Avanza

Underrubriker

lördag 17 mars 2018

Så sparar du pengar på långkok

Eftersom jag gillar att kombinera saker, har jag insett att långkok är toppen att göra på helgen. Idag sken solen från klarblå himmel. En sådan där härligt dag då man bara vill sitta ute och njuta. Samtidigt behövde jag fixa lunch, träna och handla. Dessa tre saker tar alla sin lilla tid och jag ville inte fastna i köket nu när solen äntligen kommit fram.

Spara pengar och köp när det är billigt


Jag handlar främst på Willy's, eftersom det ligger ett stort och fint Willy's nära mitt jobb. Deras  veckoblad får jag mailat till mig varje måndag. Denna vecka hade de extrapris på rimmad lägg, något som man lagar otroligt gått fläsklägg med. Klassisk husmanskost helt enkelt och till en sparad krona! 

Därför passade jag på och köpte på mig 2 stycken. Kilopriset var 26:90 kr. Jag köper alltid lite extra och lägger in det som inte används i frysen. #sparadkrona på det, check!!

Att laga mat från grunden är ekonomiskt!


Tar man sig bara lite tid och lära sig lite matlagningsgrunder, är det inte så svårt. Fördelen är att om man lagar mat från grunden vet man också vad man får i sig och att det blir billigare i längden. Sedan i mitt fall underlättar det självklart att jag är ihop med en före detta kock. 

Mitt tips är att ni serverar hemlagad potatismos med stark dijonsenap till fläsklägget. En underbara smakkombination. Har man barn, fungerar ketchup lika bra. Jag har försökt att få barnen att testa med lite senap, men det jämförde de med att jag skulle ha utsatt dem för smärtsamma djurförsök. Lite drama queens ibland mina kära barn.

Vad blev totalkostnaden per portion?


Räknar jag ihop kostnaden för fläsket (ca 1,8 kg) 48,40, 1 kg fast potatis för 9,90 kr, 2,5 dl matgrädde för 9,90 kr samt 2 msk senap (ungefär 25 gram) för 1 kr. Totalt blev det 69,20 kr. Maten räcker till 4 personer och kostnaden hamnar på lite över 17 kr/portion. Av buljongen som blev över efter jag kokade lägget, gör jag soppa på utav de grönsaker som jag råkar ha hemma. Nu kan vi äta soppa dagen efter till väldigt låg kostnad. #sparadkrona ✔

För att knyta ihop säcken, så medan lägget stod och puttrade på spisen (det tar ca 2 tim) promenerade jag ned till centrum och handlade det jag skulle. Man inser att en så kallad "bara lite granna" handling väger en hel del, vilket gjorde att jag fick träning på köpet. Det blev ett kinderägg helt enkelt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar