Avanza

Underrubriker

tisdag 10 mars 2020

Följ din egen strategi i börskrisen 2020




Det är inte ofta som man ser denna förstasida på Dagens Industri. Sist jag kommer ihåg var väl i början av finanskrisen 2008. I mitt senaste inlägg skrev jag om hur jag tänkte och agerade i börsfallet. Tesen var att jag trodde att det var upplagt för en så kallad bull trap.

Bull trap är kanske mer en term som används vid teknisk analys, men det går ut på att vid ett kraftigt fall på börsen, får man dagarna efter en uppstuds vilket gör att man luras tro att raset är över. Risken finns att man sålde av mot botten av raset och nu rusar in i marknaden igen. Det är då nästa ras eller våg kommer med en ännu lägre botten och man riskerar att förlora ännu mer pengar. Uppstudsen var alltså en falsk köpsignal.


Den första bilden visar hur det såg ut mars 2008 - juli 2009.


Den andra bilden visar hur det såg ut förra veckan och igår.


Jämför vi dessa bilder skulle man kunna tänka sig att vi idag befinner oss omkring hur börsen betedde sig i september/oktober 2008, innan ett jätteras skedde. Själv tror jag att det finns en stor risk för en tredje våg ned likt början av hösten 2008. Nu är detta bara spekulationer och självklart är det ingen som vet. Men det gäller att att ha en strategi klar för sig hur man ska agera.

Det vi vet är att vi har ett virus som löper lite amok, att hela Italien är satt i karantän! (har personligen aldrig hört talas om liknande), ett uppblossat priskrig om oljan har skett och den amerikanska 10 årsräntan är på rekordlåga nivåer. Just kreditbiten är jag mest nervös över. Skulle tioåringen sjunka ytterligare, skickar det verkligen en långsiktig signal om recession till marknaden.

I skiftet februari/mars i år, skalade jag av lite på mina innehav i min investmentbolagsfond för att bli kvitt all belåning samt klev ur det mesta i Sinch och Evolution Gaming. De två sistnämnda aktierna har så hög värdering och i en marknad där alla bolag dras över en och samma kam och alla springer mot utgången, tycker jag det är bättre att omallokera högt värderade bolag till kassa kortsiktigt och sedan kliva in igen.

Det viktiga är som sagt att ha sin egen strategi och sedan konsekvent följa den. I mitt fall innebär det att sälja av vissa innehav, som nämnts ovan, så att jag har en aktieportfölj med kvalitetsbolag som jag känner mig komfortabel med givet risken och tillräckligt med kassa (ca 20%) för att kunna fylla på när tillfällen uppstår. Sedan har jag under året också jobbat fram en bevakningslista och det är främst från den som jag nu fyller på med fler aktier.

Så i veckan som varit har jag bara suttit still och följt med i svängningarna. Jag fyllde på med några fler aktier i enstaka amerikanska techbolag i fredags som rasade runt 10%, bland annat Zoom Video och Alteryx. Igår passade jag på att ytterligare fylla på med amerikanska techbolag som Google, Shopify, MercadoLibre, Alteryx och Appian då dessa visade på tvåsiffriga nedgångar. Över tid tror jag att det är främst techbolag som kommer att driva utvecklingen och därför köper jag mer till min US Techfond. Däremot har Sinch eller Evolution Gaming inte kommit ned till nivåer som jag i dagsläget vill köpa tillbaka dem till.

En annan strategi som jag också använder mig av, är att köpa när insiders köper, och då främst personer som Lundbergs, Wallenberg, Forsell, Bennet med flera. Man brukar säga att det finns många anledningar till att sälja men bara en för att köpa.

Igår blev det 100 Industrivärden C och 50 Investor A. När det gällde Industrivärden har Lundberg köpt de senaste dagarna och Investor var nere på under 455 kronor, vilket motsvarade en substansrabatt på över 20%. I morse visade det sig även att Investors VD, Johan Forsell, köpt igår. Kul med tajmingen även om hans inköp var betydligt större. Han köpte totalt 10 000 aktier!

Kommande veckor blir spännande för att se vart börsen tar oss, även om jag tror att det kommer vara väldigt volatilt framöver och ser inte riktigt vad i närtid som skulle kunna få den att stiga. Min syn är att det kommer att vara en slagig handel till slutet av sommaren och sedan får man se. Dock kommer det att uppstå många fina tillfällen att köpa på sig kvalitetsbolag till rimliga ingångsvärden om man håller sig lite kall.

Hur agerar du under börsfrossan?



2 kommentarer:

  1. " inte ofta som man ser denna förstasida på Dagens Industri. "
    Jag skulle vilja påstå tvärtom, det är väldigt, väldigt ofta. Förmodligen eftersom rädsla är det som säljer bra och det vet media. Själv var det länge sedan jag sa upp prenumerationer på samtlig media, mest för att höja min livsglädje och livskvalite. Även om det också ger stora ekonomiska vinster att slippa ta del av sånt som inte tillför något av värde. Ett riktigt bra beslut för övrigt.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Hej Stojko!

    Ja det är verkligen spännande tider. För mig är det första riktiga börsnedgången jag är med om.
    Trodde att det skulle kännas värre.

    Kan inte säga att det är kul att se hur pengarna bara försvinner. Men jag sover lika bra som innan. Pengarna jag har på börsen ska användas om många, många år. De pengar som ska användas inom en snar framtid har jag på sparkonton.

    Tyvärr så har jag inga likvider ämnade för aktieköp. Kliar i fingret att slänga in renoveringspengar men det kommer inte hända. Det är just renoveringspengar.

    Eventuellt att jag använder mig av Avanzas belåning men tycker det är lite för tidigt för det än.
    Jag får helt enkelt fortsätta med mitt månadsspar.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera