Avanza

Underrubriker

lördag 10 mars 2018

Att låna till konsumtion

Var på NK och tittade i helgen med yngsta sonen. Intresset för märkeskläder, något som den äldre sonen redan haft i några år, har nu kommit till den yngre sonen. Jag har försökt att förklara att visst kan man köpa märkeskläder, men att man måste fundera på om det är värt merkostnaden och om det privatekonomiskt sett är bra.

Är det privatekonomiskt vettigt att betala fullt pris?


Har själv inget emot märkeskläder, men personligen köper jag dem endast när de är ordentligt nedsatta i pris. Jag har aldrig förstått vitsen med att köpa något till fullt pris ur ett privateknomiskt perspektiv, något som dock barn har svårare att förstå.

Jag har länge velat ha Gants cotton cable crew tröjor, men anser att 1299 kr är på tok för dyrt. För någon vecka sedan körde Boozt en drive där de förut att vara nedsatta 50%, gav ytterligare 20% rabatt på det nedsatta priset tack vare en winter sale kampanj. Då kostade tröjan plötsligt 519 kr och så billigt har jag aldrig hittat denna tröjmodell. Slog till på två stycken.

Att låna för att konsumera


Men åter till vad inlägget skulle handla om. Av någon anledning är Stone Island ett av de häftigaste plaggen just nu för lillgrabben trots prisbilden. Att jag inte förstår det är ointressant och behöver inte någon närmare förklaring. Han hittade en vit tröja som passade och som var så snygg och cool enligt honom. Problemet var att dels tar de slut i princip med detsamma och dels hade han inte pengar till köpet.


- Är det inte bättre att du sparar ihop pengar till en tröja från månadspengen och så får du under tiden fundera på om du verkligen vill köpa en, sa jag.
- Men pappa, det tar slut med detsamma och den är så snygg, svarade lillgrabben.
- Du har ju inga pengar så hur tänkte du köpa den då? Jag köper inte så dyra tröjor därför jag tycker det är vansinnigt.
- Kan inte du köpa den och så kan jag betala tillbaka pengarna till dig pappa genom att vara hockeydomare och göra olika saker hemma, som att måla och liknande?, föreslog grabben.

Jag tänkte att detta kunde vara ett ypperligt tillfälle att i praktiken förklara principen bakom att låna till konsumtion och att ett sådant lån kostar.

- Hm okej, men det kostar att låna pengar som du vet. Jag kan låna dig de 1499 kr som tröjan kostar, men då vill jag ha tillbaka 1600 kr. Skillnaden är ränta för lånet. Du får fundera på om du tycker det är värt att betala 101 kr extra för att köpa tröjan idag istället för att spara ihop till den, svarade jag.
- Va, ska du ha mer pengar tillbaka? Du är ju min pappa! sa sonen förvånat.
- Det är så det fungerar, att om man lånar pengar blir det dyrare, kontrade jag.

Sonen tänkte en stund och till slut sa han att ha ändå ville köpa tröjan, så vi tog i hand på att han lånar pengarna av mig mot att han betalar tillbaka med ränta.

Jag vet att alla inte håller med mig i detta, men jag tror på att praktiskt visa barn hur ekonomi fungerar och vilka konsekvenser det får. Hur hade ni gjort i liknande situation?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar