Shopify är ett kanadensikt bolag som enklast kan beskrivas en komplett ehandelsplattform. Plattformen är en cloudbaserad SaaS-lösning där man enkelt skapar sin onlineaffär, kan välja att sälja på olika sätt, som webb, mobilt, via sociala medier, på online marknadsplatser, i fysiska butiker och pop-up affärer. Till detta kopplar man de olika betal- och leveransalternativ som man vill erbjuda. Det fina med just Shopify är att deras plattform är så väldigt anpassningsbar och flexibel, vilket gör det lätt för en användare att komma igång.
De som har testat säger att det är mer som plug-n-play. Nu under coronakrisen signade Shopify bland annat Heinz och Lindt choklad och det tog endast 1 vecka innan deras respektive ehandelsiter var lanserade med alla dess olika kopplingar. En TTM (time to market) på 1 vecka är väldigt snabbt och det visar hur effektiv Shopifys lösning verkligen är.
Första gången som jag hörde talas om detta bolag var från min sambo som hade köp aktier i det för några år sedan. Hon hade fått nys om det genom att Shopify var först med att erbjuda Klarna som betallösning utanför Sverige och kände att Shopify verkade vara ett bolag som var på tårna och väldigt snabba med nya lösningar och produkter.
Själv fokuserade jag då mer på det finansiella och att bolaget skulle göra vinster så att de kunde dela ut pengar. Att istället mer fokusera på produkt och innovation var inte min grej, vilket gjorde att jag då också inte investerade i bolaget. Undra om jag ångra mig?
Sedan har Shopify, likt andra snabbväxare, som Amazon alltid ansetts vara för dyrt hur man än räknar. Men om man tittar på bolaget utveckling från notering är det bara att inse att det har varit en framgångssaga trots att det alltid är för dyrt.
Efter att ha sålt av större delen av utdelningsportföljen i mars har jag sedan april utnyttjat många av techbolagens kursfall och börjat köpa in mig i bland annat Shopify, som numera är mitt näst största innehav. Jag valde den kanadensiska noteringen för att få lite valutaspridning. Shopify finns även noterat på NYSE om man hellre vill köpa i USD.
En tillväxtmaskin
Nedan är ett axplock från Shopifys senaste investerarpresentation, där jag lyft fram de data som gjort att jag valt att gå in i bolaget nu i april. (Givetvis beror det också en del på att kursen pressades i utförsäljningen i covid-19 krisen).
- Eko-system med 4 100 appar och 26 400 designers/webbyråer
- Växte GMV (gross merchandise value) med 46% i Q1 2020 och mellan 2015 - 2019 ökade GMV med en CAGR på 67,4%
- Växte omsättningen 47% i Q1 2020 och mellan 2015-2019 växte omsättningen med en CAGR på 66,5%.
- MRR (monthly recurring revenue) för Q1 2020 landade på 55,4 MUSD och MRR sedan Q1 2015 - Q1 2020 växte med en CAGR på 50%
- Innehar 5,9% av den amerikanska ehandelsmarknaden. Nummer 2 efter Amazon med 37,3% av den marknaden. På plats nummer 3 kommer Ebay med 5,7% av den amerikanska ehandelsmarknaden (data för 2019).
Hur lyckas man med detta? Det enkla svaret är bolagets "flywheel", ett hjul som när det väl kommit i rullning rullar snabbare och snabbare samt växer i storlek. Ett sätt att tänka är att se det som när man ska bygga en snögubbe och man först gör en snöboll som sedan rullas för att bli större och större.
|
Detta är precis på samma sätt som bland annat Amazon jobbar och en anledning till att de blivit så stora och framgångsrika. Shopify's modell är rätt så enkel. Genom att addera fler handlare till sin plattform uppnår man ett högre försäljningsvärde (GMV) som man tar en avgift på. Men för att lyckas addera och attrahera fler människor som vill öppna e-handel via dem gäller det att vara lyhörd för vad handlare vill ha. Och det är det är där som den tredje viktiga delen kommer in; "More Channels, Partners & Capabilities".
Shopify Reunite
Det är just detta steg som gör Shopify så framgångsrika tror jag. Man är nämligen otroligt lyhörd för vad sina kunder behöver och vill ha. Sedan ser man till att ordna detta så snart som möjligt. På årliga Shopify Unite, en partner- och utvecklingskonferens, fokuserar man på teknikutvecklingen för den framtida e-handeln. Efter som man tvingades hålla den virtuellt, döptes den om till Reunite.
Det är årets stora händelse och ofta här som man presentera en massa produktnyheter. Årets konferens gav följande nyheter:
Shopify Local Delivery app: Få dina varor levererade till en lokal utlämningsplats istället för att åka till något central utlämningsställe.
Shop Pay: En app där kunder kan följa sin order, hitta sina bekräftelser på köp, göra returer, få en snabbare checkout, där redan adress, betaluppgifter och övriga kunduppgifter finns lagrade. Något som snabbar på utcheckningen och ökar konventeringen.
Shopify Email: Istället för att använda en tredjepartslösning för att skicka nyhetsbrev mm, så är detta nu integrerat i Shopify's plattform, där handlarens logga, färger mm är förinstallerade.
Shopify Balance: En dashboard där man som handlare lätt ska kunna följa utvecklingen för sin affär med olika typer av rapporter för försäljning, lager, betalningar mm.
Det viktigaste av dessa produktnyheter är att de ökar Shopify's "stickiness" både för handlarna och kunderna. Genom att se till att dessa funktioner finns inom Shopify's ekosystem blir det jobbigare att byta till någon annan leverantör och det ökar då möjligheten att både handlare och kunder stannar kvar då kundupplevelsen ökar. Återigen så snurrar bolagets Flywheel snabbare.
Shopify Fulfillment Network: Detta var ingen nyhet på bolagets Unite-dag, utan Shopify erbjuder sedan tidigare snabba leveranser för de handlare som skickar mellan 10-10 000 order/dag. Men det som är nytt är att man nu jobbar med att bygga avancerade robotdrivna lager som snabbar på leveranserna ytterligare. Man öppnar även upp för handlare som skickar mer än 10 000 order/dag att få tillgång till detta. Genom att investera och erbjuda ett fulfillment nätverk använder bolaget sig av samma tänk som Amazon, som också insett att snabba leveranser är a och o när det gäller ehandel.
Nedan bild summerar rätt så bra hur Shopify ser på sig själva. De tillhandahåller en plattform och det spelar sedan ingen roll vilken kanal eller enhet som du som handlare eller kund vill jobba med. Det finns där och skulle just den lösningen inte finnas där, ser man till att sätta upp det.
Från Shopify Investor Deck Q1 2020 |
Nya partnerskap
Tidigare i april och maj har man annonserat nya partnerskap inom Shopify Marketing, med Pinterest och Facebook. Samarbetet med Pinterest innebär att Shopify's handlare kan skapa så kallade "product pins" av sina varor och på så sätt använda Pinterest som en säljkanal, som har 350 miljoner MAUs (genomsnittligt antal användare per månad).
I fallet med Facebook innebär det att Shopify's handlare lättare ska kunna öppna en affär på Facebook och även kunna sälja sina varor på Facebook och Instagram, medan allt vad gäller lager, produkter, etc sköts via Shopify's plattform. Nu tror jag inte att Facebook tar över, utan ser det mer som en ny intäktsström då de kommer att ta en procent från handlaren baserat på försäljningen som jag har förstått det. Men Shopify får dock se upp, så att Facebook nu inte tar över. Shopify har plattformen med alla kopplingar etc medan Facebook har användarna, 2,6 miljarder MAUs.
Man har också ingått partnerskap med CoinPayments, som är världens största betallösning för kryptovaluta. Allt för att kunna erbjuda alternativa betallösningar för de handlare som vill erbjuda sina kunder att kunna betala med kryptovaluta. Sedan tidigare i år är också Shopify med i Facebooks kryptonätverk Libra.
Att regelbundet följa Shopify's sida för produktnyheter ger en entydlig bild av att detta bolag är hungrigt och hela tiden fokuserar på att förnya och förenkla för både handlare och kunder. Den dagen som det blir stiltje här, får fungera som en varningsflagg för mig som har Shopify i aktieportföljen.
Varför finns Shopify i min aktieportfölj?
När jag själv investerar i techbolag och främst det som växer kraftigt är det just produktbiten som jag tycker är viktigast att försöka förstå. Hur innovativa är bolaget, är det kunden i fokus till 100%, är det lätt att komma igång med företagets plattform och har man en produkt som är "sticky", det vill säga att det är jobbigt att byta när man väl valt produkten.
I Shopifys fall är det inte direkt intressant att kolla efter P/E-tal, då bolaget fortfarande går med förlust. Istället är det fokus på tillväxt och innovation. Bolaget gör med jämna mellanrum nyemission av aktier för att finansiera sin fortsatta tillväxt. Fördelen är att man inte har någon större mängd skulder men antalet aktier ökar vilket späder ut ens ägande. Men under en tillväxtsfas föredrar jag det framför att dra på sig en massa skulder.
Ser man till siffrorna, omsatte bolaget i det senaste kvartalet 470 MUSD och visade på en förlust om -31,4 MUSD, vilket ger en årlig förlust på cirka 125 MUSD. Kassan uppgick till nästan 1 BUSD per 31/3-2020, så det finns att ta av. Än är bolaget bara värt 90 BUSD och själv tror jag detta bolag har alla möjligheter att dubblas fler gånger om. Det är iallafall min tes och anledning till varför jag investerat i bolaget.
Finns Shopify i din aktieportfölj?