att med likvider i dessa fonder kan jag vänta ut bra köptillfällen och ändå känna att jag får avkastning.

      Radera