Avanza

Underrubriker

tisdag 14 januari 2020

Exempel på hur du skapar ett gratis sparande


Tidigare i år skrev jag ett inlägg om att Alla kan spara pengar och detta inlägg kan ses som en fortsättning på det tankesättet. I söndags var jag och sambon i Alvik och gick in på ICA Alviks Torg för att titta. Tanken var att köpa kaviar till frukosten.

Generellt sätt när jag handlar är jag noga med att kontrollera kilopriset. Varför betala mer för samma vara när den är billigare i en annan matvarubutik? Det som jag studsade på när jag var inne i ICA-butiken var att man kunde köpa 1 färdigkokt ägg i stor plastförpackning för 6,50 kronor.

Finns det verkligen en marknad för detta? Vem köper en sådan produkt när ett okokt ägg kostar runt 2,20 kronor och det tar tar 6-9 minuter att koka beroende om man vill ha löst eller hård kokt.



Eftersom jag var så förundrad twittrade jag ut denna bild och av kommentarerna kan jag konstatera:

  • Att ICA väljer en stor plastförpackning är knappast något vettigt miljötänk
  • Att en hel del tyckte att det var ett bra alternativ som mellanmål istället för läsk, godis, bars, etc och även om det var dyrt, är alternativen dyrare/sämre
  • Många var förundrade över det hela precis som jag
  • Att köpa färdiggräddade pannkakor, kaffe på stan eller äta lunch ute är värre ur ett prisperspektiv
  • Någon menade på att ingen normal människa köper ett sådant ägg dagligen
  • En annan tyckte inte det var något att ta upp, då denne vaskar flera 100 tusen på krök i månaden


Intressanta kommentarer och tanken var nu inte att lyfta fram om detta var ett nyttigare mellanmål, eller att andra färdiglagade rätter är ännu dyrare men människor köper dem ändå. Syftet var att belysa att många människor tycker att det är svårt att spara då de inte har råd. Men tvekar ändå inte att vara bekväma och köpa färdiglagat för 3-4 gånger vad det kostar att laga det själva. 

Genom att ändra sitt beteende och införa ett planerande, skapar man ett sparutrymme utan någon större ansträngning. Nu ligger ett SATS mittemot affären, så jag kan tänka mig att en del som köper dessa färdigkokta ägg, är de som tränar där. Om man ändå packar träningsväskan, varför inte lägga ned ett kokt ägg i en låda och spara in mellanskillnaden? Själv äter jag ett ägg om dagen och kokar 8 ägg per gång medan jag äter frukost, vilket gör att det inte tar någon extra tid.   

Räknar man på 25 ägg i månaden som köps på ICA Alviks Torg jämfört med att ta med sig hemifrån, är det en merkostnad på 100 kronor i månaden. Om man månadssparar 100 kronor i månaden i 20 år, så har det vuxit till 60 000 kronor. Detta givet en årlig avkastning på 8,46% vilket är snittet för börsen de senaste 20 åren (1999-2018).

Just det, hur blev det då med kaviaren som jag var ute efter att köpa? Affären hade bara Kalles Kaviar, som var billigast, men med ett jämförelsepris på 103 kr/kg. Kollade snabbt priset på Lidl på mobilen, eftersom ett Lidl ligger nära där jag bor och såg att samma märke kostade 71 kr/kg, så det blev ingen kaviar på ICA Alviks Torg. 

Istället gick jag till Lidl igår för att köpa kaviar. Kalles var dock slut, men Lidls egna märke Admiral fanns och kostade 63 kr/kg. Det blev inte bara en tub, utan två tuber kaviar. Själv känner jag inte skillnad i smak, så återigen varför betala mer för något som inte ger någon mervärde? Sedan reade de ut 15-pack svenska ägg för 19:90 kronor, så ett sådan paket åkte också ned i korgen. 




Om jag handlat mina ägg och min kaviar på ICA-butiken istället hade jag betalt 15 * 6,50 + 24,90 = 122,40 kronor. Genom att inte handla på ICA utan välja en lågprisbutik, fick jag 15 ägg för 19:90 och en tub kaviar för 18:90, totalt 38,80 kronor. Tack vare prismedvetenhet och att jag kan tänka mig att koka och planera skapade jag ett sparutrymmet på 83,60 kronor utan någon direkt ansträngning. 

Det är väl det som är faran med små belopp och bekvämlighet, att man inte reflekterar över att man betalar ett överpris och ett sånt beteende i livet gör att man alltid kommer att ha svårt för att kunna hitta ett sparutrymme.


6 kommentarer:

  1. Visst är det så. En yngre kollega nämnde i förbifarten att det är svårt att spara. Varför då sa jag, även om jag misstänkte varför. Det visade sig sedan han ensam spenderar mer på mat (mkt färdigmat) än vår familj på 4 pers. Lägg sedan en hög med andra dåliga vanor på det :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrämmande att människor inte kopplar att en liten ändring i beteende kan skapa ett sparutrymme.

      Radera
  2. Ägg är en av de få produkterna som hade klarat sig utan förpackning egentligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant. Räknade för länge sedan ut att ett färdigskalat ägg som du köper om du köper salladsbuffe på ICA, Willys, etc, kostar cirka 5 kronor. Återigen, helt onödigt att lägga pengar på.

      Radera
  3. Väldigt bra inlägg, jag tycker det är så inspirerande med hur dessa vad det i stunden känns som små kostnadsbesparingar kan leda till ett väldigt fint sparande på lång sikt. 60 000 kr för några ägg, det är bra :)

    Smart att köra storkok, låter du de färdigkokta äggen ligga i kylen i åtta dagar då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar. Visst är det galet hur mycket det blir över tid med en marginell förändring i beteende. Ägg håller bra, så jag kokar som sagt 8 stycken under tiden jag äter frukost. Då har man ett nykokt ägg till frukosten och så ligger de övriga sju äggen i en skål i kylskåpet för resten av veckan. Fördelen med ägg är att de håller väldigt länge och även de okokta håller upp till en månad efter bäst före datumet. Kanske längre, men det har jag inte provat :)

      Radera