Avanza

Underrubriker

måndag 3 juni 2019

Börsen är i trotsåldern


Veckan började som den förra slutade, med åter sura miner på börsen fram till innan stängning. Likt en trotsig treåring som inte får sitt lördagsgodis flaggade börsen med rött under hela dagen. Men, så till slut lyckades OMX30 indexet klättrat upp över nollan och stängde på +0,51%.

När börsen tjurar som den har gjort nu ett antal dagar och tidningarna börjar prata om nedgångar på upp emot 30% är det viktigt att inte drabbas av panik och sälja av.

Själv håller jag fast vid min strategi om att investera i bolag med stabil verksamhet och på lång sikt är jag övertygad om att de verksamheterna kommer att vara mer värda, vilket i sin tur kommer att driva upp aktiepriset.

Självklart följer jag med vad som händer i mina bolag och skulle det vara så att bolagen inte utvecklas som jag hoppas på, har jag inga problem att kliva ur innehavet, helt eller delvis.

Även om det är roligare när det går upp, gillar jag röda dagar då det öppnar sig nya möjligheter att fylla på med fler aktier i sina bolag till lägre priser men också att kunna köpa in nya kvalitetsbolag till aktieportföljen.

Just nu ligger jag och bevakar Nordea. Går aktien ned till 65 kronor känns det väldigt lockande att kliva in i den igen. Även upp till 68 kronor är det lockande. Själv tror jag att utdelningen kan komma att sänkas ned mot 0,50 Euro nästa år och vid en EUR/SEK kurs på 10,60 ger det en direktavkastning på 8,15%.

Får de sedan koll på sin kostnadsstruktur under de kommande 3 åren känns detta bolag som en mycket intressant investering.

Andra bolag som lockar är Stora Enso, AAK, Beijer Ref och Gränges.

Hur gör du när börsen lyser rött? Vilka bolag finns på din bevakningslista? Kommentera gärna i bloggen då din åsikt är intressant.

2 kommentarer:

  1. Vad gäller Nordea så torde det väl även vara ett problem i att det är ett företag där det ständigt och jämt talas om nedskärningar och besparingar? Personalen i sådana bolag lär inte direkt bli mer motiverade, vilket syns tämligen tydligt. Och sedan har de ränteläget emot sig kraftigt. Jag är inte ens säker på vare sig högsta ledningen eller ägaren vet vad de ska göra för att fixa banken och därmed värderingen i närtid.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en poäng där och jag tror helt klart att Gardells plan är att skära ned och göra sig av med olönsamma delar. Det svåra är att veta när det är dags att kliva in i bolaget.

      Radera