Avanza

Underrubriker

fredag 16 mars 2018

Amazon kills Toys R Us


Att det blir svårare och svårare att för företag att driva lönsamma butiker i en era med e-handel har väl knappast undgått någon. Amazons dominans sätter skräck fler och fler butikskedjor, det finns en oro över att man inte kommer att överleva. Den s.k. retaildöden kan vi läsa om vid en enkel googling på nätet.

FOTO: EDUARDO MUNOZ / REUTERS
I september kom beskedet att Toys R Us ansökt om Chapter 11, men att de hade ett antal månader på sig att försöka stöpa om verksamheten och komma ur dyra kontrakt på sina lokaler innan en konkurs blir ett faktum. Men så igår kom beskedet att leksakskedjan Toys R Us inte lyckats med sin omstrukturering som man trott och istället nu stänger sina ca 800 butiker i USA (se länk till NY Times).

Även i England stänger man nu sina 100 butiker (se länk till CNN Money). Här i Sverige verkar man än så länge ha kvar butikerna (se länk till Aftonbladet) men jag undrar om de inte är en tidsfråga till dess att även de butikerna stänger.

Jag kommer ihåg när man växte och och man som barn bara väntade på att leksakskatalogen skulle komma från Stor & Liten. När den väl damp ned i brevlådan, satt man där med pennan i högsta hugg för att komponera sin alldeles egen önskelista på de leksaker som man ville ha inför julafton. Hur föräldrarna manade till att man kan inte köra med helgarderingar som på Stryktipset genom att välja allt i katalogen (undantaget tjejleksakerna i mitt fall).

Kanske kryssade jag för några för att ha som leverage när jag förhandlade om önskelista. Kan tänka mig att det lät något så här: "Ok, jag tar bort den och den leksaken, men då vill jag verkligen ha den legosatsen istället". Kommer inte ihåg om det fungerade så bra. Troligtvis inte.

Numera förväntas man istället handla leksaker via nätet, på siter som Amazon.com, istället för att kunna gå i butik och klämma, känna och drömma på och om alla leksaker.

Just den känslan försvinner nu och det blir mer ett kryssande i ett beställningsformulär och så var det bra med det.

Hela upplevelsen för barnen försvinner (för oss vuxna är det kanske snarare skönt, då en tur till ett leksaksvaruhus en lördag är inget som direkt lockar mig).

Vad tycker ni? Är det samma sak att handla leksaker bara över nätet och inte kunna klämma och känna på dem i butik innan? Kommentera gärna i bloggen.


Länk till NY Times

Länk till CNN Money

Länk til Aftonbladet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar