Avanza

Underrubriker

fredag 6 december 2019

Öka avkastningen på aktier genom minskat courtage




Att välja aktier som ger en hög avkastning är en väg till att bli rik, men det är också lika viktigt att minska det courtage (avgift) som man betalar varje gång man köper eller säljer aktier. Nätmäklarna Avanza och Nordnet är de som hittills varit kända för låga courtage. De har på senare tid kommit några andra aktörer som nu erbjuder lägre courtage, vilket bidrar till en högre avkastning. Men deras tjänster har inte varit lika bra eller så har det varit krångligt att byta. Men nu har något som heter  Courtagekollen lanserats.

Courtagekollen är Aktiespararnas nya verktyg för att visa på hur mycket man som sparare skulle kunna minska sitt totala courtage genom att byta till en annan aktör. Aktiespararnas metod i courtagekollen är att de:

"har sammanställt den besparing som en sparare skulle kunna göra genom att byta från nuvarande aktör till en annan aktör för sin aktiehandel. Besparingen har räknats över tio år och med hänsyn till ränta-på-ränta-effekten om besparingen löpande investerats på aktiemarknaden."

Tanken med verktyget är att göra oss sparare medvetna om att det inte bara höga fondavgifter som är negativt för avkastningen. Utan att det också är höga avgifter för köp och sälj av aktier som inverkar negativt för ens sparande. Själv har jag både Avanza och Nordnet för att jag vill inte lägga allt sparande hos en aktör och försöker hålla nere antalet affärer just för att minska courtagekostnaderna.


Problemet blir när man både gör små och stora affärer eftersom de båda mäklarna använder sig av olika courtageklasser. Nu har det blivit bättre hos Avanza eftersom man kan byta klass dagen efter. Men hos Nordnet måste det gå 30 dagar mellan bytena, vilket jag tycker sämre om. På ett år gör jag nog minst 100 affärer. Med tanke på att jag har över 30 aktier i aktieportföljen, blir det snabbt en hel del.

100 affärer är det värde som jag matar in och snittvärdet är 25-50 000 kronor. De courtageklasser som jag har hos Avanza och Nordnet är deras Small respektive Liten, som båda kostar 0,15% lägst 39 kronor per affär.

1) Snittaffär: 25 000 kronor hos Avanza och Nordnet kostar 3 900 kronor för 100 affärer

2) Snittaffär: 50 000 kronor hos Avanza och Nordnet kostar 7 500 kronor för 100 affärer

Billigaste aktören för det första fallet är Degiro med 950 kronor följt av Nordea Depå på 1 500 kronor. Det värde som Courtagekollen ger mig är i det andra fallet 1 900 kronor hos Degiro följt av 2 500 kronor hosLänsförsäkringar Aktiedepå.

Nu avser detta aktier på Stockholmsbörsen och jag har inte tagit hänsyn till eventuella avtal som man kan ha. Även Aktiespararna skriver att deras modell inte tar hänsyn till särskilda villkor, förändringar i courtageklasser i närtid samt att olika handelsplatser har olika priser.

Men även om man skulle justera för allt sånt, vilket nog är svårt i en enklare modell, är skillnaden markant ändå. Jag tror helt enkelt att vi under 2020 kommer få se mer diskussion kring courtage och att Avanza och Nordnet kommer tvingas möta de andra aktörerna för att inte tappa kunder. Även om Avanzas hemsida är toppen, så har jag ändå svårt att motivera en merkostnad på 3 000-5 000 kronor bara för svenska aktier.  Räkna om besparingen till ett månadsbelopp och investera det i en svensk indexfond. Med en genomsnittlig avkastning per år på 7% blir det en helt del extra avkastning när väl man går i pension.


10 kommentarer:

  1. Oj, stora skillnader, mer än vad jag spontant hade trott. Bra inlägg. Jag gör dock som du, försöker hålla nere antalet affärer i aktier jag äger i investeringsportföljen. Jag ska ta en titt på det där verktyget.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig, blev också förvånad. Skillnaderna visar verkligen att det lönar sig att minska antalet affärer och ha rätt mäklare, både för avkastningen och kostnaderna.

      Radera
  2. Jag har också lagt märke till de olika courtageavgifterna. Jag handlar mest på Länsförsäkringar men kollar runt på bla Avanza för gillar deras hemsida bäst. Något annat som jag reflekterat över är när Swedbank skickar ut aktiellt-tips på olika aktier då händer det att kursen verkar vara lite lägre på Länsförsäkringar bank samt att courtaget är lägre där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker du att Länsförsäkringar fungerar bra? Funderar själv på att öppna ISK där, men vad jag kunde se kan man bara handla aktier på Stockholmsbörsen, stämmer det?

      Radera
  3. Nordeas 0,06% tycker jag är fördelaktigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det håller jag med om och jag hoppas att Avanza och Nordnet går över till en fast procent utan minimicourtage som Nordea.

      Radera
  4. Swedbank har courtagefritt vid ett sammanlagt sparande på max 100 000 kr.
    Antal affärer är också begränsat (minns inte exakta siffran men tror det är max 100/år).

    Avanzas sajt är dock den bästa så jag har det mesta av tillgångarna där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kanske ska öppna ISK hos flera olika mäklare och utnyttja vad man max får ha i sparande där för att på så sätt handla gratis.

      Radera
  5. Hej!
    Det är bra att det blir priskrig på courtage. Vi få se om Avanza hakar på eller om de vet att deras sida är den bästa och att många av oss fortfarande kan tänka sig att vara kvar trots lite högre courtage.

    För de med billigare courtage gäller det nog att jobba en del på användarupplevelsen innan de är riktiga hot.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Jag håller med om att Avanzas sida är klart bäst, men som du säger om de andra kommer ikapp, finns det egentligen inget som håller en kvar hos Avanza.

      Radera