Avanza

Underrubriker

tisdag 14 maj 2019

Förslag på ny styrelse i Swedbank



Valberedningen i Swedbank har haft bråda dagar efter den smått sagt kaosartade bolagsstämman i slutet av mars i år då VD avgick samma dag som bolagstämman skulle hållas. En vecka senare var det även ordföranden tur att avgå.

Hittills är vice ordförande Ulrika Francke den som har rattat styrelsen. För några veckor sedan presenterade valberedningen att de kommer att nominera Göran Persson (GP) som ny styrelseordförande.

Oavsett vad man kan tycka om hans politik när han var aktiv, tycker jag ändå att det är ett bra val. Swedbank är en bank med djup förankring kring och i socialdemokratin och GP är känd för att inte vika ned sig och som en duktig retoriker. Jag tror knappast att han kommer att köra på strutsvarianten som tidigare ordförande tog till så fort det hettade till det minsta.

Man föreslår också två nya styrelseledamöter, Bo Magnusson och Josefin Lindstrand. Samtidigt avböjer Peter Norman (kopplingen till FI's generaldirektör), Ulrika Francke och Siv Svensson omval. Nu rensar man ut det gamla gardet, de som inte "såg" eller förstod penningtvättproblemen i Baltikum, vilket jag tror är ett måste för att banken ska kunna återuppbygga sitt förtroende bland kunder och på marknaden.

Dock så är Bodil Eriksson fortfarande kvar, vilket är märkligt. Hon ska vara kommunikationsexperten och med tanke på Swedbanks katastrofala kommunikationsförmåga under 2019, hade jag sett hon också hade avböjt omval.

Bo Magnusson är för många en "doldis", men är ordförande för SBAB och Carnegie, så han har en bred erfarenhet av bank. Han föreslås att väljas som vice ordförande. Det troliga är nog att han kommer att ta över som ordförande om några år då GP snart är 70 år gammal.

Josefin är jurist på Hammarskiöld & Co, med lång erfarenhet av just penningtvättsfrågor, något som Swedbank verkligen måste fokusera på för att återuppbygga förtroendet.

Som helhet tycker jag att det förslag som valberedningen kommer lägga fram till den extra bolagsstämman inom kort är bra. Man har, förutom Bodil, rensat i leden och stärkt styrelsen med bra kompetens och fokus.

På några års sikt tror jag att Swedbank kan komma att bli en bra investering förutsatt att böterna från USA stannar vid just böter och inte blir alltför höga.

Själv har jag åter köpt in mig i Swedbank och kommer under 2019 att fortsätta att köpa in mig.

Vad tycker du om valberedningens förslag? Kommentera gärna i bloggen då din åsikt är värdefull.

2 kommentarer:

  1. Det var lite lustigt att det tog så lång tid att detta gjort bara, så att banken kan återgå till arbetsro och utveckling av verksamheten. Det är väl så det blir med svaga och usla storägare. Man hade ju önskat att ledningen och styrelsen köpte meningsfulla poster aktier med.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag blir nästa steg. Det vore klädsamt om styrelsen köpte på sig en hel del aktier för att visa att de är committade. Inte som förra ordförande som ägde 77 aktier i Swedbank.

      Radera