Avanza

Underrubriker

torsdag 19 mars 2020

Sinch förvärvar bolag inom AI-driven kundinteraktion





Sinch som är ett av mina case, där jag för tillfälligt har gått ur och nu börjat köpa in mig igen, meddelar att de idag har gjort ett nytt förvärv. De köper nu en ledande global leverantör av molntjänster för kundinteraktion via mobilen. Bolaget är heter Chatlayer BV och är ett belgiskt bolag, grundat i Antwerpen i början av 2018. Chatlayer har på kort tid byggt upp en molnbaserad mjukvaruplattform för att kunna skapa avancerade, flerspråkiga chatbots, som förstår både talat språk och textbaserad kommunikation.

Sinch VD Oscar Werner sammanfattar tekniken med:

"Molnbaserade tjänster och mobil teknik förändrar radikalt hur företag kan interagera med sina kunder. Nyare meddelandeappar är byggda för tvåvägskonversation och ger företag helt nya möjligheter att förbättra sin kundresa. Genom att förstärka vårt erbjudande inom AI (artificiell intelligens) och NLU (natural languange understanding) gör vi det möjligt för våra företagskunder och kanalpartners att fullt ut dra nytta av dessa möjligheter. "

Den mjukvara som Chatlayer har skapat säljs om en SaaS-tjänst (Software-as-a-Service) och används av ett flertal företagskunder, som Foyer Group, NPO, Belfius Bank and Insurance och Proximus. Total köpeskilling uppgår till 6,9 miljoner EUR på skuldfri basis och Sinch betalar förvärvet med sin kassa. Under 2019 hade Chatlayer en försäljning om 0,8 miljoner EUR, med en bruttovinst på 0,7 miljoner EUR och en EBITDA på -0,9 miljoner EUR.



Chatlayer har idag redan en hel del kommunikationskanaler som chatbottarna är kompatibla med och inom en snart kommer man även kunna använda kanaler som Facebook, Slack, Microsoft Teams och Apple


Jag tror att detta bolags mjukvaruplattform kommer att passa väldigt bra i Sinch och att det kommer att snabba på Sinchs utveckling mot att kunna erbjuda mer avancerad kundinteraktion till sina kunder. Något som i förlängningen gör tjänsterna mer användarvänliga, borde leda till högre produktivitet och att kundtjänstmedarbetare kan fokusera på de mer komplicerade frågorna som chatbottar inte kan hantera själva.

Finns Sinch i din portfölj?

3 kommentarer:

  1. En enkel fundering bara, har du själv provat att nyttja alla dessa "avancerade" chattbottar?
    Blev du nöjd, eller konstaterade du att kundupplevelsen var så dålig så att du omedelbart kände kundföraktet sticka i ögonen och bytte till ett annat bolag?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det gäller chatbottar där man skriver har jag testat flera och tycker att det fungerar riktigt bra. Även när man ringer till Skatteverket, el andra myndigheter har deras botar blivit klart mycket bättre att förstå vad man säger. När det var nytt hörde de inte vad man sa och man kunde bli kopplad lite hur som helst.

      Radera
  2. AI är kalasbra på att lösa problem under bestämda och fasta regler (tänk schack), och hysteriskt usel på att hantera okända variabler som kontakt med så kallade "människor" och deras beteende. Heter för övrigt artificiella neurala nätverk på "matematiska", AI är bara ett modenamn för att kunna sälja till okunniga inköpschefer och VD'ar. "AI", "greentech", "big data", "block chain" nån som vill komma med några fler modeord från senaste deceniet? :)

    SvaraRadera