Avanza

Underrubriker

lördag 23 februari 2019

Björn Borg levererar ett serveess



Ända sedan Björn Borg slutade betala royalties för varumärket 2017 har jag följt bolaget och väntat på att aktiekursen ska ta fart. Istället har kursen dalat från 27-28 kronor per aktie ned mot 20 kronor per aktie under 2018. Inte riktigt vad jag hade räknat med.

Istället trodde jag att aktien skulle vända upp efter bolagets Q3-rapport, som jag tycker visade på en vändning och ökning i resultat och marginaler. Men kursen vände ned mot 20 kronor och som lägst 19,40 kronor mot slutet av december. Därefter har den sakta börjat vända upp och själv köpte jag en större post andra hälften av januari i år.

Källa: Avanza

Jag utgick från att det sista kvartalet borde bli bra med tanke på stora försäljningshändelser i form av Black Friday och julen. Den enda oro jag hade var att bolaget skulle sänka utdelningen från 2 kronor till 1,50 kronor. Något som säkert skulle skicka ned aktien till 19-20 kronor igen om inte lägre.

Så igår morse kom bolaget med sin kvartalsrapport för det fjärde kvartalet 2018 och i mina ögon var det starka siffror som de levererade.

Källa: Björn Borg bokslutskommunike 2018

Nettoomsättningen ökade både för kvartalet och helåret, men i det fjärde kvartalet minskade bruttovinst- och rörelsemarginalerna jämfört mot samma kvartal året innan. Minskningen hänförs främst till negativa valutaeffekter och ökade marknadsföringskostnader.

Även om försäljningen ökade totalt sett minskade den i Benelux. Den marknaden är en av de stora marknaderna för bolaget, men det vägdes upp med en ökad försäljning i Norden.

Helt klart kommer utvecklingen i Benelux vara något som man som investerare måste ha koll på. Fortsätter minskningen kommer detta att slå mot marginalerna på ett negativt sätt. Fast för helåret ökade både bruttovinst- och rörelsemarginalerna kraftigt, särskilt det tredje kvartalet bidrog starkt.

Vinst per aktie för helåret blev 2,39 kronor och bolagets styrelse föreslår en oförändrad utdelning på 2 kronor. Det var en överraskning eftersom jag mentalt ställt in mig på en sänkning till 1,50 kronor. Där blev man lite överraskad på ett positivt sett. Björn Borg levererade en serveess från baslinjen som i sina fornstora dagar i duellerna med John McEnroe på Wimbledons gräsmatta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar