Avanza

Underrubriker

onsdag 17 april 2019

Handelsbanken visar rekordökning i kvartalet med hjälp av ett redovisningstekniskt beslut


Idag kom Handelsbanken med sin kvartalsrapport för första kvartalet 2019, först ut av det fyra storbankerna.

Eftersom jag själv är nyfiken på och funderar på hur det kan se ut för SEB och Nordea, var jag så klart intresserad av läsa hur det har gått för Handelsbanken under det första kvartalet.

Vid en första anblick blev jag verkligen förvånad när jag läste rubrikerna på Avanza och Omni Ekonomi, där de basunerade ut att röresleresultat blev 6,1 miljarder kronor mot förväntade 5,2 miljarder kronor.

Jag undrade självklart vad sjutton var det som ökat så mycket i kvartalet jämfört med vad som förväntats.

Räntenettot borde knappast kunna visa på några större skillnader, så kunde det vara provisionsnettot då? Eller vad har man annars gjort för att lyckas slå förväntningarna på detta sätt?

Om man tittar på översikten av koncernens siffror, ser man att det varken är Räntenetto eller Provisionsnettot som har bidragit till det ökade rörelseresultat.


När det gäller räntenettot har det istället ökat marginellt detta kvartal jämfört med kvartalet innan, och ökat låga ensiffriga tal jämfört med föregående år. När det gäller provisionsnettot är det istället tvärtom. Här har man minskat låga ensiffriga siffror detta kvartal jämfört med kvartalet innan, medan man har ökat marginellt jämfört med samma kvartal för ett år sedan.

Istället är det personalkostnaderna som har minskat med över 20%, som främst förklarar det ökade rörelseresultatet. Nu är det inte som så att man har sagt upp en massa människor, utan man har på ledningsnivå beslutat att det inte ska vara några avsättningar alls till Oktagonen under 2018. Även under det första kvartalet 2019 har man inte heller satt av några pengar.

Med andra ord är den stora ökningen i rörelseresultatet mer en redovisningsteknisk konsekvens av ledningens beslut, då man för tillbaka de kostnader man tidigare satt av till Oktagonen.

Man finner man i rapporten när man läser den vilken jag har bifogat ned. Men vid en första anblick är det lätt att tro att Handelsbankens Q1:a för 2019 är en kanonrapport.

         Läs rapporten: Handelsbankens kvartalsrapport 1 2019

Även marknaden var inte direkt nöjd med denna rapport och handlar ned aktien med cirka 2%. Personligen trodde jag att den skulle gå ned mera eftersom rörelsen i sig står och stampar jämfört med förra kvartalet.

Med tanke på att räntenettot i princip var oförändrat lär vi nog se samma sak i både Nordea och SEB och det finns även en risk att SEBs provisionsnettot minskat en del om det inte lyckats ta marknadsandelar från de andra storbankerna, något som kommer dra ned gjädjen ytterligare.

Min slutsat är att jag tror att rapporterna för Nordea och SEB kommer bli mer ljumna och det troliga är nog att kurserna går ned. Sedan blir det också mycket intressant att läsa vad det båda bolagen skriver om de pågående pengatvättsanklagelserna.


Vad tyckte du om Handelsbankens rapport? Kommentera gärna i bloggen då din åsikt är viktig.

4 kommentarer:

  1. Jag är inte så säker på att SHBs rapport är vägledande. Jag uppfattar banken som ganska vilsen sedan några år. De kommer att behöva förändra sin verksamhet givet samhällsutvecklingen. Men, de har kört i samma spår så pass länge att de nu är vilsna inför uppgiften. Att de tar bort bärande incitament i banken för personalen, jag tror de underskattar effekterna av den typen av kortfristiga åtgärder. Visst, det kan se bra ut i excelkalkylen för en ekonom. Men, ger sämre lön bättre prestanda och högre motivation? Tveksamt.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din input. Helt klart lär återtagandet av gjorda avsättningar till Oktagonen minska de anställdas motivation och på lång sikt tror jag också att det kommer vara negativt för den banken. Däremot tycker jag att utfallet för räntenetto samt provisionsnetto säger något om hur Q1 varit för marknaden som helhet, vilket gör att de andra bankerna troligen kommer visa på ett liknande första kvartal 2019. Det blir spännande att se om några veckor om mina teser stämmer :).

      Radera
  2. Vad innebär provisionsnetto och vad fyller det för funktion i bank?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Provisionsnetto avser det banken tjänar på övriga affärer, som aktiehandel, företagsaffärer, utgivande av sparprodukter, fonder, mm.

      Radera