Avanza

Underrubriker

torsdag 15 mars 2018

Bloggens vintips nr 1


Foto: Annons i Svd

Vin och god mat är ett intresse som jag har. Sedan tycker jag att även om man strävar efter ekonomisk frihet, får man inte glömma att leva gott.

Som tur är har jag en särbo (soon to be sambo) som är kock i grunden, så det blir ofta väldigt kulinariska upplevelse där hon är matansvarig medan jag är dryckeschefen.

Läste SvD i morse och denna annons fångade mitt intresse.

På senare tid har vi provat på att göra egna pizzor hemma istället för att köpa. Bakgrunden är att vi gillar smakrika ostar, men när man beställer en gorgonzolapizza ute, får man ringa Efterlyst och be dem skicka ut en spaning efter förrymd gorgonzola. Ska det vara ost på pizzan så ska det.

Men frågan är ju då vad dricker man till. Ett pizzavin vore toppen att ha på lut tänkte jag när jag såg att Barberan fått betyget "Det perfekta pizzavinet". Sedan är kanske inte Cafe en klassisk vintidning, men det fångade mitt intresse.

Piemonte som distrikt i Italien brukar producera bra viner, ofta kraftiga och smakrika, så detta är klart ett distrikt som passar oss. Läser man vad importören Chris Wine & Spirits skriver om Corniolo och Barbera del Monferrato, kan man läsa att den första har smaker av mogna körsbär, svarta vinbär, viol, ceder och choklad, men en härligt lång och avrundad eftersmak. Barberan beskrivs som ett vin med stor och mogen karaktär, där den den bjuder på smaker av solmogna mörka körsbär, viol, örter och choklad. Eftersmaken är härligt lång och balanserad.

Producenten beskrivs så här av importören:


"Livio Pavese anses idag vara en av de mest inflytelserika producenterna i Piemonte. Familjen Pavese har genom tiderna varit betydelsefulla för samhällets historia. År 1217 bidrog Arnaldino Pavese till att staden Asti blev oberoende. Angelo Pavese var en respekterad lärare inom jordbruk och kemi och Livio Pavese var både borgmästare i Treville Monferrato och viktig inom export och import av viner till Piemonte. Idag är Livio Pavese framgångsrika på exportmarknaden och har fått många utmärkelser, däribland fyra Oscars av Douja d’Or i Asti och Silver vid Internationella Vin och Sprit-tävlingen i London."
Jag öppnade Corniolon ikväll och kan instämma i beskrivningen av vinet. Det är en intensiv röd färg, mycket kraft och smak av bär, kanske lite syrlig. Denna gör sig nog väldigt bra med olika kötträtter. Kan tänka mig en trevlig lammstek, med potatisgratäng. Vi får se vad fredagen bjuder.

Vad har ni själva för vintips? Kommentera gärna i bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar