Avanza

Underrubriker

söndag 11 mars 2018

Lynchspaning inför investering

För att bredda mina investeringar har jag för en tid sedan investerat lite i onoterade innehav via olika crowdfunding plattformar, som Pepins och Foundedbyme. Den första investeringen jag gjorde var i Alvestaglass och numera känns det extra kul eftersom att dels går bolaget bra och dels är det kul att köpa glass från ett bolag som man är delägare i. Även om den delen är mikroskopisk. 

Ett av mina intressen är långdistanslöpning och har hittills avverkat ett maraton, men drömmer att springa en ultramara någon gång. Dock är det ett problem, förutom för lite träningsvolym, att jag bär på lite mer massa än optimalt. Jag läste för ett år sedan Scott Jureks bok "Ät och spring". I den får man följa hans resa mot längre löpdistanser och även hur han med kostens hjälp uppnår det. Det som är slående är att de ultralöpare han träffar på, väldigt ofta följer en vegansk kost. 

Investera i veganmat


Det är en kost som jag har mycket begränsat erfarenhet av, men för ett tag sedan fick jag en inbjudan att prova på vegansk buffe på Radisson Blu i Frösundavik. Jag blev överraskad över hur välsmakande det var och att man inte blev däst efter att ha ätit. 

I Stockholm finns vegankedjan Taku Taku, som nu i mars ska ta in nytt kapital för att växa. De har valt att använda sig av crowdfunding genom Pepins. Eftersom vi ändå var inne på bokrean i helgen, tänkte jag att man kunde passa på att testa maten på ett av deras tre ställen. I sann Peter Lynch anda begav vi oss till Taku Taku Norrsken House på Birger Jarlsgatan 57C. 

Vi provade fyra olika tacos med olika veganska fyllningar samt ett antal juicer. Maten var välsmakande och god samt gav ett färskt eftertryck. Även grabbarna som helst vill ha kött och diverse pastarätter uppskattade maten. Kul att denna typ av fast foodställen växer fram och kommer nog att teckna mig för en liten slant i emissionen. 




Ovan är en bild på mina tre tacos (Bulgogi, Chili och Vindaloo) med en juice gjord på gurka, ingefära, mm. 


Vad är era tankar om vegankost och investeringar i onoterade innehav? Kommentera gärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar