Avanza

Underrubriker

måndag 16 juli 2018

Tvåsiffrig utdelningstillväxt

Jag började på allvar att spara i en utdelningsportfölj för cirka ett år sedan, efter att tidigare ha försökt att "jaga" vinnare, vilket inte gick så bra. Det hela började med att jag funderade på att investera i en etta i Stockholm som skulle kunna fungera som en utflyttningslägenhet för mina barn tills de kan köpa en egen bostad och samtidigt kunde bli en bra investering på 10-15 års sikt. 

Men med tanke på att lägenheterna för ca 1,5 år sedan drog upp mot 90-100 K kvadraten, kändes det lite olustigt att vara låna cirkar 2,3-2,5 miljoner om marknaden skulle vika och om räntan skulle stiga ordentligt.

Eftersom jag ändå trodde på fastigheter, lånade jag istället 400 k och köpte preferensaktier för beloppet. Utdelningen från dem var klart högre än räntekostnaden, så det var "gratis" pengar så länge räntan var låg.  Och skulle aktierna gå ned med 20% svider den förlusten inte lika mycket som om en lägenhet i Stockholm minskar med 20%.

Helt klart gillar jag att få utdelningar varje månad och att ha en kassaflöde, som i framtiden gör att jag kan välja att sluta att arbeta eller välja att arbeta med något där lönen inte är en viktig parameter. Snacka om ekonomisk frihet.

Min aktieportfölj består idag till största delen av aktier som delar ut pengar och den organiska utdelningstillväxten mellan 2017 och 2018 landade på hela 12,38%. Mitt mål är minst 5%, så det målet slog med råge.

De 5 aktier som höjde mest var:

  • Evolution Gaming 104,1%
  • Apple 28,1%
  • LVMH 25 %
  • Nolato 19%
  • Axfood 16,7%

Endast 2 bolag sänkte sin utdelning, nämligen:

  • Pandora -50%
  • Swedbank -1,5%

Som tur var, utgjorde Pandora endast en mindre del av aktieportföljen, så effekten blev inte så stor.

Jag ser fram emot nästa års utdelningar och man får se om trenden kan hålla i sig. Vad tror ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar