Avanza

Underrubriker

tisdag 27 mars 2018

Extrajobb, mina bästa tips för hur barn kan tjäna en extra slant

Ett sätt att lära sig om privatekonomi är att faktiskt jobba extra eller sälja saker på loppis som man inte behöver. På så sätt får man lite extra sidoinkomster.

Jag försöker få mina barn att hitta sätt att jobba lite extra, eftersom det är ett bra sätt att öka förståelsen för pengars värde och att få lära sig att det kräver en insats för att tjäna ihop en slant.

Sidoinkomster kopplade till barnens sport


Lillgrabben spelar ishockey sedan ett antal år tillbaka och har under denna säsong gått två domarutbildningar. Nu i helgen fick han frågan om han ville döma fyra matcher i en cup som spelades i närheten. Det var första gången han dömde U12, vilket innebar helplan. Eftersom han var lite nervös följde jag med honom båda dagarna som stöd.

Totalt fick han 660 kronor för dessa fyra matcher och han var jätteglad. Jag frågade honom vad han nu skulle göra med pengarna. Ni som följer mig kanske kommer ihåg att han har lånat 1600 kronor från mig då han absolut ville köpa en tröja. För er som är nya på bloggen, kan ni läsa om det inlägget här.

Jo pappa, sa han. Jag ska ge dig 200 kronor, sedan ska jag sätta in 200 kronor på min ISK för att köpa aktier som delar ut och resten ska jag ha till roliga saker. Som förälder blir jag glad att han redan så här tidigt har börjat förstå hur man ska handskas med pengar och tänka på sin privatekonomi. Det bådar gott för framtiden och förhoppningsvis hans resa mot ekonomisk frihet.

Hur ditt barn kan få en sidoinkomst även om denne inte sportar



Men om man inte spelar hockey och eller inte har gått en domarutbildning, vad kan man göra istället om man vill ha en sidoinkomst? En sak som är nära knutet till sport är att ofta måste föräldrar vara med och stå i diverse caféer för att laget ska få in en slant. Att sätta upp en lapp på anslagstavlan vid idrottsanläggningen där man erbjuder sig att stå istället för föräldrar är ett bra sätt att tjäna extra pengar på.

Andra exempel är läxläsning, barnpassning, gå ut med hunden ochsnöskottning.

Vilka är dina tips på enklare extrajobb? Kommentera gärna i bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar