Avanza

Underrubriker

torsdag 16 januari 2020

Storytels nya mål 2023





I tisdags höll Storytel sin kapitalmarknadsdag på Biograf Sture i Stockholm. Bolaget är ledande för ljudboks- och e-bokstjänster i norra Europa. Jag har tidigare ägt aktier i Storytel, men sålde av dem med en liten vinst.

Men efter det att jag själv börjat använda tjänsten, särskilt när jag är ute och tränar eller åker kommunalt, och gillar den har jag återigen köpt in mig i bolaget. Något som skedde i måndags denna. Tyvärr var man lite för sen in så det genomsnittliga anskaffningsvärdet landade på 162 kronor, men sett till de senaste dagarnas uppgång blev det bra ändå. Jag köpte även in aktien i barnens båda aktieportföljer.

Därför är det spännande att läsa om vad bolaget lyfte fram under sin kapitalmarknadsdag. Idag har man cirka 1,1 miljoner betalande abonnenter och redan under 2020 förväntar man sig att växa denna abonnentstock till minst 1,5 miljoner abonnenter. Det motsvarar en tillväxt på cirka 36% under detta år. Själva streamingintäkterna kommer att växa i ungefär samma takt, 32-35%, och öka till 1,9-2,0 miljarder kronor.


Denna bild från presentationen på kapitalmarknaden tycker jag är både talande och intressant och illustrerar vart Storytel är på väg på denna snabbväxande marknad.


Att vi går mer och mer mot ljudböcker är kanske inte så obekant. Men det som är intressant är att marknaden under det senaste decenniet vuxit med 20% i snitt per år, för att fortsätta att växa med 15% i snitt för det kommande decenniet. Översatt i kronor förväntas marknaden globalt att öka från 40 miljarder kronor till 200 miljarder kronor. I dagsläget har Storytel en marknadsandel på 5% och frågan är hur stor andel de kommer att ta under de kommande 10 åren.

Prognos och mål 2020


  • Minst 1,5 miljoner betalande abonnenter vid årets slut, motsvarande en tillväxt på 36%
  • Streamingintäkterna beräknas landa på 1,9-2,0 miljarder SEK, upp 32-35%
  • Lansering av Storytel kommer att ske i ytterligare 1-3 länder
  • Fortsatt stark expansion i de 20 befintliga länderna som finns idag
  • Ytterligare 2-4 marknader förväntas nå lönsamhet under året
  • Förbättra lönsamheten genom att den negativa EBITDA-marginal går från -16% till spannet 10-12% negativ


Värt att notera är att Storytel under 2020 kommer att byta redovisningsprincip så att bolagets immateriella tillgångar aktiveras i balansräkningen, vilket kommer att bidra positivt till att förbättra marginalen. Bakgrunden till bytet är att bolaget kommer att gå över till de internationella redovisningsprinciperna, IFRS, på sikt.

Här får man som investerare själv hålla koll på så att denna post inte växer hur mycket som helst. Anledningen är för att om det i framtiden skulle bli ett nedskrivningsbehov på grund av att värdet minskat, kommer detta att slå hårt på resultatet det året.


Mål fram till 2023


  • Genomsnittlig årlig abonnenttillväxt på omkring 40%.
  • En genomsnittlig årlig intäktstillväxt inom streamingverksamheten på omkring 35%
  • Tillväxt kommer att prioriteras före lönsamhet under förutsättning att man ser en stärkt CLV/SAC-marginal (mäter kostnaden för att skaffa en kund som stannar kvar och hur mycket man tjänar på den kunden)
  • Lönsamhet förväntas uppnås på varje enskild lokal marknad inom fem år från lansering.
  • Fortsatt expansion med lanseringar på över 20 nya marknader


Nedan bild från presentationen sammanfattar tillväxtstrategierna som Storytel har.



En viktig punkt som bolaget tog upp på sin kapitalmarknadsdag är att även om modellen är skalbar, är det inte bara att rulla ut lösningen i land efter land. Man måste tänka både globalt och lokalt, så kallat "Glocal". För att modellen ska fungera behöver man alltså bygga en lokal organisation med en bra produktlösning och böcker på det lokala språket.

Själv tycker jag att de kommande åren för Storytel kommer att bli spännande, men med tanke på att man kommer att prioritera tillväxt och inte går med vinst kan resan bli skakig. Fördelen är om bolaget levererar på sina mål kan svängningarna i kursen ge köptillfällen, vilket jag nog kommer att utnyttja.

Finns Storytel i din aktieportfölj?


1 kommentar:

  1. Mycket intressant inlägg! Tycker Storytel känns väldigt håsat och jag är faktiskt rädd för att konkurrenterna kommer ikapp och ifrån så jag vågar inte gå in i Storytel igen. Jag ägde dem för några år sedan och det var idiotiskt att sälja...

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera