Avanza

Underrubriker

tisdag 16 juni 2020

Ökad churn för Storytel enligt rapport från Mediavision




I början av juni kom Mediavision med en rapport över den nordiska SVOD (subscription video-on-demand) marknaden där man konstaterar att konkurrensen inom den marknaden ökar och Norden inte är något undantag. I Mediavisions senaste analys över den nordiska streamingmarknaden konstaterar man att cirka 900 000 nordiska hushåll funderar på att säga upp sitt abonnemang inom 12 månader, vilket kommer att driva upp churnen för de bolag som tillhandahåller dessa tjänster. 

Anledningen till att man väljer att säga upp sina abonnemang, särskilt om man har flera, är att det är svårt för leverantörerna att hålla en hög nivå i form av innehåll. Det är helt enkelt väldigt dyrt att producera bra material och då väljer många att hoppa av. 

Mediavision konstaterar dock att Netflix sticker ut, dels för det låga priset och dels för sitt innehåll. Sedan finns det risk för en generell covid 19-effekt, som kan komma att avta när väl vardagen återvänder. De leverantörer som erbjuder sport har normalt sett en lägre churn, men med tanke på att många evenemang har skjutits på framtiden, gör detta att anledningen till att vara kvar som kund minskar. 




Som en effekt av SVOD-rapporten har Mediavision också undersökt ljudboksmarknaden, och ser en del utmaningar där i den närmaste framtiden. Enligt rapporten planerar 25% av prenumeranterna (ålder 15-74 år) att säga upp sin prenumeration inom 12 månader. Ytterligare 20% är osäker på hur de kommer att göra. 



Anledningen till att man tecknar ett abonnemang på exempelvis Storytel är deras tillgång till en stor mängd titlar i olika kategorier. Detsamma gäller för Bookbeat och Nextory, som är de andra stora leverantörerna inom ljudboksmarknaden i Norden. Men i övrigt är det inte mycket som skiljer leverantörerna åt. Därför blir priset en viktig konkurrensfaktor. Slutsatsen från Mediavision är att leverantörerna behöver undvika ett priskrig och fundera på om de kan klumpa ihop fler tjänster till en.

Om man enkom tittar på den nordiska marknaden är det fyra spelare som dominerar, Storytel, Bookbeat, Nextory och Bokus. Klart störst är Storytel följt av Bookbeat. Storytel är det enda bolag som är noterat och även finns i min aktieportfölj. I Q1 2020 rapporterade man 785 800 betalande användare i Norden och guidar för 826 000 betalande användare i Q2-rapporten som kommer 11 augusti. 

Om Mediavision får rätt skulle de innebär att Storytel kommer att tappa cirka 200 000 betalande användare inom 12 månader i Norden, vilket jag inte håller för troligt. Hittills har man varje kvartalet ökat sin betalande användarbas och jag ser ingen anledningen till att man inte fortsätter den trenden. Själv tror jag att under 2020 kan vi snarare se en onormal ökning på grund av covid 19, som under andra halvåret återgår till den mer långsiktiga uppåtgående trenden.

Vad tror du, kommer 25% av användarna säga upp sitt Storytelabonnemang inom 12 månader? Kommentera gärna inlägget.


Änligen går Sinch in i Indien


Bild från Sinch pressrelease


En marknad som jag tyckt att Sinch borde titta närmare på och även etablera sig i är Indien, eftersom  det är världens näst största mobilmarknad med 1,3 miljarder människor. Så igår kom så beskedet att Sinch gör ett förvärv i Indien när de förvärvar Indiens tredje största mobiloperatör, ACL Mobile. Detta är Sinch fjärde förvärv för i år och det tredje sedan mars.

Det som är intressant med Indien är att det är en väldigt mobiltät marknad med 1,2 miljarder mobiler, cirka 50% smartphones, 9,8 GB mobilanvändning per användare och världens största Whatsappmarknad med 400 miljoner användare. Datan är siffror från McKinsey 2019, så skulle man göra om undersökningen idag, tror jag inte att vi ser lägre siffror. Det är därför jag väntat på att Sinch ska ta steget in i Indien. 




Av de förvärv som Sinch gör, förvärvar de utifrån två spår, "Technology and go-to-market" och "Scale and profitability". Det förstnämnda kännetecknas av kompletterande teknologi som passar bolagets strategi, har färdiga produkter i relevanta marknader och geografier, adderar högre bruttovinstmarginal och är framtida tillväxtkomponenter. 

Det andra spåret fokuserar på att skapa "sticky" kundrelationer, adderar nya operatörer på nya marknader, leder till synergier genom att slussa trafik via Sinchs plattform och där köp görs till lägre EV/EBITDA-multiplar än Sinchs egen. 

Både brasilianska Wavy, tyska SDI och indiska ACL är förvärv enligt spår två i Sinch förvärvsmodell, medan Chatlayer.io var ett förvärv enligt spår ett. 

Och tack vare att Sinch nu kan erbjuda främst amerikanska techbolag en plattform med kopplingar i form av operatörer både i Europa, Sydamerika och nu Indien, gör att Sinch blir en otroligt attraktiv spelare för globala företag. 

I presentationen till förvärvet, som hölls igår pratar man om en icke namngiven techjätte som finns som kund och som verkligen "uppskattar" Sinchs förvärv i Indien. Själv gissar jag lite på Facebook, då de nyligen investerat 10 miljarder USD i indiska Reliance Jio, som också är kund hos ACL Mobile. Men det är som sagt spekulation från min sida. Under presentationen nämndes bolag som Microsoft och Salesforce, vilka heller inte är småpotatisar direkt. Övriga mobiloperatörer som ACL har avtal med och som nämns i presentationen är:


Från Sinch presentation av ACL förvärvet


Men, om man tittar närmare på ACL Mobile, är det ett bolag som är en ledande operatör av cloud communication tjänster i Indien och Sydostasien. Deras plattformar möjliggör kommunikation med kunder via flertalet kanaler som SMS, voice, epost, IP meddelanden och Whatsapp. Man har mer än 500 kunder och med en tyngdpunkt mot Bank och Finans tack vare deras plattform Axiom. Just bank och finans är omgärdat av hårda lagar och regler, där Axiom lever upp till de stränga säkerhetskrav som finns för denna bransch. Man jobbar med kunder som HDFC Bank, ICICI Bank, Kotak och IndusInd Bank. 

Andra kunder är Amway, Flipkart, MakeMyTrip och OLX. Just Flipkart tycker jag är intressant då de är en av Indiens största e-commercesajter och där Walmart äger drygt 80% efter en investering på 16 miljarder USD för två år sedan. Walmart konkurrerar hårt med Amazon och nyligen ingick de ett partnerskap med Shopify, där Walmarts marknadsplats öppnas upp för Shopifys kunder att sälja. Även Microsoft och Tencent finns med på ägarlistan, så denna kund borde kunna öppna för väldigt spännande möjligheter i framtiden. 

ACL Mobile bildades år 2000 och har 288 anställda med huvudkontor i Delhi, totalt 5 kontor i Indien samt kontor i Dubai och Kuala Lumpur. De senaste 12 månaderna har man hanterat 47 miljarder meddelanden via sina plattformar och omsatte 4 959 miljoner rupies, med en bruttovinst på 1 091 miljoner rupies och en justerad EBITDA på 480 miljoner rupies. Omräknat till SEK till kursen 8,17 motsvarar det en omsättning på 607 miljoner, bruttovinst på 134 miljoner och en justerad EBIDTA på 59 miljoner. 

Det man ska komma ihåg med den indiska marknaden är att det är en lågmarginalmarknad, men kännetecknas av en hög aktivitet när det gäller att kommunicera med skickandet av meddelanden. Som siffrorna ovan skvallrar hade man en bruttovinst på 134 MSEK på 47 miljarder meddelanden, vilket blir 0,285 öre per meddelande. Ser man på rullande 12 månader utifrån Sinch Q1-rapport hade de en bruttovinst på 1 551,3 MSEK på 40 miljarder meddelanden, vilket ger 3,87 öre per meddelande. Dock så får man komma ihåg att i rapporterad siffra ingår högmarginalmarknader, så det är inte jämförbart rakt av, men ger en vink i alla fall av den indiska marknaden. 

Sinch betalar 5 350 miljoner rupies (655 MSEK) för ACL Mobile, vilket motsvarar en EV/EBITDA-multipel på 11,1x. Själva förvärvet finansieras av Sinch befintliga kassa och tillgängliga kreditfaciliteter. Förvärvet är uppdelat i två trancher, där Sinch initialt förvärvar 82% av de utestående aktierna i ACL Mobile och via en köpoption har rätten att förvärva de resterande 18%-en från 1 december 2020. Säljarna i sin tur har en motsvarande säljoption på de 18%-en om Sinch inte köper resten genom att säljarna då är fria att sälja till någon annan motpart. Själva förvärvet beräknas vara klart under Q3 i år och sedan kan integreringen påbörjas och man beräknar uppnå synergier på cirka 17 MSEK. 

Sinch har som mål att bolagets net debt/justerad EBITDA inte ska överstiga 2,5x, men i och med årets alla förvärv är man nu uppe på 3,2x. Man brukar säga att det går fort i hockey och ibland undrar jag om Sinch inte bäst kan beskrivas som ett framgångsrikt hockeylag. Igår kväll efter börsens stängning kom en pressrelease att Sinch gett några banker i uppdrag att sondera terrängen för en riktad nyemission om 700 MSEK till institutionella investerare. 

Idag innan börsens öppningen, kom ytterligare en pressrelease att den riktade nyemissionen på 700 miljoner nu genomförts till kursen 665 kronor per aktie till institutionella investerare. Totalt ges ytterligare 1 052 631 aktier ut, vilket motsvarar en utspädning på cirka 1,8%. Nu har man totalt 59 985 934 aktier och marknadsvärdet för Sinch uppgår till cirka 42,7 miljarder kronor. Intresset för nyemissionen var stor och den övertecknades kraftigt, vilket jag tror bidrog till att rabatten mot stängningskursen igår endast var 3,6%. 

Man kan tycka att risken nu ökar i bolaget då de gjort så många förvärv på kort tid. Men med tanke på att årets tre stora förvärv, Wavy, SDI och ACL, är enligt deras spår två, tror jag att det är lättare att få in dem i befintlig organisation. Det är färdiga produkter som kopplas på befintlig plattform och inte ny teknik som ska tas fram och integreras. 

Självklart ska man inte underskatta det arbete som ändå kommer att krävas och som kortsiktigt riskerar att leda till att Sinch tappar tempo. Lägg till deras höga värdering, så finns det klart risk för bakslag kursmässigt sätt. Skulle det ske, ser jag det som ypperliga tillfällen att addera fler aktier från detta spännande bolag. Sinch är det största innehavet i min portfölj och det känns som att vi nu börjar se frukterna av deras långa arbete med sin plattform och frågan är om vi inte ser Sinch nosa på 1 000 kronor per aktie inom 12 månader.

Vad tror du om Sinch?


torsdag 11 juni 2020

Avanza World Tech by TIN - ny fond





Idag lanserade Avanza en ny fond i samarbete med grabbarna på TIN Fonder, Carl Armfelt och Erik Sprinchorn. Sedan tidigare förvaltar duon framgångsrikt fonden TIN Ny Teknik, som inriktar sig mer på Norden. Tanken med samarbetet med Avanza är att Avanza skapar en matarfonden som i sin tur äger andelar i fonden TIN World Tech, som förvaltas aktivt av Carl Armfelt och Erik Sprinchorn. 

TIN World Tech kommer att investera i teknik, hälsa och hållbarhet. Fokus kommer att vara på mellanstora bolag med en lönsam tillväxt och starka kassaflöden. Som målsättning har man också att minst 50% av bolagen i portföljen ska ha produkter eller tjänster som gör världen bättre. Förvaltarna kommer ge större vikt vid bolag som ger ett lågt koldioxidavtryck och fokuserar på dematerialiserad tillväxt. 

Exempel på fokusområden är resurseffektivisering, elektrifiering, datasäkerhet, hälsa och digitalisering. Med tanke på att man kommer att fokusera på hållbarhet och premiera bolag med lågt Co2-avtryck kommer en del branscher att exkluderas som alkohol, olja och gas, bekämpningsmedel, handelsvapen, palmolja, kasino, termiskt kol, tobak, utvinning av oljesand, militärindustri samt kärnkraft. 




Denna globala fond kommer att söka bolag att investera i främst USA, Norden och Europa. Men man kommer även att investera i bolag i Australien och till viss del i Asien. Man kan summera det med att det blir en global techfond med inriktning på Western Markets med en viss del i Emerging Markets i sig.

Totalt kommer fonden att ha cirka 40-60 bolag, så det blir en viss koncentration jämfört med andra globala techfonder. Jag hoppas att de även hittar några intressanta bolag i Brasilien, som har en klart växande marknad av teknologibolag, men det återstår väl att se. Intressanta bolag där som jag tänker på är MercadoLibre, StoneCo, PagSeguro. Dock är det väl än lite si och så med lönsamheten.

Eftersom detta är förvaltarnas andra techfond undrar man ju vad som skiljer dem åt. Nedan bild från presentationen visar på skillnader och likheter mot deras första fond TIN Ny Teknik.



Fonden kommer att kunna köpas på Avanza och direkt från TIN Fonder, lite beroende på om man är kund hos Avanza eller ej. Är man kund hos Avanza och köper matarfonden Avanza World Tech by TIN är förvaltningsavgiften 1,34% och handlar man via TIN Fonder direkt är förvaltningsavgiften 1,50%.

Till det kommer en årlig avgift som fonden betalar till fondbolaget TIN Fonder. För vanliga sparare i Sverige är det andelsklass A som gäller och dessa betalar en årlig avgift på 1,65%. Den lägre årliga avgiften är för institutioner och dylikt. 

Fondbestämmelser TIN World Tech


Efter som Avanzas fond är en matarfond, som äger andelar i en annan fond blir det en så kallad fond-i-fond lösning. Nu har har jag ställt frågan till Avanza om jag som ägare av Avanza World Tech by TIN drabbas av dubbla förvaltningsavgifter (1,34% + 1,50%) eller har Avanza sett till att matarfonden inte betalar någon förvaltningsavgift. Än har jag inte fått något svar så jag återkommer med en uppdatering av inlägget. 

Uppdatering:

Efter svar från Niklas Anderson på Avanza är det förmånlig att köpa matarfonden Avanza World Tech by TIN, då den totala avgiften landar på 1,34%, varav 1,25% är förvaltningsavgift. 



Då fonden är helt nystartad finns det ännu inga bolag inköpta, så det blir spännande att se vilka bolag som fonden kommer att investera i. Med deras första fond tog det någon månad har jag för mig, så under sommaren kommer vi nog att få veta vilka bolag som ingår i TIN World Tech.

Källor:



Kommer du att investera i Avanza World Tech by TIN eller har du andra techfonder som du hellre investerar i? Kommentera gärna inlägget. 


tisdag 9 juni 2020

Höjd riktkurs för Sinch






I förra veckan kom rapporten att Sinch har utsetts till det mest innovativa bolaget i Nordamerika och som en av få Tier 1-leverantörer av företags-SMS globalt sett av ROCCO (se detta inlägg). Idag kom så Carnegie med en uppdaterad analys där man konstaterar att Sinch kan bli ett betydligt större bolag under de kommande åren. 

Det tycker jag inte är direkt konstigt med tanke på deras förvärv som de gjort i år och inte minst det senaste förvärvet, SAP Digital Interconnect, som är lite mer än hälften så stort som Sinch sett till antal  meddelanden. 

Det Carnegie tar fasta på i sin analys är att Sinch är på väg att bli en av ledarna inom molnbaserad kommunikation och bolaget ligger i framkant i den sektorn. Deras slutsats är att sektorn i sig kommer att växa i betydelse och ju större volymer som Sinch processar, desto bättre och fler relevanta angränsande tjänster kan de erbjuda. 



Som en effekt av detta höjer Carnegie också riktkursen för bolaget till 790 kronor, upp från 600 kronor, och köprekommendationen upprepas. Nu brukar jag inte bry mig så mycket om vad analytiker tycker och skriver, då de tenderar till att se på saker och ting kortsiktigt, men Carnegie har hittills varit rätt så duktiga när det gäller att komma med riktkurser för Sinch. Även Fredrik Skoglund på Länsförsäkringar har varit rätt på bollen i Sinch. 

Det som i Carnegies fall sticker ut lite är att det är en rejäl höjning av riktkursen och själv tror jag att vi ser 750 på rapportdagen för Q2:an den 17 juli. Samma dag som för övrigt Evolution Gaming kommer med sin Q2:a. Det blir en stressig dag minst sagt! 

Vad gäller Sinch tippar jag på 1000 kronor inom 2 år och kanske sedan en splitt på 5 för att få upp handeln i aktien. 


torsdag 4 juni 2020

Sinch rankat som den bästa leverantören i USA




Idag släpptes rapporterna "The Innovators Report 2020" och "A2P SMS Messaging Vendor Performance Report 2020" från konsultbolaget Roaming Consulting Company (ROCCO). I den utses Sinch som det mest innovativa företaget bland 50 utvärderade bolag och som den bästa leverantören av företags-SMS i Nordamerika. Vidare klassas Sinch också som en av fåtal Tier 1-leverantörer på global basis. 

ROCCO jobbar sedan 2012 med att förmedla oberoende och icke-sponsrad analys av nischområdena Roaming och Interconnect. Särskilt A2P SMS Messaging Vendor Benchmarking-rapporten används som beslutsstöd i frågor kring meddelandetjänster av mobiloperatörer och andra företag. På så sätt får man oberoende leverantörsjämförelser som spar tid för företag vid utvärdering och val av leverantör. Det är därför särskilt kul att Sinch anses vara nummer 1. 




I The Innovators Report identifieras de mest innovativa bolagen i branschen genom att mobiloperatörer frågas hur de uppfattar sina leverantörers innovationskraft. De kriterier som omfattas är inkrementella innovationer, genombrottsinnovationer och transformativa innovationer. Här nådde Sinch en totalpoäng på 88,4. I de två första kategorierna fick Sinch 89 poäng och i det sista kriteriet fick man 85 poäng. 

Totalt var det mer än 800 deltagare från mobiloperatörerna och enligt Jason Bryan (vd på ROCCO) lyckas Sinch "kombinera transformativ innovation med en uppmärksam lyhördhet för sina kunders behov".

Nu har inte rapporten A2P SMS Messaging Vendor Performance Report 2020 kommit ut annat än om man vill köpa den för en dyr peng, men i  rapporten har man gått igenom mer än 500 mobiloperatörer världen över. Dessa leverantörer har klassificerats i en av tre nivåer och bara de som når nivåerna 4 och 5 i samtliga kategorier utses till Tier 1-leverantörer. För 2019 innehöll top 5 Infobip, Nexmo, Sinch, Tata Communications och Tyntec och jag tippar på att förutom Sinch finns några av de andra bolagen med även i år.

I USA nådde Sinch ett totalresultat på 4,5 av 5, vilket var högst av samtliga leverantörer av företags-SMS samt betydligt högre än konkurrenterna. Totalt nådde man globalt sett ett resultat på 4,35 av 5 och särskilt högt nådde Sinch i pålitlighet (4,69), rykte (4,82), driftsäkerhet (4,59) och direktkopplingar (4,59).

Slutsats


Detta borde verkligen göra så att investare i USA får upp ögonen för bolaget. I kombination med att Sinch kommer att ingå i MSCI Global Standard Index från 29 juni hoppas jag leder till att amerikanska på allvar kommer att börja intressera sig för Sinch. Tidigare i veckan meddelades det också att Sinch numera kommer att ingå i Stoxx Europe 600 Index, vilket ytterligare borde göra att internationella investerare får upp ögonen för Sinch. Själv är Sinch mitt klart största innehav och jag tror att resan bara har börjat.

Som avslutning kommer här Sinchs vd Oscar Werners citat till rapporterna:

“It’s a fantastic achievement to be viewed as the top innovator, a Tier One provider, and leading A2P SMS Messaging Vendor in North America We will build upon the successes as we bring more value to the marketplace.”

Finns Sinch i din aktieportfölj?