Avanza

Underrubriker

tisdag 23 juli 2019

Stark rapport från Resurs Holding



Idag 07:30 rapporterade mitt största innehav det andra kvartalet. Innan jag går in på rapporten vill jag bara flika in att det är föredömligt av de bolag som släpper sina rapporter mellan 07:00 - 08:00. Det ger en tid att vid frukosten hinna att läsa igenom rapporten i lugn och ro innan börsen öppnar.

Innan denna rapport har jag fyllt på med fler aktier i bolaget i omgångar och nu motsvarar innehavet nästan 11% av portföljen. Därför var man lite nervös för hur rapporten skulle bli. Det stora orosmolnet var hur Norge hade gått under kvartalet. I år kom man med en ny kreditlag där, som i korthet gör att låneinstitut måste informera mycket tydligare om vad ett lån kostar och de allt för höga räntorna får inte tas ut längre. Det leder till ökad konkurrens om kunderna och en minskad marginal.

Med sin numera vana trogen kom Resurs Holding med en stark rapport utan några egentliga överraskningar mot vad jag förväntat mig. Man ökar utlåningen med 14%, intäkterna med 5% och rörelseresultatet med 8%. Vinst per aktie ökade också med 8% till 1,56 kronor.

Överlag kommer Resurs Holding in på eller över samtliga av sina mål utom just marginalen på konsumentlån. Den hamnar på 8%, vilket är i linje med Q1. Däremot har man sänkt sina kostnader totalt inom koncernen och K/I-talet är nere strax under 40%. Det visar att bolaget har en affärsmodell som de snabbt kan anpassa efter marknadssituationen och det gillar jag verkligen.

        Hela kvartalrapporten finner du här: Q2 2019 för Resurs Holding

Jag passade även på att lyssna på presentationen av kvartalsrapporten och värt att notera är att vad gäller Norge så har man tagit en större andel av konsumentlånen och man har även genomfört en prishöjning den första juni i år. Hittills har kunderna tagit emot denna prishöjning utan några problem, men som CFO Peter Rosén säger, det är för kort tid att dra några slutsatser om detta innebär en vändning i lönsamheten för Norge. Men det bådar gott i alla fall tycker jag.

Resurs delar ut två gånger per år och för den andra utdelningen som kommer i november, höjer de utdelningen med 9%, från 1,65 kronor till 1,80 kronor. Det tackar vi för.

När börsen öppnade steg kursen bara cirka 2% och det är något med detta bolag som marknaden inte gillar. Själv blir jag inte klok på vad det är. Numera är ju Nordic Capital ute ur bilden och det var hela tiden den våta filten.

Istället känns det som att den lägre marginalen i Norge är den nya våta filten. Inte blev det bättre när en av styrelseledamöterna sålde 23 000 aktier motsvarande lite över 70% av personens totala innehav strax före lunch. När börsen stängt hade aktien bara gått upp 0,43%.

Men jag köper hellre mer aktier i Resurs Holding än någon av storbankerna. Resurs är ett bolag som växer, är väldigt lönsamt samt ökar sin utdelning. Med utdelningshöjningen från idag handlas nu Resurs till P/E 9,6 och 6,48% i direktavkastning.

Jag kommer fortsätta fylla på fler aktier och till dess att uppvärderingen kommer fortsätter jag att klippa kuponger i pengamaskinen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar