Avanza

Underrubriker

tisdag 28 maj 2019

Avanza Trackers - är det något att ha?



Ända sedan möjligheten till att handla amerikanska ETF:er togs bort på grund av de informationskraven i Mifid 2 direktivet som kom förrra året har saknaden varit stor. Tanken med Mifid 2 är att investerare skulle få mer information kring vad de köper och dess risker.

Men de amerikanska ETF-producenterna hade knappast något intresse att tilllhanda en större mängd ytterligare information än vad amerikanska myndigheter kräver, vilket ledde till att man numera inte kan handla dessa hos Avanza eller Nordnet.

Vad jag har förstått verkar man kunna handla dessa via Degiro, men för mig personligen har jag inget intresse av att ha depå hos ytterligare en handlare.

I förra veckan lanserade Avanza ett alternativ till de ETF:er som man numera inte kan handla, nämligen något som heter Trackers. Detta sker i samarbete med Morgan Stanley och emittenten Alphabeta.

Trackers är en typ av syntetiskt instrument som följer en annan tillgång, som ett index, tema eller specifik bolag/tillgång. Trackers i sig har ingen hävstång, utan man följer den underliggande tillgången 1:1 i både upp- och nedgång.

Risker


Enligt Avanza har man i sina Trackers minskat kreditrisken genom att emittenten (Alphabeta) har placerat alla investeringar i ett skyddat konto som säkerhet.

Det betyder enligt Avanza att om en kredithändelse skulle drabba Morgan Stanley (som ställer priser för Trackers) eller Alphabeta (emittenten), likvideras säkerheten och betalas ut till de som investerat i Avanza Trackers.

Dock innebär det inte att Trackers är garanterad av Avanza eller emittenten utan endast att kreditrisken mot emittenten är reducerad. Marknads-, likviditets- och valutarisk är dessamma som för ETF:er.

Fördelar


Förutom att kreditrisken är reducerad, så är orders över 1000 kronor courtagefri. Vidare så ger det oss investerare återigen en möjlighet att, om så på konstgjord väg, investera i en del produkter som försvann för oss investerare.

De populäraste Trackers som man kan placera i är:


Trackers för råvaror har man Avanza ännu inte lanserat. En lista på samtliga Trackers kan hittas på denna länk: Avanza Trackers

Mina tankar


Även om det är positivt att Avanza försöker vara proaktiva och erbjuda oss kunder en möjlighet att handla ETF-liknande produkter, gillar jag enkla produkter som är lätta att förstå sig på. Trackers känns mer som en hitte-på produkt.

Trots att kreditrisken sägs vara reducerad, så känns det ändå lite oklart med hur investeringarna i Trackers är skyddade på ett konto. Jag har då inte lyckats hitta exakt hur det fungerar och det är något som borde framgå klart och tydligt tycker jag.

Vidare betalar man också en löpande förvaltningsavgift för sina Trackers, vilket i sig blir en extra kostnad.

Som kund håller jag mig hellre till aktier och fonder, där utbudet är tillräckligt stort.

Istället tycker jag att Avanza ska ta sig en ytterligare funderar på om det verkligen är som så att Mifid 2 lägger krokben för att kunna erbjuda amerikanska ETF:er.

Jag menar, om amerikanska myndigheter är nöjda med produkten och dess information, varför skulle ett EU-direktiv inte acceptera den produkten?

Vad tycker du om Avanzas Trackers? Är det något som du kommer att investera i? Kommentera gärna på bloggen då din åsikt är intressant och viktig.

2 kommentarer:

  1. Jag är benägen att hålla med dig om detta. Det känns helt klart som att Avanza och Nordnet sista tiden har använt eu-regleringar som ett slags slagträ, med egna hittepå-tolkningar. Sak samma när de tex nyligen i samråd saboterade för kunder genom att stoppa handel i vissa bra bolag i Kanada, som jag tolkar det mest för att gynna sin egen vinst. Trackers känns som dyngpiss, där Avanza gör högre vinst, jag kommer inte handla dem.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att både Avanza och Nordnet känns mer bakåtsträvande i denna fråga istället för att hitta lösningar där vi investerare kan fortsätta handla dessa värdepapper.

      Radera