Avanza

Underrubriker

tisdag 5 februari 2019

Rejäl utdelningssäkning från MTG


Källa: MTGs koncernchef Jørgen Madsen Lindemann

Idag på morgonen kom MTG med sin bokslutskommuniké. Bokslutet kom in som förväntat av marknaden, med en liten tillväxt i fjärde kvartalet jämfört med samma kvartal för ett år sedan. Sett till helåret ökade försäljningen dock rejält. Totalt ökade den med 12,6% där organisk tillväxt, förvärv/försäljningar och valutakurser stod för ungefär lika stora delar.

Resultat per aktie ökade också rejält och det är främst tack vare de minskade förlusterna i MTGx samt att i förra årets siffror, hade man en omvärdering av Zoomin.TV som påverkade jämförelsesifforna negativt. Om man rensar för detta, skulle förra årets net income hamnat på 952 miljoner kronor.


När det gäller försäljningen på årsbasis drivs den av både Nordic Entertainmentdelen (TV och streamingtjänster på nordiska marknaden) och av MTGx (esport), men sett till resultatet är bidraget från MTGx fortfarande försumbart. Än så länge är det svårt att tjäna några direkta pengar på den delen av verksamheten, även om det är en spännande bransch med framtida potential.

MTGx vänder till vinst


För första gången visade MTGx vinst för helåret, totalt 10 miljoner kronor. Men  för kvartalet minskar dock omsättningen jämfört med samma kvartal förra året. Det är främst en lägre försäljning för ESL, Kongregate och Zoomin.TV som drar ned siffrorna.

Totalt minskar försäljningen i sista kvartalet med 11% organiskt, men tack vare en högre försäljning av InnoGames och DreamHack, blir minskningen inte större.

Sedan har man också lagt över Splay Networks till MTG Studios, vilket numera faller under Nordic Entertainmentbenen, som också påverkar siffrorna. Bolaget skriver inte hur mycket av försäljningen som flyttats vad jag kan se i rapporten.

Dock är det lite oroväckande att bolagets försäljning minskar det sista kvartalet tycker jag. Jag hade förväntat mig en bättre utveckling.


Hur stor del är MTGx av helheten?


Den stora frågan i rapporten har så klart varit när sker uppdelningen av MTG i två delar och hur kommer varje del att se ut siffermässigt. Jag hade hoppats på en proformaredovisning i bokslutsrapporten, men någon sådan kom inte. Däremot tillhandhåller bolaget en fil med en massa data, så baserat på den har jag försök att fundera ut hur stor del MTGx är av helheten.

Ser man till försäljningen om 19 742 miljoner kronor, står MTGx för 20% av den och om man ser till rörelseresultatet (EBIT) utgör MTGx endast 0,6%. Det blir inte riktigt meningsfullt att räkna på rörelseresultatet, så därför utgår jag från försäljningen och då kommer då 1/5-del stanna kvar i MTG och resterande 4/5-delar delas ut till befintliga aktieägare. Det nya bolaget kommer att noteras under namnet NENT Group.


Tanken är att detta ska ske under marsmånad under förutsättning att den extra bolagsstämman som hålls 7:e februari godkänner uppdelningen i två bolag. Detta är mer en formalia med tanke på att de stora ägarna står bakom beslutet.

Rejäl utdelningssäkning


Förväntningarna för i år låg på 13 kronor aktien, en ganska liten höjning från 12,50 kronor, men ändå en ökning. Med tanke på att MTGx knappt tjänar några pengar per aktie, men att uppdelning sker innan den ordinarie bolagsstämman, att detta skulle få en påverkan på den kommande utdelningen.

Själv tyckte jag att marknadens förväntningar låg alldeles för högt och att verkar inte ha tagit hänsyn till att uppdelningen i två bolag kommer att påverkan nivån på utdelningen. Eftersom jag antar att MTGx står för 20%, tyckte jag att en förväntad utdelningen borde ha legat runt 10,40-10 kronor per aktie, vilket motsvarar en utdelningsandel på 66,7%. Oförändrat mot året innan och med en vinst per aktie på över 15 kronor skulle detta inte vara orimligt i mina ögon.

Istället lägger styrelsen för NENT fram ett förslag om en utdelning på 6,50 kronor. De motiverar detta med att det är i linje med dess nya policy om att dela ut 30-50% av vinsten. Tydligen har man kommunicerat detta i januari i år. Personligen tycker jag att det vore klädsamt om det hade börjat gälla för den utdelning som avser verksamhetsåret 2019, det vill säga nästa år.

Och för MTGx kommer det inte bli något utdelning, vilket jag kan förstå sett till dess resultat.

Slutsats


Själv tycker jag det är svagt och inget annat än en rejäl sänkning. NENT skulle utan problem klara av att behålla samma utdelningsandel som hela gruppen haft tidigare år och dess verksamhet växer sakta men stadigt till stabila kassaflöden. Som utdelningsinvesterare vill jag investera i bolag som minst behåller sin utdelning om de inte kan höja den. En mindre minskning hade jag också kunnat acceptera med tanke på situationen, men inte denna rejäla säkning.

Därför sålde jag av hela mitt innehav i MTG. På sikt kanske jag köper in MTGx efter det att uppdelningen har skett, för att jag tycker esport är en intressant bransch. Det skulle också kunna bli genom en fond. Aktien får därför ligga kvar på bevakningslistan efter dagens försäljning.


Vad tycker du om MTGs rapport? Hur gör du? Kommentera gärna i bloggen då din åsikt är intressant.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar