Avanza

Underrubriker

måndag 19 mars 2018

Så får du lägre bolåneränta enkelt

Bli en vinnare på det kommande bolånekriget. 

Att låna pengar till bolån har historiskt sett alltid varit en kassako för de fyra storbankerna. 2017 gjorde de fyra storbankerna totalt en vinst på lite över 100 miljarder kronor på att låna ut pengar till sina bolånekunder. En stor del kommer från räntenettot. Räntenettot är skillnaden mellan bankens ränteintäkter, eller vad vi betalar på det vi lånar från banken och bankens räntekostnader, vilket är vad banken betalar för att låna upp pengar.

Förklaringen till detta är att bankens räntemarginal på bolån (vad du betalar och vad banken betalar) har ökats sedan 2009. Den marginalen är nu uppe på 1,7 procentenheter!

Diagram: Från Finansinpektionen 

Den höga marginalen är något som återspeglar sig i att snitträntorna när du lånar pengar till ditt bolån hos de större bolagen är från 1,59% och uppåt. Ju längre löptid, desto högre ränteprocent för att låna pengar.


Diagram: Konsumenternas

Hur ska jag få ihop min privatekonomi när jag måste låna pengar?


När man ser denna marginal och de höga räntorna inser man att det finns stora pengar att tjäna och detta är något som ett antal nya aktörer också har kommit fram till. Nedanför redogör jag kort för vilka de är och de villkor de har i huvudsak.


Avanza erbjuder vad de kallar för Bolån+, via Stabelco som de samarbetar med. Villkoret är att man kan låna pengar till bolån upp till max 60% av fastighetens värdet och de till en 3-mån ränta om 1,29%. Totalt får man låna 0,5-10 miljoner kronor.

Har man minst 3 miljoner i samlat kapital kan man bli private banking kund. Totalt får man låna mellan 1-10 miljoner kronor till en 3-mån 0,79%  ränta. Dock får man bara belåna max 50% av husets värde.


Nordnet har också bolån till sina kunder. Man kan belåna max 50% av fastighetens värde. Man måste minst ha 1 miljon i samlat kapital och då är 3-mån räntan 1,19%. Sedan minskar räntan ju mer man samlar hos Nordnet. Som lägst kan man få en 3-mån ränta på 0,69%, men då krävs ett kapital på minst 10 miljoner kronor



Hypotek erbjuder bolån via Schibsted Media Group som finansierar deras satsning på att slå sig in på bolånemarknaden. 3-mån räntan börjar på 1,28 % och man kan låna upp till max 65% av fastighetens värde.



För en dag sedan kablade sajten Break it ut att ett nytt bolag erbjuder bolån upp till 85% av fastighetens värde till en 3-års ränta om 0,95%. Kravet är dock att det är ett befintlig bolån som man kan flytta dit och bolaget ger inga nya lån. Bolaget är nytt, så här återstår det att se lite hur det utvecklar sig.

Privatekonomiskt är det rätt att shoppa runt när man ska låna pengar


Även om det är en viss trögrörlighet med att byta bank, så är det idag ganska smidigt att göra det. Jag har själv bytt från Swedbank till SBAB då jag inte fick en konkurrenskraftig ränta när jag skulle låna pengar. Det gick jättelätt och SBAB hjälpte mig. Fördelen med dem är att de inte har några krav på att man måste ha mer än bolånet hos dem, vilket är vanligt hos de mer traditonella bankerna. Nu har jag i för sig ett sparkonto hos dem då man får en hyftsat bra ränta med tanke på att Sverige har minusränta för tillfället.

Snart är det dags för mig att göra en ny genomgång av bolånen och helt klart kommer några av de fyra som jag gått igenom vara bolag som jag kommer att kontakta för att försöka flytta lånen till. Det finns ingen anledning till att betala mer än vad man behöver.

Hur gör ni med era bolån? Kommentera och berätta gärna på bloggen.





4 kommentarer:

  1. Jag skulle vilja rekommendera er alla till en trovärdig och uppriktig privatlångivare som godkände mitt lån till mig bara inom några timmar efter så många misslyckade försök att få ett lån, jag blev förvånad och glad över att den privata långivaren räddade mig och erbjöd mig en lån med 2% ränta, kontakta henne nu om du behöver ett akut lån E-post: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera
  2. Behöver du lån? Maila i så fall: dakany.endre@gmail.com

    behöver du ett lån? personliga lån? företagslån? inteckningslån? Lantbruk och projektfinansiering, SNABBA LÅN. Behöver du ett lån för att betala av dina skulder, betala dina räkningar eller starta ett vackert företag? ? Vi beviljar alla typer av lån med 2% ränta! Kontakt E-post: (dakany.endre@gmail.com)

    Akut låneerbjudande.

    SvaraRadera
  3. behöver du ett lån? personliga lån? Företagslån? Jullån? Bolån? Jordbruks- och projektfinansiering? Vi tillhandahåller alla typer av lån med 2% ränta! kontakt e-post; (richardcosmos5@gmail.com)

    Jullån

    SvaraRadera

  4. Jag skulle vilja rekommendera till alla en trovärdig och ärlig privat långivare som godkände mitt lån inom några timmar efter så många misslyckade låneförsök. Jag blev förvånad och glad över att den privata långivaren räddade mig och erbjöd mig ett lån till 2% ränta, kontakta dem nu om du behöver ett akut lån. E-post: dakany.endre@gmail.com

    SvaraRadera