Avanza

Underrubriker

söndag 3 mars 2019

Februaris sparkvot och månadens förändringar i aktieporföljen





Aktitiviteten på bloggen har legat nere nu under sportlovet eftersom jag har passat på att semestra med familjen i fjällen. Det blev Gesundaberget och en hel del utförsåkning detta år. Toppenställe för en som inte är så duktig på skidor, som jag.

Men i och med att förra månaden är slut är det dags för den månatliga sammanställningen igen. Förra månaden skapade jag en mall för hur jag kommer att redogöra för mina köp och försäljningar av aktier samt vilka aktier som har delat ut och hur stor sparkvoten blev. 


Formaten kommer därför vara detsamma varje månad och jag tyckte att det fungerade bra i januari, så jag fortsätter med densamma. Om det är något ni saknar eller vill se istället, skriv era förslag i kommentarerna.


Månadens sparkvot


Räknat på månadens lön blev sparkvoten 30,5% för februari månad.

När jag räknar ut sparkvoten tar jag bara med det sparande som jag gör till min egen aktieportfölj. Sparande till barnen, ev amortering samt resekassa och husbuffert ser jag mer som en kostnad. Nu amorterar vi inget på våra bolån utan de pengarna får istället jobba i aktieportföljen. Hade jag tagit med dessa också, skulle sparkvoten blivit 37,2%.

Denna månad blev det alltså lite lägre och det har att göra med årsavgifterna för golfen som betalades under februari.



Månadens köp i aktieportföljen


Denna månad har det varit en hel del aktivitet i portföljen. Dels är det helt nya innehav (vilka är markerade med "ny") och dels är det fortsatta köp i befintliga innehav som har legat bakom förändringarna. De köp som har gjorts är:

  • Acando 
  • Altria (ny)
  • Beijer Alma
  • Björn Borg
  • Brookfield Renewable Partners (ny)
  • Core Ny Teknik (ny)
  • HiQ (ny)
  • Lifco (ny)
  • Main Street Capital Corp (ny)
  • Nolato
  • Oriflame (ny)
  • Resurs Bank
  • Sampo
  • Stora Enso R
  • Veteranpoolen

Månadens försäljningar i aktieportföljen

Försäljningarn har inte varit lika många. För att vara tydlig även med dem, så om jag valt att helt kliva ur ett innehav, så har jag markerat det med "ur". De försäljningar som har gjorts är:

  • Fenix Outdoor (ur)
  • Gränges (ur)
  • HiQ (ur)
  • Main Street Capital Corp (ur)
  • MTG (ur)
  • Oncopeptides (ur)
  • Swedbank

Månadens utdelningar


Februari är ingen stor utdelningsmånad för mig, men lite utdelningar kom från några fastighetsbolag samt amerikanska bolag, nämligen:

  • Abbvie
  • Akelius Preferensaktie
  • Apple
  • Omega Healthcare REIT
  • Volati Preferensaktie

Nu är också min aktieporfölj uppdaterad om man vill se hela mitt aktieinnehav. Avslutar med en lite stämmningsbild från toppen av Gesundaberget med utsikt över Sollerön och Siljan.




Vilken blev din sparkvot? Vilka aktier har du handlat under denna månad? Kommentera gärna, då din åsikt är intressant.



5 kommentarer:

  1. Sparkvoten hamnade på ungefär 38% om jag bara räknar sparande till egna aktieportföljen. Aktierna jag handlat är lättare att läsa på http://www.spardagbok.se/storhandlat-till-portfoljen/. Kul att du är tillbaka och bloggar nu efter sportlovet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grym sparkvot! Fina inköp du gjort och kul att du uppskattar bloggen.

      Radera
  2. Låter som ett härligt sportlov! Jag har också handlat lite i Resurs och Sampo under månaden :)
    //The Dividend Story

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just Sampo känns inte lika festligt idag, men på sikt känns den som en bra aktie i portföljen. Gillar att de har fler ben att stå på. Resurs är mitt största innehav och en härlig kassako.

      Radera
    2. Håller med! Skulle gärna vilja få ner Sampo till under 40 EURO och öka på ytterligare :)

      Radera