Avanza

Underrubriker

onsdag 24 april 2019

Resurs: Första kvartalet 2019

Äntligen har rapportsäsongen för det första kvartalet sparkat igång på allvar och tanken är att åtge lite om hur mina innehav presterat samt vad jag tycker om rapporten och tron på den fortsatta utvecklingen för bolaget. Fokus kommer att ligga på de större innehaven.



Imorse kom så rapporten från Resurs som är mitt absolut största innehav i aktieportföljen. Om man summerar utvecklingen för det första kvartalet 2019:


  • Utlåningen till allmänheten ökade med 16% till 29 182 MSEK
  • Rörelsens intäkter ökade med 11% till 896 MSEK
  • Rörelseresultatet ökade med 10% till 378 MSEK
  • Resultat per aktie ökade med 11% till 1,47 SEK
  • K/I före kreditförluster uppgick till 40,6% (41,2%)
  • Kreditförlustnivån uppgick till 2,2% (2,1%)
  • Total kapitalrelation 15,1% (14,7%)
  • Riskjusterad NBI-marginal 9,6% (10,6%)


De första tre månaderna visade på en fortsatt god tillväxt både i bankaffären och på samtliga fyra nordiska marknaderna.

Även Resurs arbete med att kontinuerligt etablera strategiska samarbeten ger ytterligare driv i utveklingen av olika innovativa betal- och finansieringslösningar, som i sin tur leder till ett ökat resultat.

Resurs visar på ytterligare ett starkt kvartal, där man står stadigt både vad gäller kapitalrelationen som K/I-relationen och kreditförlustnivån. Endast den riskjusterade NBI-marginalen (rörelseresultat ex insurance i relation till genomsnittlig balans för utlåning till allmänhet) kom in lite under bolagets mål om 10-12% på grund av Norges nya kreditreglering från 2018 där man vill minska mängden konsumentkrediter.

        Läs hela rapporten: Resurs Holdings rapport för det första kvartalet 2019

Mina slutsatser


Det första kvartalet för Resurs innebar som siffrorna visar på ytterligare ett starkt kvartal och att bolaget är en kassako. I princip på samtliga nyckeltal levererar Resurs. Vad gäller framtiden tror jag att Resurs kommer att fortsätta leverera och växa.

Inför denna rapport hade bolaget handlats upp till över 62 kronor, till viss del troligen drivet av att Erik Selin ökat på sin position i aktien rejält.

Men när börsen nu öppnats har aktien gått ned till under 59 kronor eller nästan 5%. Själv tycker jag det är en märklig reaktion, men det verkar som att investerarna blivit nervösa för att den riskjusterade NBI-marginalen kom in under bolagets mål.

Jag tycker att den bedömningen är lite väl hårt sett till hela rapporten för kvartalet och hade mitt innehav inte varit nästan 10% av aktieportföljen hade jag ökat på dessa nivåer. Baserat på nuvarande aktiekurs handlas Resurs till en direktavkastning på 6,10%.

Finns Resurs i din aktieportfölj? Om så, vad tyckte du om bolagets rapport? Dela gärna med dig bland kommentarerna.

5 kommentarer:

  1. Äger också resurs, och gillar bolaget skarpt! Jag håller med dig om att rapporten generellt sett var väldigt bra, och jag hade förväntat mig en uppgång. Men såhär har det sett ut i Resurs det senaste året - man levererar konstant men det syns inte i aktiekursen. Resurs utgör ca 2 % av min portfölj, så jag kommer nog öka lite i dagarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att det är märkligt att aktien inte tar fart någon gång. Men fördelen är att man kan fylla på med fler aktier till lägre nivåer.

      Radera
  2. Jag har också ett mindre innehav i Resurs. Det var en ok rapport, men marknaden är uppenbarligen oroad för sektorn som sådan.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror mycket att det var minskad NBI-marginal i Norge som drog ned aktien idag. Men oavsett det, känns det som en lite märklig reaktion.

      Radera
  3. Den återfinns i barnens portfölj.

    Rapporten verkar helt ok enligt mig om man jämför med förra årets q1.

    Vad jag har läst mig till så verkar aktien alltid vända neråt när kursen når ~60kr. Kanske är så att marknaden reagerar psykologiskt där omkring och det påverkar kursen negativt? Men även Nordic captial flaggade väl ner alldeles nyss.

    SvaraRadera