Avanza

Underrubriker

tisdag 13 mars 2018

Hyr en pensionär



Foto: Veteranpoolen

Vad är Veteranpoolen? 


Ser man sedan på aktiekursen har den varit ett glädjeämne för oss aktieägare. Efter en dipp någon vecka efter avknoppningen från Homemaid, har kursen från strax över 11 kr till lite över 16 kr.
 


Veteranpoolen var tidigare en del av Homemaid, men delades ut till aktieägarna och noterades på Aktietorget den 30 januari 2018. För varje aktie i Homemaid fick man en aktie i Veteranpoolen. 

Om bolaget


Bolaget är uppdelat på två områden, företag och privat. Företagsdelen erbjuder företag, organisationer och kommuner sina tjänster inom ett ertal tjänstekategorier såsom fastighetsservice, värdar och värdinnor, utbildning, försäljning och projektledning. Privatdelen fokuserar på de något mindre hantverksuppdragen inom kategorierna snickeri, måleri, VVS och el.

Försäljning


Bolaget hade under 2017 en god utveckling under hela året med en omsättning om 221 MSEK och en vinst efter skatt om 15,3 MSEK (6,9%). Man satsade en hel del på nätverket och en geografisk expansion, vilket drev gjorde att tillväxten blev ca 48%. 





2018 har öppnat stark också och ser man på antalet debiterbara timmar hittills i år jämfört med föregående år, så har de nästan fördubblats, vilket gör att den fina tillväxten som hittills visats upp verkar fortsätta.



Utdelning


Bolaget beslutade även om en utdelning om 55 öre per aktie, vilket motsvarar en utdelningsandel om ca 65%. Jag hade själv hoppats på en aning mer, men genom att hålla ned andelen lite tror jag att det finns möjlighet att öka utdelningen, vilket för mig som utdelningsinvesterare är viktigt.


Känslan av att vara behövd


Andra saker som skrämmer med pensionen är en rädsla av att den inte ska vara tillräcklig. Man läser i tidningarna att vi måste jobba längre än till 65 år och vi får ändå räkna lägre pension. Det som jag gillar med Veteranpoolen är att de fyller ett behov i marknaden, där människor kan fortsätta att jobba fast kanske inte på sitt nuvarande jobb och heller inte är redo eller har lust att gå i pension helt och hållet. Vidare så tar man till vara på det faktum att dessa personer har en hel del erfarenhet att bidra med och på så sätt drar man nytta av den.




Slutsats



Varför gillar jag Veteranpoolen som bolag och investering? Jag gillar tanken att kunna fortsätta att göra något efter jag har bestämt mig för att sluta jobba och kan mycket väl tänka mig att jag en dag också kommer att ingå i något liknande. Sedan kommer det alltid att finnas en marknad för detta. Vi blir alla gamla och de flesta av oss vill ha något att göra även på gamla dagar samtidigt som våra liv blir mer kravfyllda, vilket leder till att vi behöver hjälp med diverse saker. Bolagets affärsmodell löser många problem för många olika människor.  

Vad är era tankar om bolaget och möjlighet att kunna jobba efter ni gått i pension? Nödvändigt ont eller en bra möjlighet? Dela gärna med er av era tankar på bloggen.

De flesta av oss människor ser fram emot att få sluta jobba och gå i pension. Själv sitter jag och funderar på hur tidigt kan jag gå i pension. Men samtidigt kan det vara skrämmande för många att man efter ett helt yrkesliv inser att man inte längre är behövd på samma sätt. 

Det är ingen klocka som ringer tidigt på morgonen och efter några timmar befinner man sig åter igen vid skrivbordet med dagens första kopp kaffe (en av många). Alla har kanske inte barnbarn som de kan vara med och på så sätt känna sig behövda. Eller andra intressen att fylla dagarna med efter man slutat att jobba.


Foto: Veteranpoolen


Disclaimer: 

Handel med värdepapper kan leda till att du förlorar hela eller delar av ditt investerade kapital och det du läser på min blogg är mina egna tankar och idéer och ska inte ses som någon form av rådgivning eller dylikt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar