Avanza

Underrubriker

måndag 26 augusti 2019

Alternativa investeringar del 2: 4Spar

(Detta inlägg innehåller affiliatelänkar)




Efter en skön dag på stranden fortsätter här min serie i vilka alternativa investeringar som jag har förutom min bössportfölj. Den första delen handlade om Lendify och den kan finna om ni klickar på länken Alternativa investeringar: Lendify.

Den andra alternativa investering som jag använder är ett räntekonto hos 4Spar.

Om 4Spar


Svenska 4Spar ägs av 4Finance AB som ingår i 4Finance Group, som är en global koncern inom konsumentlån. Koncernen har verksamhet inom Sverige, Finland, Danmark, Storbritannien, Kanada, Lettland, Litauen, Georgien Tjeckien, Estland, Bulgarien, Polen, Ryssland och Spanien. Idag har man cirka 2 miljoner aktiva kunder.

Det som jag gillar med denna grupp är att på hemsidan för 4Finance Group kan man följa hur koncernen går då de redovisar sina ekonomiska rapporter. Nu är det tyvärr endast på gruppnivå som man kan se kvartalssiffrorna.

Den senaste rapporten som finns är för Q1 2019 och den kan sammanfattas med

  • Räntenettot minskade 15% till 91,5 miljoner Euro
  • Rörelseresultatet minskade 11% till 13,2 miljoner Euro
  • Vinsten minskade 46% till 5,5 miljoner Euro

Anledningen till minskningen beror på att man valt att fokusera på sina prioriterade marknader och mer långsiktiga möjligheter. Det innebär också att en antal produkter på vissa marknader har man inte längre kvar.

Däremot är Norden fortfarande en stark marknad och totalt har koncernen passerat 7 miljarder Euro i utlåning. Koncernen har också förmedlat mer än 15 miljoner lån sedan 2008 när den bildades.

Vilka produkter finns det


På den svenska marknaden tillhandahåller 4Spar fem olika räntekonton.



Räntan varierar mellan 5,5% till 8,1% beroende på om man väljer utan bindningstid eller med bindningstid. Inga avgifter utgår för att ha ett räntekonto hos 4Spar, men 30% skatt tillkommer dessvärre på räntebeloppet.

Anledningen till att bolaget kan erbjuda så hög ränta är att de i sin tur ut pengar till hög ränta. Det som skiljer ett räntekonto hos 4Spar från ett konto hos till exempel Nordax, är att pengarna täcks inte av den statliga insättningsgarantin.

Sedan måste man sätta in minst 1 000 kronor för att få en ränta på 5,5%. Vill man ha en högre ränta är minimikravet 10 000 kronor. Maxbeloppet är totalt 50 000 kronor per person.

Hur använder jag 4Spar?


Själv tycker jag att denna sparform är attraktiv. För mig gör det inte något att det inte finns någon statlig insättningsgaranti. I och med att gruppen ger ut kvartalsrapporter kan jag själv följa med och stämma hur utvecklingen går. Det ger en säkerhet och om jag jämför med att investera på börsen i aktier, tycker jag inte risken är något annorlunda.

Jag har valt att ha ett räntekonto 3 månader. Det gör att jag som sagt kan stämma utvecklingen och pengarna är inte låsta allt för länge. Totalt har jag satt in maxbeloppet, 50 000 kronor och jag har varit kund hos dem i lite drygt 7,5 månader.

Hittills har jag erhållit två ränteutbetalningar på runt 530 kronor efter avdrag skatt och har fortsatt att ha kvar räntekonto 3 månader.

På ett år kommer jag att erhålla cirka 2 120 kronor vilket motsvarar en direktavkastning på 4,24%.

Inbjudningslänk


Om du är intresserad av att öppna ett konto hos 4Spar, kan jag rekommendera dig att använda min banner i inlägget eller knappen längre ned i den högra spalten av bloggen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar