Avanza

Underrubriker

onsdag 15 maj 2019

Cibus Nordic Real Estate: Första kvartalet 2019




I slutet av förra året skrev jag ett inlägg om ett nytt bolag som jag snubblade över på jakt efter nya investeringsobjekt när jag gjorde en screening på Börsdata . För den som vill läsa det inlägget, kan klicka på denna länk: Nytt intressant bolag.

Bolaget som jag hittade var Cibus Nordic Real Estate, vilket är ett svensk fastighetsbolag, men verksamt på den finska marknaden. Deras affärside är att köpa fastigheter och hyra ut dem till hyresgäster inom livsmedelsindustrin, mataffärer i detta fall, på långa kontrakt.

Idag kom Cibus med sin kvartalsrapport för det första kvartalet. En summering av utvecklingen för det första kvartalet 2019:

  • Hyresintäkter uppgick till 12 655 TEUR
  • Driftnettot uppgick till 12 124 TEUR
  • Förvaltningsresultatet uppgick till  7 625 TEUR, vilket motsvarar 0,25 EUR per aktie
  • Periodens resultat uppgick till 8 912 TEUR, vilket motsvarar 0,3 EUR per aktie

Eftersom bolaget noterades under förra året är det svårt att jämföra ovan siffror mot kvartal 1 2018. Någon sådan kvartalsrapport har jag heller inte funnit på bolagets hemsida.

Men eftersom de själva säger att de är ett utdelningsbolag och man delar ut i snitt 0,21 EUR per kvartal, är jag nöjd över att förvaltningsresultatet täcker utdelningen.

Att jag inte jämför med periodens resultat är för att det beloppet består av orealiserade värdeförändringar på fastigheter och är inte kassaflödespåverkande. Som utdelningsinvesterare vill jag investera i bolag där dess kassaflöde bidrar till att täcka utdelningen.

När det gäller fastigheter är det även nyckeltal som EPRA NAV (substansvärde), belåningsgrad, räntetäckningsgrad och ekonomisk uthyrningsgrad som jag tycker är viktiga. Dessa tal visar på hur verksamheten utvecklas och hur risken ser ut i den.

Cibus har ett EPRA NAV på 11,2 EUR per aktie, en belåningsgrad (netto) på 56,7%, en räntetäckningsgrad på 3,6 ggr och en ekonomisk uthyrningsgrad på 95,1%. Alla dessa nyckeltal tycker jag visar på en stabil verksamhet som utvecklas väl.

Dock kan man väl tycka att belåningsgraden borde kunna sänkas, men med tanke på att de senast i mars i år har förvärvat nya fastigheter antar jag att den kommer att komma ned lite på sikt.

Bolagets genomsnittliga kontraktstid med sina kunder är fem år och de tre största hyresgästerna står för över 90% av hyresintäkter. Fast med tanke på att dessa är S-gruppen, Kesko och Tokmanni ser jag det inte som någon alarmerande risk, eftersom dessa är Finlands största matkedjor. Självklart är det viktigt att Cibus löpande utvecklas med dem för att inte riskera att förlora dem.

        Läs hela rapporten; Delårsrapport Q1 2019

Slutsats


På det hela taget tycker jag att det är en bra rapport som Cibus levererar. Den visar att verksamheten utvecklas stabilt och man levererar på sina mål.

Jag tror att detta på bolag på sikt kommer att bli ett bolag som kommer att växa rejält och kanske även kommer att utvecklas mot nya marknader. Bolaget skriver i rapporten att man följer den svenska marknaden och på sikt ser en potential att ta klivit in i Sverige.

Värt att notera är att man i år fått klart med den nya VDn Sverker Källgården som kommer senast från Byggpartner. Där var han VD i fem år och tog Byggpartner till börsen. Han har även erfarenhet från NCC och Hufvudstaden, där han var VD för Nordiska kompaniet i sju år.

Nyligen blev det också klart med att man har rekryterat Pia-Lena Olofsson som ny CFO. Hon kommer senast från Collector, där hon hade motsvarande roll i sex år.

När jag investerar är det viktigt att jag tror på människorna som innehar nyckelpositionerna och med dessa två rektyteringar känner jag klart förtroende för bolaget.

Efter att utdelningen skilts av i april handlas bolaget till strax under 120 kronor, vilket motsvarar en direktavkastning på nästan 7,3%. Det tycker jag är lockande och kommer att fortsätta att fylla på mitt innehav i detta bolag under året. Just nu handlas den i linje med sitt långsiktiga substansvärde och helst vill jag köpa till rabatt. Nivåer kring 118 och lägre är de jag siktar in mig på.

Finns Cibus i din aktieportfölj också? Kommentera gärna då din åsikt är viktig.

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Office World är en perfekt sida för att söka efter lediga lokaler till företag. Här kan man hitta sin nya kontorslokal eller kontorshotell.

    SvaraRadera