Avanza

Underrubriker

måndag 11 november 2019

Alibaba's Single's Day slår nytt rekord igen




Idag översvämmas troligen de flesta inkorgarna med diverse erbjudanden om rea då den elfte november är känt som Single's Day. Single's Day är Kinas svar på USAs Black Friday och Cyber Monday, som inträffar i slutet av november.

Från början uppstod Single's Day 1993 på Nanjing universitet, för att fira alla de som var singlar. Dagen var känd som Bachelor's Day och firades således endast av unga män som var singlar genom att man festade den dagen samt köpt en gåva till sig själv.

Att valet föll på den just denna dag är för att ettorna i datumet 11/11 påminner om individer som är ensamma. Denna helgdag har även blivit en populär dag att fira sina relationer på och över 4000 par gifte sig bland annat i Peking denna dag 2011.



Men numera kännetecknas denna dag mer av den är årets största köpfest i Kina. Detta sedan Alibaba's grundare Jack Ma 2009 gjorde detta till starten av detta köpfenomen. 2009 var året efter Lehmankraschen och många företag hade det svårt. Även länder hade det svårt att återhämta sig och för Kinas del var detta ett sätt att sparka igång nytt hopp för landet. Jack Ma skrev i New York Times den 26 oktober en artikel, "Small is Beautiful", om möjligheterna med e-handel och internet.

Tanken var att handlarna skulle omfamna bolagets marknadsplats, Tmall, och vilja erbjuda sina varor där. Iden var att tillhandahålla en marknadsplats för varumärken och det första året såldes varor för 7-8 miljoner dollar denna dag. Förra året såldes varor för hela 30,7 miljarder dollar, vilket gör att den årliga tillväxten är över hiskeliga 130%.

Uppdatering:
Nu när Single's Day är över kan man konstatera att försäljningen för Alibaba blev hela 38,4 miljarder dollar. Det innebär att man slog förra årets försäljning med 25%!

Det senaste åren är Single's day mer som ett stort evenemang och redan 2015 började man ha erkända film- och musikstjärnor som uppträdde i samband med detta evenemang. I år öppnade till exempel Taylor Swift dagen med en exklusiv konsert.

Nytt för i år är att man börjat med live-streaming, där produkter presenteras och erbjudanden ges. I veckan hade bland annat Kim Kardashian en live-stream av hennes nya parfym KKW som släpps på Single's Day.

För att få perspektiv på hur stort denna dag är i Kina, så redan efter 1 minut och 8 sekunder hade Alibaba sålt för 1 miljard dollar och hittills har man slagit försäljningsrekordet från 2018. Det är helt makalöst och jämför man med förra årets Black Friday, som hade en onlineförsäljning på 6,2 miljarder dollar och för Cyber Monday's med sina 7,9 miljarder dollar, förstår man hur galet stort Single's Day är i Kina.

Nordnet skapade sin egen Single's Day genom att erbjuda 11 kinesiska aktier courtagefritt. Så jag passade på att köpa in mig i Alibaba. Jag har tidigare ägt bolaget och funderat på att äga det igen. Med tanke på deras betallösningar i kombination med den marknadsplats de erbjuder för en växande kinesisk medelklass har jag svårt att se att detta bolag inte kommer att fortsätta att växa vidare.

Finns Alibaba i din aktieportfölj? Shoppar du något på Single's Day eller tycker du att dessa event bara är för mycket?

6 kommentarer:

  1. Har du någon gång bläddrat lite djupare i deras räkenskaper? En rörigare legal struktur tror jag aldrig att jag någonsin har sett. Vanligtvis finns det enbart dåliga anledningar till att bolag väljer att agera som så... Finns det någon mer än grundaren som vet vad som egentligen döljer sig?
    Mvh investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Jo jag har läst igenom deras årsredovisningar och kan hålla med om att strukturen är rörig att förstå sig på. Kan även tycka att kinesiska årsredovisningar, även fast jag är gammal revisor, är röriga. Nu är det i en engelsk översättning, men ändå.

      De stora risken med detta bolag, lika övriga kinesiska bolag, är att det är oklart hur fristående ett kinesisk AB är från staten. Men när det gäller att investera i Kina är det främst två bolag som jag kan tänka mig, Alibaba och Tencent. Därav är jag beredd att leva med den bolagsrisken.

      Radera
  2. Äger inte Alibaba och har inte handlat något idag heller :) Helt galen försäljningsutveckling ett decennium. Hoppas att en del av den försäljningsvolymen utgörs av kläder från H&M :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har heller inte handlat på denna dag :). Det är inget jag behöver, så varför konsumera när pengarna kan gå till aktier istället :). Kul att HM har lyckats få upp sina varumärken på Alibaba's marknadsplats.

      Radera
  3. Hej!
    Tack för ett bra inlägg.
    Visste inte att Singles Day funnits så länge. Förra året var första gången jag uppmärksammade det.

    Jag köpte inte 11/11.

    Ser dock framemot Black Friday eller Black Week är det väl nuförtiden.
    Förra året blev julklapparna klara under den veckan till ett mycket bra pris.
    Hoppas det går lika bra iår.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar. Bra ide att köpa alla julklappar under Black Friday veckan och skönt att vara klar så tidigt med den biten.

      Radera