Avanza

Underrubriker

måndag 4 oktober 2021

Portföljens utveckling i september 2021




September har varit en klart spännande för portföljen. Några dagar in i förra månaden noterades ATH för portföljen, men de senaste två veckorna har det varit nedförsbacke för portföljen. Totalt minskade portföljen med 5,69 procentenheter. Totalt är dock portföljen upp 16,94% YTD. Fortfarande håller jag mig ovanför mitt mål på minst 15% per år i utveckling. Men om oktober fortsätter som september slutade kommer det nog att vara lite tuffare att hålla sig över målet. Dock så har många av bolagens kurser pressats runt 20% från topparna och nu börjar rapportsäsongen för det tredje kvartalet, så jag hoppas att trenden vänder under oktober. 

I början av september skalade jag ned lite bland mina Core holdings. Jag minskade i SBB B, Fortnox, Evolution, Sinch och Kindred. I den sistnämnda mer än halverade jag innehavet då jag tyckte att exponeringen var på tok för stor i en operatör. Även om nyckeltalen vid tillfället talade för det. Med facit i hand var det ett bra beslut. Inte bara för att september slutade negativt, men också för vad som framkommit i Nederländerna i slutet av månaden. Kindred blev utan licens i den första rundan på grund av tidigare bot man har i bagaget. Det gör att Kindred måste vänta på en eventuell licens till någon gång av mitten av nästa år.

Mot bakgrund av att Nederländerna är en väldigt stor del av Kindreds resultat (upp emot 30% av vinsten), har nu Kindred plötsligt blivit lite dyrt och risk/rewarden finns inte längre kvar kortsiktigt. I början av oktober har jag sålt av allt i Kindred, men det redogörs för i nästa månadsuppdatering. När det gäller Sinch och Evolution, har jag även köpt tillbaka lite av det som jag sålde i början av september då kurserna nu varit längre. Generellt sett passar det mig bra att trimma lite i bolagen när väl kurserna rusar och samtidigt fylla på när väl det blir kortsiktiga sättningar. 

Fonden Stojko Invest Fund har det varit en hel del aktivitet. Även här har det trimmats och köpts under månaden. I de bolag som jag har trimmat i är Addlife, Europris, Hexatronic och Zaptec. Jag har även köp tillbaka/in mig mer i Addlife, Swedencare och Vitrolife. Assa Abloy har jag sålt av helt och hållet. Det får räcka med den indirekta exponeringen via Latour.  

Nya bolag i fonden är Admicom, ChemoMetec, Indutrade, Integrum, Instalco, Lime Technologies, Mips, Note, Plejd och Xano. Bolag som har funnits på min bevakningslista. 

Vid utgången av september fanns Addlife, Admicom, Beijer Ref, Byggpartner, ChemoMetec, Cibus Nordic Real Estate, Europris, Hexagon, Hexatronic, Indutrade, Integrum, Instalco, Lifco, Lime Technologies, LVMH, Mips, Nibe, Note, Plejd, Tomra, Swedencare, Veteranpoolen, Vitec, Vitrolife, Xano och Zaptec. 

I fonden Stojko Invest Tech har jag sålt av Global E Online, då Shopify lanserats Shopify Markets. En snarlik tjänst som Global E Online har. Dock inte helt klart med distinktionen mellan dessa bolag, men jag väljer hellre Shopify i detta fall. Jag har även sålt Spotify och tog en kortsiktig vinst där. Totalt innehåller fonden bolagen Adobe, Adyen, Nvidia, Paypal, Salesforce, Sea, Shopify och Square. 

I min FAAMG fond har det inte varit några förändringar utan fonden Stojko Invest FAAMG består fortsatt av Facebook, Apple, Amazon, Microsoft och Google (Alphabet). 

Fonden Stojko Invest Investmentbolag har utökats med Latour och Svolder, vars premievärderingar har kommit ned rejält. Även om Latour köps till hög premie, tror jag att detta är ett bolag som långsiktigt ändå kommer att bli en fantastisk investering och är ett bolag som jag kommer att fortsätta att fylla på i då och då. Likadant gäller för Svolder. I övrigt har jag fyllt på med mer Investor B, som handlas med en rabatt på cirka 15% igen och Lundbergsföretagen som under månaden återigen handlades med rabatt. Fonden består av Investor B, Latour, Linc (1 bevakningsaktie), Lundbergsföretagen och Svolder B.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar