Avanza

Underrubriker

fredag 1 juni 2018

Funderar på att stuva om i portföljen

Äntligen fredag och värmen fortsätter att hålla i sig. Nu var det ett tag sedan som jag skrev något på bloggen. Anledningen är att jag håller på och rensar och renoverar i huset när särbon blir sambo i nästa vecka. Som kontorsråtta är man inte van med hederligt kroppsarbete. Att knacka på tangentbordet är inte lika betungande som att spackla, slipa, måla och rensa bland sina saker.

Skönt att aktieportföljen sköter sig själv och inte kräver daglig passning. Däremot får man mycket tid att fundera på sina aktieinnehav när man jobbar med renoveringen. Några av aktierna är jag kanske inte lika säker på om jag har tålamodet med. Dessa är Dedicare, Hexatronic och E-work.

När det gäller Dedicare, så känner jag mig lite tveksam till om de kommer att lyckas få upp marginalen och få koll på de skenande lönekostnader som de har för sin personal pga personalbrist. Affärsmodellen tror jag på, men inte säker på om Dedicare lyckas trycka ut kostnaden på sina kunder. Samtidigt har jag ett större innehav i Veteranpoolen, och den verksamheten tror jag mer på samt att det bolaget växer och har bra marginaler. Jag funderar på om jag ska sälja av Dedicare och köpa mer aktier i Veteranpoolen och i AAK.

Hexatronic tycker jag borde dra iväg, dels har de sin USA-satsning och nu kom en nyhet att de köpt bolag i UK. Men ändå så är aktiekursen ganska iskall. Där funderar jag på att sälja av Hexatronic som är ett mindre aktieinnehav i aktieportföljen och lägga pengarna på Bredband2. Får de upp sin företagsdel och med tanke på att BV är ca 1 miljard, tror jag att detta bolag kan bli intressant att köpa upp på sikt om man vill få en större del av den svenska marknaden.

Slutligen, E-work har en verksamhet som jag gillar då de är förmedlare av konsulter och därmed har en affärsmodell som är skalbar gentemot marknadsläget. Dock så är det lågmarginal och föredrar nog hellre en konsultverksamhet som jobbar med högre marginaler. Jag har ett större innehav i Acando och gillar det företaget så jag funderar på att sälja aktierna i E-work och köpa mer aktier i Acando och i AAK.

Eller kanske det är bäst att bara sitta still i båten?

Vad tycker ni om mina tankar? Hur skulle ni ha gjort? Kommenterar gärna i bloggen.

2 kommentarer:

  1. Kan inget om de bolag du nämner.
    Jag försöker tänka såhär.
    Varför köpte jag bolaget? Har det skett stora förändringar sedan dess?

    Har det inte hänt något märkvärdigt är det lika bra att behålla. Är det något märkbart som förändrats är det dags att analysera bolaget på nytt och se om det fortfarande känns köpvärt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloka tankar och i fredags gjorde jag själv den analysen och kom fram till att bolagen inte längre kändes köpvärda. Så jag sålde av samtliga tre och ökade investeringarna i de andra tre som jag funderade på samt AAK och Autoliv.

      Radera