Avanza

Underrubriker

måndag 2 december 2019

Investmentbolaget Latour förvärvar 2 bolag i Storbritannien





Senast i oktober gjorde Latour genom dotterbolag ett förvärv när det köpte tyska S+S Regeltechnik. På decembers första handelsdag är det dags för ytterligare förvärv. Nu är det Latours dotterbolag Aritco Group, som förvärvar två bolag i Storbritannien, Invalifts Ltd och Ability Lifts Ltd.

De båda bolagen, Invalifts Ltd och Ability Lifts Ltd, är baserade i Birminghamn och distribuerar, installerar och utför service på plattformshissar i Storbritannien. Totalt ligger omsättningen på cirka 5 miljoner GBP och bolagen har 18 anställda. Genom detta förvärv förstärks Aritcos position ytterligare på den för bolaget viktiga brittiska marknad.

Aritco Groups VD Martin Idbran kommenterar förvärvet med

"Invalifts och Ability Lifts kommer tillsammans med vårt brittiska dotterbolag Gartec bli marknadsledare för distribution, installation och service av plattformshissar i Storbritannien."


Säljarna ser också positivt på att få in Aritco som nya ägare och kommenterar försäljningen med

"Det har varit väldigt viktigt för mig att hitta en ny ägare med starka värderingar och ett långsiktigt perspektiv som kan fortsätta utveckla företaget i en positiv riktning, vilket jag är övertygad om att vi har hittat i Aritco och Latour."

Som jag tidigare skrivit är Latour en aktie som jag fyller på med jämna mellanrum, helst när det handlas till substansrabatt, men upp till 5% premie kan jag sträcka mig. Anledningen är att detta bolaget är en aktie för byrålådan likt Investor.

Just nu är det rapporterade substansvärdet 133 kronor och det beräknade substansvärdet ligger på 135, 40 kronor att jämföra med 144 kronor som aktien handlas för idag. Det gör att det är en premie på 8,27% respektive 6,35%, vilket jag tycker är för högt. Därför väntar jag med att fylla på med fler aktier i Latours trots den positiva nyheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar