Avanza

Underrubriker

tisdag 6 september 2022

Uppföljning av portföljerna augusti 2022

Inte länge varar lyckan på börsen. Det rally som vi såg i juli var återigen borta i augusti. Visserligen var det inte hissen ned, men den privata portföljen minskade med 3,40 procentenheter är ned -15,96% YTD. Även för företagsportföljen bjöd augusti på nedgång, men här var det mer hissen ned. Den minskade med 7,39 procentenheter till -20,75% YTD och är återigen i bear market territorium. I båda portföljerna håller jag en stor andel kassa, över 50% i den privata portföljen och cirka 23% i företagsportföljen. Anledningen är att jag räknar med att det kommer att komma fina köplägen under hösten och vill ha torrt krut att köpa för. 

Om jag jämför mina portföljers utveckling med OMXSGI (hela Stockholmsbörsen inklusive återinvesterad utdelning), som är ned -25,18% YTD, känns det ändå så skönt att jag trots allt ligger bättre till än vad börsen presterat. Som det ser ut nu, så har september fortsatt ned för mig lite grann. Jag räknar med att det kommer att vara en tråkig utveckling i september och sitter nu och följer vissa aktier som jag dels vill öka i men också köpa in till portföljerna. Portföljmodellering kan man aldrig få för mycket övning på :).

Som bruklig, är sidan "Portföljerna" uppdaterad så det framgår vilka bolag som nu finns i de båda portföljerna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar