Avanza

Underrubriker

söndag 30 juni 2019

Juni månads sparkvot och portföljförändringar




Nu är det dags igen för en månadsavstämning. Denna månad har gått fått fort. Först en vecka i Spanien med sol och härlig golf. Resten av månaden har till stor del bestått av att bygga ut verandadäcken och fixa i trädgården. Trots en liten tomt, går det att fylla tiden. 


Månadens sparkvot


Räknat på månadens lön blev sparkvoten 0% för juni månad.


När jag räknar ut sparkvoten tar jag bara med det sparande som jag gör till min egen aktieportfölj. Sparande till barnen, ev amortering samt resekassa och husbuffert ser jag mer som en kostnad. Nu amorterar vi inget på våra bolån utan de pengarna får istället jobba i aktieportföljen. Hade jag tagit med dessa också, skulle sparkvoten blivit 6,5%.


Denna månad blev det alltså klart lägre jämfört med tidigare månader. Anledningen är dels semestern i Spanien och dels projekten i trädgården. 



Månadens köp i aktieportföljen


Denna månad har det varit lite mindre aktivitet i porföljen och jag har mest fyllt på i befinliga innehav. Däremot har jag tagit en första position i ett skogsbolag, nämligen Stora Enso. Jag tror mycket på skogbolag, då de har en stor dold tillgång i sitt skogsinnehav. Ofta är marknadsvärdet på skogen det dubbla mot vad som finns i böckerna och skulle man marknadsvärdera skogen får man ofta eventuell industrirörelse, som sågverk med mera, på köpet.

Helt nya innehav markeras med ett "ny" efter innehavets namn. De köp som har gjorts är:

  • CLX/Sinch
  • Kindred
  • Nobina
  • Nordea
  • Ocean Yield
  • Resurs
  • Stora Enso R (ny)
  • Xact Högutdelande

Månadens försäljningar i aktieportföljen

Försäljningarna har varit få och två av dem är på grund av uppköp. 

För att vara tydlig även med dem, så om jag valt att helt kliva ur ett innehav, så har jag markerat det med "ur". De försäljningar som har gjorts är:

  • Oriflame (ur pga uppköp)
  • Ramirent (ur pga uppköp)
  • SJR (ur)
  • Sobi


Månadens utdelningar


De kommande månaderna kommer utdelningarna att vara färre då det är april och maj som är de stora utdelningsmånaderna.  De utdelningar som har kommit under juni är: 

  • Cibus Nordic Real Estate
  • Europris
  • Nobina


Nu är också min aktieporfölj uppdaterad om man vill se hela mitt aktieinnehav. 


Vilken blev din sparkvot? Vilka aktier har du handlat under denna månad? Kommentera gärna, då din åsikt är intressant.

2 kommentarer:

  1. Aktieköp är roligt men en härlig resa och förbättring av hemmiljön ger också mycket. Merparten av mitt överskott har gått till att fylla på bufferten.

    Vältajmat i Stora Enso ifall du köpte innan Billerud Korsnäs affär offentliggjordes! Själv har jag en liten tårtbit Holmen utan att ha gett mig in på någon djupdykande jämförelse mellan skogsbolagen.

    För min del har jag sålt bort MTG, ABB och Nordic Waterproofing, samt minskat i Kinnevik. Påfyllningar har gjorts i Svolder, Paradox och Biotage.

    SIXPRX gick bättre i juni men med 27,64% YTD får jag vara nöjd ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina påfyllningar du gjort till portföljen. Sedan är det aldrig fel att sätta undan till bufferten och med en uppgång på över 27% är det bara att gratulera till en härligt första halvår.

      Hann inte köpa Stora innan Billeruds nyhet, men följt bolaget en tid och ville handla när kursen kom ned mot 100 kr nu vände den upp efter nyheten så passade på då. Jag tror att kursen kan stiga lite nu och ligga på en högre nivå. Funderar på att även köpa in SCA och Holmen för att på så sätt få ett ordentligt skogsinnehav i portföljen.

      Radera