Att det blir svårare och svårare att för företag att driva lönsamma butiker i en era med e-handel har väl knappast undgått någon. Amazons dominans sätter skräck fler och fler butikskedjor, det finns en oro över att man inte kommer att överleva. Den s.k. retaildöden kan vi läsa om vid en enkel googling på nätet.
FOTO: EDUARDO MUNOZ / REUTERS |
Även i England stänger man nu sina 100 butiker (se länk till CNN Money). Här i Sverige verkar man än så länge ha kvar butikerna (se länk till Aftonbladet) men jag undrar om de inte är en tidsfråga till dess att även de butikerna stänger.
Jag kommer ihåg när man växte och och man som barn bara väntade på att leksakskatalogen skulle komma från Stor & Liten. När den väl damp ned i brevlådan, satt man där med pennan i högsta hugg för att komponera sin alldeles egen önskelista på de leksaker som man ville ha inför julafton. Hur föräldrarna manade till att man kan inte köra med helgarderingar som på Stryktipset genom att välja allt i katalogen (undantaget tjejleksakerna i mitt fall).
Kanske kryssade jag för några för att ha som leverage när jag förhandlade om önskelista. Kan tänka mig att det lät något så här: "Ok, jag tar bort den och den leksaken, men då vill jag verkligen ha den legosatsen istället". Kommer inte ihåg om det fungerade så bra. Troligtvis inte.
Numera förväntas man istället handla leksaker via nätet, på siter som Amazon.com, istället för att kunna gå i butik och klämma, känna och drömma på och om alla leksaker.
Just den känslan försvinner nu och det blir mer ett kryssande i ett beställningsformulär och så var det bra med det.
Hela upplevelsen för barnen försvinner (för oss vuxna är det kanske snarare skönt, då en tur till ett leksaksvaruhus en lördag är inget som direkt lockar mig).
Vad tycker ni? Är det samma sak att handla leksaker bara över nätet och inte kunna klämma och känna på dem i butik innan? Kommentera gärna i bloggen.
Länk till NY Times
Länk till CNN Money
Länk til Aftonbladet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar