Avanza

Underrubriker

tisdag 24 april 2018

Q1:or från Axfood och Swedbank

Ojojoj, vilken start på tisdagsmorgonen! Q1:orna från två av mina aktieinnehav gav mycket positiva besked tycker jag.

Axfood kom med en riktig rökare till kvartalsrapport. Aktien upp nästan 9%. Rätt så otroligt med tanke på att vi pratar om en defensiv aktie där marknaden växer med ca 2-3% per år. Det första kvartalet ökade omsättningen för Axfood med 7,6%. Dock ska man komma ihåg att påsken låg i detta kvartal, så rensat för påskeffekten ökade omsättningen med 5,3% för jämförbara butiker. Bakgrunden till den ökade försäljningen är dels påsken, men även förvärv av Mat.se och Eurocash förra året. Sedan går satsningarna på e-handeln enligt plan och där tar man andelar. Investeringar i år beräknas bli 900-1000 Mkr. Det känns som att Axfood gör allt rätt nu och att den plan som de lagt framåt följer de och lyckas exekvera efter. Rörelsemarginalen nådde 3,8% och närmar sig målet på 4%. Det känns tryggt att äga Axfood och detta kommer bli ett aktieinnehav som jag har kvar länge i portföljen.

Nästa stänkare kom från Swedbank. Där blev det inte någon större reaktion på rapporten, utan jag tror mer att marknaden var glad över att siffrorna var bra över lag. Själv gillade jag att de ökade på både ränte- och provisionsnettot jämfört med samma kvartal för ett år sedan, samt att K/I-talet kom in på 0,39 (lägst bland storbankerna). Jämför man mot kvartal fyra förra året, var det lägre nivåer på ränte- och provisionsnettot, men det var väntat mot bakgrund av den oro som finns på bostadsmarknaden.

Sedan har de verkligen koll på sina kostnader och det gillar jag skarpt. Kreditförlusterna var försumbara på 0,03%, vilket jag tolkar som att de har bra koll på sina krediter. Det känns tryggt att ha Swedbank i aktieportföljen och som utdelningsbolag ger de mig en trevlig "present" varje år, i form av en hög aktieutdelning.

Nu tittar även solen fram lite grann. Har jag tur så blir det nog lite golf i kväll med sönerna.

2 kommentarer:

  1. Kul med bra rapporter, jag äger också båda bolagen! Härlig blogg du har förresten har ju läst den men missat att lägga in den på min blogglista men nu finns du med där! :)

    Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  2. Absolut, denna vecka är helt galen med rapporter :). Känns bra att Axfood och Swedbank kom med stabila bolag. Även Resurs som kom igår kom med en bra rapport, mitt största innehav.

    Tack för att du la till mig på listan din. Gillar din blogg och ditt sätt att skriva på.

    SvaraRadera