Avanza

Underrubriker

onsdag 20 november 2019

Tessin lanserar en ny låneprodukt - Tessins låneportfölj




Själv gillar jag att investera en del av sparandet i andra produkter utanför börsen, främst olika typer av lån. Lendify är en sådan produkt där jag har cirka 25 000 kronor investerat i en mängd olika mindre lån, från 50-500 kronor per styck. Jag har tidigare skrivit några inlägg om Lendify och de främsta inläggen hittar du här

   Alternativa investeringar - Lendify

   Så blir du en egen bank

Fastigheter är något som jag gillar att investera i och har en del aktier i det noterade fastighetsbolagen på Stockholmsbörsen. En annan investeringsplattform är Tessin, där man kan investera direkt i enskilda fastighetsprojekt.

Tidigare har det bara varit öppet för personer med dels kontakter och mycket kapital att få kunna investera i fastighetsprojekt. Tack vare att Tessin fungerar som en crowdfundingplattform behöver man inte ha miljoner för att kunna göra samma sak. Dock brukar enskilda investeringar ligga på mellan 20-50 000 kronor, så det är klart högre belopp än hos Lendify.


Jag har tidigare investerat i byggande av villor utanför Täby. Totalt investerade jag 20 000 kronor och fick en ränta på 11% per år före skatt. Lånet löpte på 24 månader och allt återbetalades även om det blev några månaders fördröjning.

Nu har jag gjort en andra investering genom att investera i ett bostadsförvärv i Finland. Det är en finsk fastighetskoncern med ett befintligt bestånd om ca 55,5 MEUR som lånat in kapital för fortsatt expansion. Det förvärv som de gjort avser 15 centralt belägna lägenheter i Åbo.

Lånesumman som de lånat in är 750 TEUR och min andel av det totala lånet uppgår till 3000 euro. Själva lånet löper på 24 månader med halvårsvisa ränteutbetalningar och den årliga avkastningen uppgår till 8%. Hittills har jag fått den första ränteutbetalningen utan problem.

Självklart är det mycket högre risk med denna typ av investeringar, men om man är väldigt selektiv och gör sin analys ordentligt tycker jag det är ett kul sett att dels sprida riskerna och dels få en hög avkastning.

Tessin lanserar ny låneprodukt - Tessins låneportfölj 





Nu har Tessin lanserat en låneportfölj som man kan investera i. Anledningen är att det har behövts ett ganska stort investeringskapital för att skapa en diversifierad portfölj med lån hos Tessin. Därför lanserar bolaget nu den nya produkten, Tessins Låneportfölj.

Minsta andel kostar 50 000 kronor och varje andel består av 14 likaviktade befintliga lån med säkerställda fastighetspanter. Det gör att cirka 7% av de 50 000 kronorna kommer att placeras i varje lån.

Lånen i sig har varierande löptider, olika projekt- och fastighetstyper, är spridda över olika geografiska ställen samt av varandra oberoende låntagare. Själva lånen har varit öppna för investeringar under 2019 och har löptider på mellan 12-24 månader.

Löptiden för respektive lån är individuell och räntebetalningar, eventuella amorteringar samt återbetalning sker löpande i takt med att respektive lån förfaller till betalning. Investeringsmålet uppgår till 10 miljoner kronor och låneportföljen som helhet förväntas löpa med en genomsnittlig årsränta om cirka 7,5%.

Själv tycker jag att det är en intressant produkt om man vill prova på det här med att investera i fastighetslån. Med tanke på diversifieringen minskar risken totalt sett även om den är hög. Vidare så är lånen säkerställda med fastighetspant vilket är positivt. Nackdelen är att pengar är låsta mellan 12-24 månader då de återbetalas i takt med att lånen förfaller.

Redan nu är 85% av andelarna reserverade och det visar på intresset för denna typ av alternativa investeringar. Själv har jag nyss tecknat mig i nyemissionen av K-Fastigheter så jag kommer inte teckna andelar i denna produkt.

Som alltid, så är detta inte någon köprekommendation utan varje person måste göra sin egen analys innan eventuellt köp. Syftet med inlägget är att redogöra för nya produkter på marknaden. Tänk också på att denna typ av alternativa investeringar har en högre risk så det är extra viktigt att man gör en grundlig analys.

5 kommentarer:

  1. Ja, Tessin känns delvis intressant. Men, för min del är det inte aktuellt i den sena del av konjunkturen som vi onekligen är i. Jag tycker inte avkastningens nivå efter skatt och illikviditet i det hela motiverar en investering heller.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
  2. Vad tycker du så om den 2 procents avgift de tar ut? Lite dyr?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att du menar att den ränta som erbjuds är lägre än i varje enskilt lån? Själv ser jag det som att man kan få ca 7,5% i årsränta efter avgifter och då har man också en mindre risk, så det går lite hand i hand.

      Radera
    2. Ja, det var vad jag menade. I allmänhet är 2 procent en hög avgift för fonder, men för fastighetsfonder eller portföljer är det kanske möjligt att antaga.

      Radera
  3. Är du trött på att leta efter lån och bolån, eller har du ständigt blivit avvisad av banker och andra finansiella institutioner eller ett mikrofinansieringssystem. Med detta vill vi informera dig med 100% garanti om att vi erbjuder lån av valfritt belopp till en ränta på 2% per månad. Vi tillhandahåller LÅN för affärsutveckling. konkurrensfördel/verksamhetsexpansion. Se till att vi är certifierade, pålitliga, pålitliga, effektiva, snabba och dynamiska. och deltagande finansiär för fastigheter och all form av företagsfinansiering, vi tillhandahåller långfristiga lån på max två till femtio år och alla räntor samt beräknar och möjliggör årlig betalning E-post: loancreditinstitutions00@gmail.com .

    Vi erbjuder följande typer av lån och mycket mer;

    * Personliga lån (lån utan säkerhet)
    * Företagslån (lån utan säkerhet)
    * Konsolideringslån
    * Kombinationslån
    * Renovering

    För att kontakta för lånesökning vänligen svara med ditt e-post-ID så att jag kan skicka mer för ditt godkännande
    Tack, kontakta oss via e-post: loancreditinstitutions00@gmail.com
    ring eller WhatsApp: +393512114999

    SvaraRadera