Avanza

Underrubriker

tisdag 2 juni 2020

Shopify, bolaget som alltid är för dyrt?




Shopify är ett kanadensikt bolag som enklast kan beskrivas en komplett ehandelsplattform. Plattformen är en cloudbaserad SaaS-lösning där man enkelt skapar sin onlineaffär, kan välja att sälja på olika sätt, som webb, mobilt, via sociala medier, på online marknadsplatser, i fysiska butiker och pop-up affärer. Till detta kopplar man de olika betal- och leveransalternativ som man vill erbjuda. Det fina med just Shopify är att deras plattform är så väldigt anpassningsbar och flexibel, vilket gör det lätt för en användare att komma igång. 

De som har testat säger att det är mer som plug-n-play. Nu under coronakrisen signade Shopify bland annat Heinz och Lindt choklad och det tog endast 1 vecka innan deras respektive ehandelsiter var lanserade med alla dess olika kopplingar. En TTM (time to market) på 1 vecka är väldigt snabbt och det visar hur effektiv Shopifys lösning verkligen är. 

Första gången som jag hörde talas om detta bolag var från min sambo som hade köp aktier i det för några år sedan. Hon hade fått nys om det genom att Shopify var först med att erbjuda Klarna som betallösning utanför Sverige och kände att Shopify verkade vara ett bolag som var på tårna och väldigt snabba med nya lösningar och produkter. 

Själv fokuserade jag då mer på det finansiella och att bolaget skulle göra vinster så att de kunde dela ut pengar. Att istället mer fokusera på produkt och innovation var inte min grej, vilket gjorde att jag då också inte investerade i bolaget. Undra om jag ångra mig? 

Sedan har Shopify, likt andra snabbväxare, som Amazon alltid ansetts vara för dyrt hur man än räknar. Men om man tittar på bolaget utveckling från notering är det bara att inse att det har varit en framgångssaga trots att det alltid är för dyrt.




Efter att ha sålt av större delen av utdelningsportföljen i mars har jag sedan april utnyttjat många av techbolagens kursfall och börjat köpa in mig i bland annat Shopify, som numera är mitt näst största innehav. Jag valde den kanadensiska noteringen för att få lite valutaspridning. Shopify finns även noterat på NYSE om man hellre vill köpa i USD. 



En tillväxtmaskin


Nedan är ett axplock från Shopifys senaste investerarpresentation, där jag lyft fram de data som gjort att jag valt att gå in i bolaget nu i april. (Givetvis beror det också en del på att kursen pressades i utförsäljningen i covid-19 krisen).

  • Eko-system med 4 100 appar och 26 400 designers/webbyråer
  • Växte GMV (gross merchandise value) med 46% i Q1 2020 och mellan 2015 - 2019 ökade GMV med en CAGR på 67,4% 
  • Växte omsättningen 47% i Q1 2020 och mellan 2015-2019 växte omsättningen med en CAGR  på 66,5%.
  • MRR (monthly recurring revenue) för Q1 2020 landade på 55,4 MUSD och MRR sedan Q1 2015 - Q1 2020 växte med en CAGR på 50%
  • Innehar 5,9% av den amerikanska ehandelsmarknaden. Nummer 2 efter Amazon med 37,3% av den marknaden. På plats nummer 3 kommer Ebay med 5,7% av den amerikanska ehandelsmarknaden (data för 2019).

Hur lyckas man med detta? Det enkla svaret är bolagets "flywheel", ett hjul som när det väl kommit i rullning rullar snabbare och snabbare samt växer i storlek. Ett sätt att tänka är att se det som när man ska bygga en snögubbe och man först gör en snöboll som sedan rullas för att bli större och större. 



Från Shopify Investor Deck Q1 2020


Detta är precis på samma sätt som bland annat Amazon jobbar och en anledning till att de blivit så stora och framgångsrika. Shopify's modell är rätt så enkel. Genom att addera fler handlare till sin plattform uppnår man ett högre försäljningsvärde (GMV) som man tar en avgift på. Men för att lyckas addera och attrahera fler människor som vill öppna e-handel via dem gäller det att vara lyhörd för vad handlare vill ha. Och det är det är där som den tredje viktiga delen kommer in; "More Channels, Partners & Capabilities". 

Shopify Reunite


Det är just detta steg som gör Shopify så framgångsrika tror jag. Man är nämligen otroligt lyhörd för vad sina kunder behöver och vill ha. Sedan ser man till att ordna detta så snart som möjligt. På årliga Shopify Unite, en partner- och utvecklingskonferens, fokuserar man på teknikutvecklingen för den framtida e-handeln. Efter som man tvingades hålla den virtuellt, döptes den om till Reunite. 

Det är årets stora händelse och ofta här som man presentera en massa produktnyheter. Årets konferens gav följande nyheter:

Shopify Local Delivery app: Få dina varor levererade till en lokal utlämningsplats istället för att åka till något central utlämningsställe.

Shop Pay: En app där kunder kan följa sin order, hitta sina bekräftelser på köp, göra returer, få en snabbare checkout, där redan adress, betaluppgifter och övriga kunduppgifter finns lagrade. Något som snabbar på utcheckningen och ökar konventeringen.

Shopify Email: Istället för att använda en tredjepartslösning för att skicka nyhetsbrev mm, så är detta nu integrerat i Shopify's plattform, där handlarens logga, färger mm är förinstallerade. 

Shopify Balance: En dashboard där man som handlare lätt ska kunna följa utvecklingen för sin affär med olika typer av rapporter för försäljning, lager, betalningar mm.

Det viktigaste av dessa produktnyheter är att de ökar Shopify's "stickiness" både för handlarna och kunderna. Genom att se till att dessa funktioner finns inom Shopify's ekosystem blir det jobbigare att byta till någon annan leverantör och det ökar då möjligheten att både handlare och kunder stannar kvar då kundupplevelsen ökar. Återigen så snurrar bolagets Flywheel snabbare. 

Shopify Fulfillment Network: Detta var ingen nyhet på bolagets Unite-dag, utan Shopify erbjuder sedan tidigare snabba leveranser för de handlare som skickar mellan 10-10 000 order/dag. Men det som är nytt är att man nu jobbar med att bygga avancerade robotdrivna lager som snabbar på leveranserna ytterligare. Man öppnar även upp för handlare som skickar mer än 10 000 order/dag att få tillgång till detta. Genom att investera och erbjuda ett fulfillment nätverk använder bolaget sig av samma tänk som Amazon, som också insett att snabba leveranser är a och o när det gäller ehandel. 

Nedan bild summerar rätt så bra hur Shopify ser på sig själva. De tillhandahåller en plattform och det spelar sedan ingen roll vilken kanal eller enhet som du som handlare eller kund vill jobba med. Det finns där och skulle just den lösningen inte finnas där, ser man till att sätta upp det. 



Från Shopify Investor Deck Q1 2020

Nya partnerskap


Tidigare i april och maj har man annonserat nya partnerskap inom Shopify Marketing, med Pinterest och Facebook. Samarbetet med Pinterest innebär att Shopify's handlare kan skapa så kallade "product pins" av sina varor och på så sätt använda Pinterest som en säljkanal, som har 350 miljoner MAUs (genomsnittligt antal användare per månad). 

I fallet med Facebook innebär det att Shopify's handlare lättare ska kunna öppna en affär på Facebook och även kunna sälja sina varor på Facebook och Instagram, medan allt vad gäller lager, produkter, etc sköts via Shopify's plattform. Nu tror jag inte att Facebook tar över, utan ser det mer som en ny intäktsström då de kommer att ta en procent från handlaren baserat på försäljningen som jag har förstått det. Men Shopify får dock se upp, så att Facebook nu inte tar över. Shopify har plattformen med alla kopplingar etc medan Facebook har användarna, 2,6 miljarder MAUs.

Man har också ingått partnerskap med CoinPayments, som är världens största betallösning för kryptovaluta. Allt för att kunna erbjuda alternativa betallösningar för de handlare som vill erbjuda sina kunder att kunna betala med kryptovaluta. Sedan tidigare i år är också Shopify med i Facebooks kryptonätverk Libra

Att regelbundet följa Shopify's sida för produktnyheter ger en entydlig bild av att detta bolag är hungrigt och hela tiden fokuserar på att förnya och förenkla för både handlare och kunder. Den dagen som det blir stiltje här, får fungera som en varningsflagg för mig som har Shopify i aktieportföljen. 

Varför finns Shopify i min aktieportfölj?


När jag själv investerar i techbolag och främst det som växer kraftigt är det just produktbiten som jag tycker är viktigast att försöka förstå. Hur innovativa är bolaget, är det kunden i fokus till 100%, är det lätt att komma igång med företagets plattform och har man en produkt som är "sticky", det vill säga att det är jobbigt att byta när man väl valt produkten. 

I Shopifys fall är det inte direkt intressant att kolla efter P/E-tal, då bolaget fortfarande går med förlust. Istället är det fokus på tillväxt och innovation. Bolaget gör med jämna mellanrum nyemission av aktier för att finansiera sin fortsatta tillväxt. Fördelen är att man inte har någon större mängd skulder men antalet aktier ökar vilket späder ut ens ägande. Men under en tillväxtsfas föredrar jag det framför att dra på sig en massa skulder. 

Ser man till siffrorna, omsatte bolaget i det senaste kvartalet 470 MUSD och visade på en förlust om -31,4 MUSD, vilket ger en årlig förlust på cirka 125 MUSD. Kassan uppgick till nästan 1 BUSD per 31/3-2020, så det finns att ta av. Än är bolaget bara värt 90 BUSD och själv tror jag detta bolag har alla möjligheter att dubblas fler gånger om. Det är iallafall min tes och anledning till varför jag investerat i bolaget.  

Finns Shopify i din aktieportfölj?



fredag 15 maj 2020

IPO-aktuella Pexip in i aktieportföljen




I dessa tider är det inte lika enkelt att lyckas med IPO:er, men igår noterades norska Pexip på Oslobörsen. Själva IPO:n blev en succe och överteknades mer än 20 gånger. Bolaget har sagts vara en utmanare till amerikanska Zoom, men även Microsoft Teams och Google Hangout. Eftersom jag har konto hos Nordnet valde jag att vara med i IPO:n och lyckades få tilldelning. Något som jag inte trodde då den övertecknades så kraftigt. 

Jag har tidigare gjort en kortare vända i Zoom, men till skillnad från Zoom tycker jag att Pexip har en bättre teknisk lösning. Man erbjuder en egen-utvecklad plattform (Infinity), som antingen kan köras via en self-hosted cloudlösning eller som en on-premise lösning hos kunden. Cloudlösningen är helt kompatibelt med MS Azure, Google cloud, Amazon Web Services, eller andra privata och publika cloudlösningar. Fördelen för kunden med att de själva kan välja sin egna cloudlösning är att de äger datan, vilket är en viktig poäng ur ett säkerhetsperspektiv. Inte kanske så underligt att en av Pexips kunder är US Veteran Affairs (en amerikansk sjukvårdsmyndighet för krigsveteraner). 



Här hade (nu har de köpt ett säkerhetsbolag) Zoom ett stort problem, då man plötsligt routade videosamtalen via sin server i Kina. Rätt så känsligt, särskilt om du är ett amerikanskt bolag! I Pexpis fall använder kunden dess programvara/-plattform, men Pexip själva har inte insyn. En annan fördel är att deras api:er gör det fullt möjligt att integrera lösningen med flertalet olika produkter från diverse leverantörer. Med andra ord är deras produkt väldigt flexibel, vilket uppskattas av både användare och IT-avdelningar.  

Bolaget får huvudsaken av sina intäkter från en SaaS-modell. Totalt har man en årlig återkommande intäkt (ARR) på cirka 57 MUSD på rullande 12M. Sett till 2019 omsatte man 370 MNOK, med en gross margin på 95%, customer net retention rate på 99% och med ett resultat på 12,2 MNOK. 

Nu har Q1 2020 rapporten inte släppts än (kommer 27/5), men inför IPO:n har man släppt bokad ARR och den fortsätter att öka kraftigt som bilden visar.




Pexip säljer via ett globalt nätverk på cirka 300 resellers i 75 länder. Bolaget har en kundbas med över 3 600 kunder med användare i 190 länder. Nästan hälften av intäkterna kommer från kundkonton som överstiger 100 KUSD i ARR/år. Av kunderna har man cirka 15% av Fortune 500-bolagen, bland annat Spotify, Paypal, GE och Accenture. 

Noteringsfakta


Teckningskurs: 63 NOK
Sista teckningsdag: 12 maj
Första handelsdag: 14 maj
Minsta teckningspost: 167 aktier
Bolagsvärde efter notering: 5 861 MNOK (idag 8 663 MNOK)
VD:Odd Sverre Østlie
Styrelseordförande: Michael Sagen
Börs: Oslobörsen (OB Standard)

Ankarinvesterare


Anlendningen till att jag var med i denna IPO var mycket för att Tin Fonder var en av fyra ankarinvesterare. De tecknade 3,5% av emissionen. De övriga tre är Capital Research and Management company (16,3%), Wasatch Global Investors (14%) och DNB Asset Management (12,8%). Totalt tecknade dessa fyra nästa hälften av emissionen. 

Slutsats


Jag fick totalt 166 av de 400 aktier som jag ansökte om och när aktien igår noterades, öppnade de den upp runt 50%. Som högst var den uppe i 97 NOK, men stängde på 87,50 NOK. Själv fyllde jag på med ytterligare 234 aktier och har nu ett GAV på 78,90. Fortsätter aktien att utvecklas som under de senaste 5-6 åren och det här med att arbeta på distans blir mer av "standard" tror jag att detta bolag kommer att ha en väldigt fin resa framför sig. Jag är inte främmande för att köpa ytterligare aktier i bolaget.

Länkar




onsdag 13 maj 2020

Storytel slår förväntningar och är på rätt väg mot målet 2023




Igår kom Storytel med en rökare till rapport. Även om mycket av utfallet för Q1 2020 redan var känt då bolaget tidigare gått ut med ökning i antal abonnenter, blev det ändå en spännande rapport att läsa. Särskilt om bolagets framtidsutsikter. Om man sammanfattar det första kvartalet för i år kan man konstatera att:

  • Streamingintäkterna ökade med 45% till 429 (296) MSEK
  • Antal abonnenter ökade med 38% till 1 154 000 (834 300) i snitt
  • Försäljningen ökade med 33% till 513 (385) MSEK
  • Förlust per aktie minskade till -0,64 (-1,60) SEK

Eftersom Storytel ännu inte tjänar några pengar kommer bolaget att behöva ta in nytt kapital, vilket man gjorde i februari. Tajmingmässigt var det i rättan tid då Coronakrisen slog till några veckor senare. Totalt tog man in 948 MSEK till en tekningskursen som fastställdes till 159 SEK. Med tanke på att man 2019 brände -312 MSEK för året, men man i år nog landar runt -120-150 MSEK (givet burn-raten för Q1), kommer ovan belopp att räcka fram till 2023 förhoppningsvis. Nu är 2020 ett litet mellanår där man inte går in i så många nya länder, medan man 2021-23 kommer att ha gått in i 20+ länder. Med det sagt kan det komma att krävas ytterligare en nyemission. 




Om man bryter ned intäkterna mellan streamingintäkter för Norden, streamingintäkter utanför Norden och Print publishing, ser man utvecklingen per kvartal i år och varje kvartal under 2019 i bilden nedan:



Innan jag kommenterar siffrorna närmare har bolaget valt att från och med Q1 2020 balansera sina kostnader för internt utvecklade immateriella rättigheter. Man har gått över till aktiveringsmodellen istället för kostnadsföringsmodellen, vilket innebär att man numera lägger dessa kostnader i balansräkningen och skriver av dessa först när rättigheterna tas i bruk. 

Det är för att mer likna vad andra streamingbolag gör och effekten blir så klart att täckningsgraden ökar kraftigt. I rapporten har Storytel valt att ta med kolumnen Q1 2020 Comparable Actual för att visa hur siffrorna skulle ha sett ut om de inte ändrat redovisningsmetod. 

Sett till den nordiska marknaden är den fortfarande en positiv bidragsgivare till täckningsresultatet och 
täckningsgraden har de senaste fem kvartalen ökat från 29,2% till 32,4%. Samtidigt har antalet abonnenter ökat från 645 500 till 785 000 stycken. Dock så har den genomsnittliga intäkten per abonnent (ARPU) inte fortsatt öka kvartal efter kvartal som under 2019, utan minskade lite till 148 SEK/månad. Förklaringen är att man har sett en ökning av familjeabonnemangen och att det har varit en svag utveckling på den norska kronan. 

Utvecklingen i Norden är kanske inte lika intressant längre då den marknaden är mer mättad och lönsam sedan länge. Däremot är det intressant att se hur det går på bolagets övriga marknader. Att Storytel ännu inte är lönsamt tycker jag varit lite negativt eftersom man har haft en sådan hög "burn rate" varje kvartal. Glädjande är att se att täckningsbidraget nu ökar kraftigt och inte längre är lika negativt. Numera är ger den ett negativt bidrag på -26,3% jämfört med för ett år sedan då det var -116,6%. Visserligen spelar den ändrade redovisningsprincipen in, men minskningen visar på att bolagets affärsmodell håller. På fler och fler marknader kommer man att lyckas att uppnå lönsamhet. 

Slutligen, Print Publishing visar också på en ökning av täckningsbidraget och i detta affärsområde hamnar försäljning av fysiska böcker och digitala böcker i andra försäljningskanaler än Storytel. 

Nästa kvartal


För nästa kvartal, och det som är klart intressantast i rapporten, guidar Storytel följande: 

  • Streamingintäkterna ökar med +43% till 458 MSEK
  • Antal abonnenter ökar med 41% till 1 250 000 i snitt

Man lyfter även fram i rapporten det som presenterades på kapitalmarknadsdagen den 14 januari 2020 och att man har som målsättning att kunna leverera en CAGR på 40% för antalet abonnenter och en CAGR på 35% för streamingintäkterna. Det skulle indikera att man 2023 kommer att ha mer än 4 miljoner abonnenter och nästan 5 miljarder SEK i streamingintäkter. 

Min slutsats


Själv använder jag bolagets tjänst och tycker den är perfekt när man är ute och motionerar eller åker kommunalt. Vad gäller rapporten, gillar jag som sagt den och tycker att detta kvartal visar på att bolaget verkar vara på rätt väg att nå en break-even nivå på täckningsbidraget från marknader utanför Norden snabbare än vad som gavs sken av i Q4-rapporten. 

Just att man sätter tillväxt framför lönsamhet har skapat en viss osäkerhet då man hela tiden är beroende av nyemissioner. Själv var jag lite rädd att Storytel skulle gå samma väg till mötes som Spotify, det vill säga aldrig lyckas tjäna pengar. Men detta kvartal och vad man flaggar för framåt visar att bolaget är på rätt väg mot det mål som de pratade om på kapitalmarknadsdagen i början av året. Själv äger jag också aktier i bolaget och det ska bli spännande att följa med på denna resa.

Finns Storytel i din aktieportfölj eller använder du dig av tjänsten? Kommentera gärna i inlägget. 


måndag 11 maj 2020

Ryktet om Sinch stämde




I samband med att Sinch kom med sin kvartalsrapport för första kvartalet 2020 började ett rykte florera om att Sinch skulle köpa SAPs enhet Digital Interconnect. Och så i förra veckan kom beskedet att Sinch köper SAP Digital Interconnect (SDI) för 225 miljoner EUR. Förvärvet av SDI är Sinch tredje förvärv i år, men det klart största förvärv som bolaget gjort hittills. Nu tror jag nog att man kommer att lugna sig ett bra tag då fokus kommer att behöva ligga på att integrera dessa tre förvärv in i verksamheten. 

SDI jobbar med och erbjuder sina kunder molnbaserade kommunikationstjänster, så denna division av SAP passar perfekt in i Sinchs befintliga verksamhet. Totalt har SDI cirka 1500 företagskunder över hela världen och man har några av de högst värderade företagen på kundlistan, bland annat ledande teknikföretag, banker, betaltjänstbolag, retailbolag och mobiloperatörer. 

Sinch VD Oscar Werner sammanfattar det hela med att nu:

”Sinch och SAP ser båda hur molntjänster skapar effektivare affärsprocesser och en mycket bättre kundupplevelse. När SDI nu blir en del av Sinch får vi ytterligare resurser att verkligen förändra hur företag kommunicerar med sina kunder, i hela världen”



SDI består utav tre segment. 1) Programmable Communications som riktar sig mot företagskunder och omfattar API-baserade erbjudanden för kundinteraktion genom SMS, pushnotiser, e-post, WhatsApp, WeChat och Viber. Personligen tycker jag att det blir intressant att Sinch nu kommer att jobba med nya tekniker som WeChat och Viber och vad det kan leda till på sikt. Segmentet Programmable Communications hanterade 2019 18 miljarder företagsmeddelanden, en ökning med 17% jämfört med året innan. Att jämföra med Sinch som innan förvärvet av SDI, hanterade cirka 40 miljarder meddelanden. Så sett till transaktionsvolym är SDI nästan hälften så stort som Sinch. 2) Carrier Messaging som omfattar en rad affärskritiska tjänster för mobiloperatörer, bland annat produkter för att kunna hantera meddelanden som skickas mellan individer (person-to-person messaging, P2P). Under 2019 hanterade SDI nästan 300 miljarder P2P-meddelanden åt sina operatörskunder. 3) Det sista segmentet, Enterprise Solutions innehåller produkter för kundtjänst, inklusive molnbaserade contact center-lösningar, samt tjänster för att hantera informationsgivning i krissituationer. 

Programmable Communications står för den största delen av omsättning, runt 67%, följt av Carrier Messaging som står för cirka 28% och Enterprise Solutions för cirka 5%. SDI har cirka 330 anställda i 20 länder med huvudkontor i San Ramon, Kalifornien, vilket gör att Sinchs närvaro i USA kommer att öka. 

Totalt omsatte SDI per den senaste 12-månaders perioden, som slutade 31 mars 2020, 340 miljoner EUR med ett bruttoresultat på 94 miljoner EUR och en justerad EBITDA på 15,4 miljoner EUR. Om man räknar med en EUR/SEK-kurs på 10, ger det 3 400, 940 respektive 154 miljoner kronor.  Motsvarande siffror för Sinch är 5 558, 1 551 och 645 miljoner kronor på rullande 12 månader. 

SDI har samma marginaler på bruttoresultatet som Sinch har, men när det gäller den justerade EBITDA-marginalen så är Sinchs klart högre. Det blir därför intressant att se vad som händer när väl SDI är integrerat i Sinchs plattform. Blir det något nedställ på den justerade EBITDA-marginalen? Jag hoppas inte det utan att istället tror jag att de transaktioner som SDI har och som kommer att gå igenom Sinchs plattform, kommer att göra det till en högre marginal. Det är hela syftet med att förvärva, att kunna förädla det man förvärvar, och hittills har Sinch lyckats väldigt bra.

Totalt räknas sammanslagningen leda till kostnadssynergier på cirka 11 miljoner EUR. Den årstakten väntas uppnås under 2022. Själva engångskostnaderna för carve-out och integration väntas uppgå till 6-8 miljoner EUR under samma period. 

Värdering


Det pris som Sinch betalar värderar SDI till en EV/EBITDA-multipel på 14,6x, eller 8,5x inklusive förväntade synergieffekter i full årstakt. Det är ett lite högre pris än vad Sinch betalade för Wavy.

Finansiering


I och med att Sinch nyligen gjorde en riktad nyemission på 1,5 miljarder kronor till kursen 300 SEK, finansieras köpet av SDI med befintlig kassa och tillgängliga lånefaciliteter. Med tanke på att det är tredje förvärvet på kort tid kommer Sinch att hamna något över sitt finansiella mål om att hålla nettoskuld/justerad EBITDA på max 2,5x. Nu hamnar den på 2,7x, men jag räknar med att den kommer att vara under målet innan året är slut så det är inte som jag oroar mig för. 

Slutsats


Förvärvet av SDI tycker jag som sagt är riktigt intressant och spännande. Sedan kommer det nog att möjliggöra att Sinch kan komma åt SAPs övriga nära 0,5 miljoner kunder som de har i sin kundstock. Om så är fallet, öppnar detta upp en massa nya möjligheter för bolaget. Men först hoppas jag att de nu fokuserar på att integrera samtliga tre förvärv och att verksamheten vare sig tappar tempo eller marginaler på sikt. Med tanke på Sinchs höga värdering vore det rätt så olyckligt om vi skulle se en multipelkontraktion på grund av de många förvärven. Nu tror jag inte det, eftersom bolag har spenderat så många år på att bygga upp sin plattform med operatörer att adderandet av nya förvärv borde mer vara en form av "add-ons" till befintlig plattform, då affärsmodellen är fullt skalbar. 

Finns Sinch i din aktieportfölj?


onsdag 29 april 2020

Sinch överraskar i det första kvartalet 2020




Idag kom Sinch med sin kvartalsrapport för det första kvartalet och det är bara att lyfta på hatten för detta bolag. De slog analytikernas förväntningar med råge. Sett i backspegeln från mars är detta ett bolag som jag inte skulle ha rört när jag klev ur mina positioner. Det är bara att bita i det sura äpplet och inse för sig själv att det var ett felaktigt beslut och börja om från början i detta bolag. Jag får trösta mig med att jag ändå klev ur med en fin vinst. 

Nog om misstaget, låt oss fokusera på Sinchs senaste rapport. Kvartalet kan summeras med:

  • Nettoomsättningen ökade med 47% till 1 624,2 (1 108,8) MSEK, organisk tillväxt i lokal valuta var 32%
  • Bruttoresultatet ökade med 54% till 446,7 (289,5) MSEK, organisk tillväxt i lokal valuta var 36%
  • Justerad EBITDA ökade med 64% till 184,3 (112,2) MSEK
  • Justerad EBIT ökade med 65% till 168,8 (102,3) MSEK
  • Resultat efter skatt ökade med 67% till 96,4 (57,8) MSEK
  • Resultat per aktie efter utspädning ökade med 61% till 1,74 (1,08) SEK

I kvartalet har bolaget också genomfört ett antal större M&A-transaktioner, vilka i rapporten summeras med:

1) Den 19 mars ingick Sinch ett bindande avtal att förvärva det belgiska bolaget Chatlayer BV för en total köpeskilling om 6,9 MEUR på skuldfri basis. Förvärvet finansieras med befintlig kassa. Chatlayer erbjuder en molnbaserad mjukvaruplattform för att skapa avancerade, flerspråkiga chatbots som förstår både talat språk och textbaserad kommunikation. Förvärvet slutfördes 1 april. För att få en uppfattning om hur denna teknik ser ut, tycker jag att nedan bild från presentationen idag ger en bra uppfattning om det.



2) Den 26 mars ingick Sinch ett bindande avtal att förvärva Wavy med verksamhet i Latinamerika för en kontant köpeskilling på skuldfri basis om 355 MBRL och apportemission av 1 534 582 nya aktier i Sinch. Förvärvet finansieras genom en kombination av befintlig kassa och lånefaciliteter. Förvärvets genomförande är föremål för sedvanliga villkor och godkännande från Brasiliens konkurrensmyndighet. Transaktionen förväntas slutföras under andra halvåret 2020. 

3) Den 26 mars genomfördes en riktad nyemission om 5 000 000 aktier till en teckningskurs om 300 SEK per aktie. Den riktade nyemissionen genererade stort intresse och har genomförts till utvalda svenska och internationella institutionella investerare. Genom emissionen tillfördes Sinch 1 500 MSEK före emissionskostnader. 

4) Den 26 mars säkrade Sinch en utökning av de befintliga kreditfaciliteterna för förvärv om 600 MSEK, givet att bolaget når vissa avtalade villkor. Efter utökningen omfattar kreditfaciliteten ett totalt åtagande om 1 850 MSEK. Utöver detta har Sinch tillgång till en checkräkningskredit om 250 MSEK, vilket är en utökning om 50 MSEK sedan årsskiftet. 

Med andra ord så har bolaget varit väldigt aktivt med att bygga vidare på plattformen med den nya generationens meddelandetjänster och expandera till fler marknader. Igår började även rykten att florera att Sinch och SAP för diskussioner om att Sinch ska köpa deras division SAP Digital Interconnect. Den verksamheten arbetar globalt med meddelandetjänster för företag som vill kunna kommunicera med sina kunder.  

Om det nu blir av skulle detta vara ett väldigt stort förvärv och addera ännu mer till Sinch plattform och erbjudande kring meddelandetjänster. SAP Digital Interconnect hjälper företag att dagligen hantera mer än 1 miljard meddelanden och når 1100 operatörer i 220 länder. Men som sagt, än så länge är det bara rykten, men det vore kul om det visar sig att det är Sinch som är köpare. Som vanligt var det "Inga kommentarer" kring detta på konferenssamtalet och heller inga kommentarer kring vilka de största kunderna som döljer sig bakom de 10 största techbolagen i USA som är bolagets kunder. 

I rapporten kommenterar man också effekten av covid-19 med:

"Mot bakgrund av covid-19 har Sinch ledning vidtagit en rad förebyggande åtgärder för att värna medarbetarnas hälsa och säkerställa fortsatt drift och tjänsteleverans i alla lägen. De negativa effekterna av covid-19 är huvudsakligen koncentrerade till det mindre segmentet Röst och Video och beror på minskad efterfrågan från appbaserade taxiföretag då resandet minskat. I mars månad ökade transaktionsvolymerna i segmentet Meddelandetjänster väsentligt trots minskad användning av vissa marknadsföringsrelaterade meddelandeprodukter. En del av ökningen kan vara hänförlig till covid-19."

Slutligen på konferenssamtalet trodde man att ökningen av meddelanden kommer att bli mer påtaglig under Q2 på grund av covid-19 och att denna spik är mer av en tillfällig karaktär. Däremot tycker jag att det är skönt att se att detta tillväxtcase fortsatt levererar trots att världen för tillfälligt inte är sig lik.

Som avslutning till detta kortare inlägg får bli den sista bilden från presentationen som summerar Sinchs framtida planer



Finns Sinch i din aktieportfölj?