Avanza

Underrubriker

måndag 25 november 2019

Black Week 2019 - årets köpfest eller?

(Detta inlägg innehåller affiliatelänkar)





Nästa vecka är det Black Friday och Cyber Monday, västvärldens stora köpfester. Nytt för i år verkar vara att man nu infört något som heter Black Week, alltså en köpfest som sträcker sig över nio dagar. Under dessa dagar kommer handlare att överösa oss konsumenter med erbjudanden. Allt för att man ska spendera så mycket pengar som möjligt.

Själv trodde jag att Black Friday var fredagen som precis var, men inser nu av mängden mail som strömmar in i min inbox att det är kommande fredag. Själv är jag inte direkt intresserad av shopping eller känner att jag har något behov av att köpa saker som jag inte behöver.

Istället önskar jag mig att Avanza eller Nordnet skulle kunna ha en Black Friday deal där man får rabatt på några utvalda aktier. Tänk om man fick handla Investor eller Industrivärden till rabatt till exempel köp Investor A för 480 kronor och Industrivärden C för 205 kronor. Nu lär det aldrig ske, men det hade varit lockande för mig.

Då det troligen kommer att sättas försäljningsrekord i år igen, började jag fundera på om man nu ändå ska handla hur gör man det smartast? Nedan är några saker som jag kom att tänka på.




1) Ha en plan och en budget


Julen är här om fyra veckor och varför inte köpa julklapparna redan nu när det är så "billigt". Glad i hågen klickar man hem en massa varor och det är lätt att man köper mer än vad man tänkt sig. Ofta brukar företagen komma med diverse, på pappret, generösa avbetalningsvillkor.

Även låneföretag brukar skicka ut mail med erbjudanden om olika snabblån, som att låna pengar räntefritt. Problemet är att för vissa människor går det inte att betala tillbaka pengarna vid ett visst datum och då blir plötsligt det räntefria lånet en väldigt dyr historia. Att tänka är följande:

  1. Låna aldrig pengar till konsumtion
  2. Ha en plan på vad det är du tänkt köpa innan
  3. Upprätta en budget för vad det får kosta och håll dig till den

2) Kolla alltid upp priserna först


Enligt lag får man inte kalla det rea om man inte sänker priset på en vara. Det vissa handlare gör är att de höjer priset på varan under hösten och sedan när Black Week inträffar, sänker man priset ned till vad det egentligen var innan prishöjningen under hösten. Som konsument tror man att man har gjort ett klipp, men i själva verket har man betalt ordinarie pris.

Ta därför för vana att kontrollera prisutveckling för de senaste 3-6 månaderna, för att se om så har skett. Den bästa sidan tycker jag är Prisjakt. När man klickat in på en produkt har de en flik som visar prisutvecklingen för den varan och det är lätt att se om det verkligen är en rabatt eller ej.

3) Gå med i ett bonusprogram


På nätet finns det olika företag som erbjuder återbäring i form av cashback på de köp som man gör hos någon av de anslutna företagen. Själv har jag gått med i MyBonus. De har cirka 720 anslutna företag och anledningen till att jag valde det nätverket är för att de har de företag som jag själv handlar ifrån eller kan tänka mig att handla ifrån.

Innan jag beställer något på nätet kollar jag alltid om företaget finns hos MyBonus. Om de finns med kan jag få återbäring på det jag handlar. Ofta har MyBonus kampanjer som ger extra mycket i återbäring. När jag slutade jobbet var jag tvungen att skaffa ett privat mobilabonnemang. Genom att nyttja MyBonus, fick jag 150 kr i återbäring på ett nytt privatabonnemanget hos Hallon. Pengar som blev en extra aktie i Latour.

Om du själv är intresserad av att gå med i MyBonus, kan du använda min inbjudningslänk och på så sätt få 50 kronor i välkomståterbäring.



4) Sätt av till sparandet


Ett sätt som jag själv använder mig av är att den rabatt som jag erhåller, sätter jag av som sparande. Till exempel, om jag köper något för 600 kronor och det är 25% rabatt på varan, vilket blir 150 kronor. Då ser jag det som att jag handlat för 600 kronor, där 450 kronor är vad varan kostade och 150 kronor är till mitt sparande.

Ett annat sätt är att man hela tiden avrundar uppåt till hela 100 kronor. I exemplet ovan kostar varan med rabatt 450 kronor. Avrundat uppåt till helt 100-tal kronor, blir det 500 kronor, vilket innebär att 50 kronor åker in till sparandet.

Ett tredje sätt kan vara att man sätter av en viss procent av vad man handlat för till sitt sparande. Om man handlar för säg 5 000 kronor, kan man sätta av till exempel 10% till sitt sparande, vilket innebär att sparandet får en extra insättning på 500 kronor. Givetvis är detta beroende på vilken ekonomi man har.

Själv kommer jag att använda mig av det tredje sättet och sätta av 10% av det jag handlar för till min ISK. De pengar som jag sätter av kommer jag att köpa något av de sex investmentbolagen som jag skrivit om i inlägget Skapa din egen investmentportfölj.

För de som inte vill äga aktier utan fonder kanske fonden Spiltan Aktiefond Investmentbolag kan vara ett alternativ. Det viktiga är att inte glömma att köpa en "julklapp" till ditt sparkonto.

Hur tänker du kring Black Friday och vad gör du med rabatten du får om du köper något?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar